Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Bieżący numer

Dlaczego (nie) przemoc?

4 (666) 2016

Dlaczego (nie) przemoc?

Gdy politycy na najwyższych szczeblach władzy bawią się w wojnę, sprawa robi się szalenie niebezpieczna. Analizujemy rosnącą modę na przemoc i przypominamy, że jedyną skuteczną odpowiedzią jest nieprzemoc.

Skąd bierze się fascynacja przemocą we współczesnej kulturze? Czy znudziliśmy się życiem w najbezpieczniejszej epoce ludzkości? Co może być pociągającego chociażby w nazistowskiej architekturze?

W dziale religijnym analizujemy adhortację „Amoris laetitia” i kłopoty, jakie sprawia ona Kościołowi. Franciszek przypomina, że to norma jest dla człowieka, a nie człowiek dla normy. Dlaczego brzmi to tak świeżo i odkrywczo?

spis rzeczy numeru

O numerze mówi

WIĘŹ, zima 2016

WIĘŹ na YouTube

Ostatnie numery

Dlaczego (nie) przemoc?

4 (666) 2016

Dlaczego (nie) przemoc?

Gdy politycy na najwyższych szczeblach władzy bawią się w wojnę, sprawa robi się szalenie ...
Polska pamięć: duma i wina

3 (665) 2016

Polska pamięć: duma i wina

Spór o polską pamięć zaostrzył się. Czy jest w niej miejsce i na dumę, i na winę; i na bohaters...
Kościół na miarę miłosierdzia

2 (664) 2016

Kościół na miarę miłosierdzia

Do szukania dróg miłosiernego duszpasterstwa zachęca papież Franciszek, ostatnio przez adhortac...
archiwum numerów

Artykuły

Katarzyna Jabłońska, ks. Andrzej Luter

Ksiądz z kobietą w kinie
To jest kino!

Ksiądz: Ja też, Kasiu, jestem obrazem Michała Rosy oczarowany, poruszony, wzruszony i wstrząśnięty. Podczas ostatniego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni Szczęście świata obejrzałem dwukrotnie. Przywodzi mi ono na myśl kino Wesa Andersona, a może też i Paola Sorrentina. Drugi raz miałem przyjemność oglądać Szczęście świata wraz z mistrzem Januszem Majewskim, który po seansie powiedział: „No, wreszcie widzę na tym festiwalu kino piękne, perfekcyjnie...
czytaj więcej

O. Amedeo Cencini, Aneta Kania

Bulimia zmysłów

rozmowa

Kiedy mówię: tracimy zmysły, mam na myśli to, że nasze zmysły ryzykują stopniową utratę celu, jakiemu mają służyć: nie rozeznają prawdy (to, co jest prawdziwe, powinienem odróżnić od tego, co prawdą nie jest); nie czują przyciągania przez to, co jest piękne i dobre. Zmysły stały się dziś wyłącznie narzędziami, które ustanawiają kontakt z rzeczywistością, ale bez żadnego rozeznawania, bez respektowania tego, co jest według mnie zadaniem zmysłów: podążać w...
czytaj więcej

Mateusz Madejowski

nieme kino; Wołyń’43; lubię Polskę, bardzo mi przykro

Mateusz Madejowski - ur 1986 r. Ukończył filmoznawstwo i teatrologię w Instytucie Kulturoznawstwa UMCS w Lublinie. Poeta, publikował między innymi w „Akcencie”. Miłośnik kina, teatru i kreatywnych pomysłów. Mieszka w Warszawie. Najnowsze wiersze poety w kwartalniku „Więź” zima 2016 (dostępnym także jako e-book). 
czytaj więcej
 

Wydarzenia

Norma dla człowieka, a nie człowiek dla normy: „Amoris laetitia” (spotkanie)

Fot. Ryan McGuire/gratisography.com
Zapraszamy na spotkanie wokół adhortacji papieża Franciszka „Amoris laetitia”, które odbędzie się w Klubie Inteligencji Katolickiej w Warszawie przy ul. Freta 20/24a we wtorek 24 stycznia o godz. 18.30. Inspiracją będzie najnowszy numer „Więzi”.
24 stycznia 2016 r.
czytaj więcej

Zimowa WIĘŹ: dlaczego (nie) przemoc?

Okładka zimowej „Więzi”
Nowa „Więź” już w sprzedaży! Piszemy w niej o społecznej fascynacji przemocą, konieczności oporu bez przemocy oraz o adhortacji „Amoris laetitia”.
8 grudnia 2016 r.
czytaj więcej

Teoteka - głębszy wymiar kina

25 października zapraszamy do Kinoteki na pierwsze ze spotkań z cyklu „Teoteka - głębszy wymiar kina”. Będą one okazją do zapoznania się z wybitnymi filmami, których problematyka dotyka duchowości. Pierwszym dziełem będzie „Lourdes” Jessiki Hausner. Po seansie dyskusja z udziałem gości i publiczności.
25 października 2016 r.
czytaj więcej

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?