Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Bieżący numer

Dlaczego (nie) przemoc?

4 (666) 2016

Dlaczego (nie) przemoc?

Gdy politycy na najwyższych szczeblach władzy bawią się w wojnę, sprawa robi się szalenie niebezpieczna. Analizujemy rosnącą modę na przemoc i przypominamy, że jedyną skuteczną odpowiedzią jest nieprzemoc.

Skąd bierze się fascynacja przemocą we współczesnej kulturze? Czy znudziliśmy się życiem w najbezpieczniejszej epoce ludzkości? Co może być pociągającego chociażby w nazistowskiej architekturze?

W dziale religijnym analizujemy adhortację „Amoris laetitia” i kłopoty, jakie sprawia ona Kościołowi. Franciszek przypomina, że to norma jest dla człowieka, a nie człowiek dla normy. Dlaczego brzmi to tak świeżo i odkrywczo?

spis rzeczy numeru

O numerze mówi

WIĘŹ, zima 2016

WIĘŹ na YouTube

Ostatnie numery

Dlaczego (nie) przemoc?

4 (666) 2016

Dlaczego (nie) przemoc?

Gdy politycy na najwyższych szczeblach władzy bawią się w wojnę, sprawa robi się szalenie ...
Polska pamięć: duma i wina

3 (665) 2016

Polska pamięć: duma i wina

Spór o polską pamięć zaostrzył się. Czy jest w niej miejsce i na dumę, i na winę; i na bohaters...
Kościół na miarę miłosierdzia

2 (664) 2016

Kościół na miarę miłosierdzia

Do szukania dróg miłosiernego duszpasterstwa zachęca papież Franciszek, ostatnio przez adhortac...
archiwum numerów

Artykuły

Łukasz Kobeszko

Amoris laetitia w perspektywie prawosławnej

W samym tekście adhortacji Amoris laetitia – a zwłaszcza w najbardziej dyskutowanych punktach tego dokumentu znajdujących się w rozdziale VIII – właściwie nie znajdziemy bezpośrednich odniesień do praktyki duszpasterskiej Kościołów prawosławnych. Niemniej, zasada przywołana w punkcie 304 adhortacji zakładająca rozróżnienie pomiędzy ogólną normą postępowania a sytuacjami szczegółowymi, pozwalająca unikać sztywnej kazuistyki, w jakimś sensie wychodzi naprzeciw...
czytaj więcej

Ks. Krzysztof Grzywocz, Zbigniew Nosowski

Norma dla człowieka, nie człowiek dla normy

rozmowa

Napięcie między wizją opartą na normach i opartą na procesie istnieje w moralności i w Kościele od zawsze. Łatwiejsza wydaje się wizja, która chce dać normatywną odpowiedź na wszystkie pytania. Moralność jest wtedy postrzegana jako wierność tym normom. Jeśli jesteśmy wierni – to jesteśmy doskonali. Ale przecież życie chrześcijańskie to nie wierność normie, lecz więzi przyjaźni, które tworzą się stopniowo. Myślenie normatywne szuka prostych rozwiązań, jest...
czytaj więcej

Mateusz Madejowski

nieme kino; Wołyń’43; lubię Polskę, bardzo mi przykro

Mateusz Madejowski - ur 1986 r. Ukończył filmoznawstwo i teatrologię w Instytucie Kulturoznawstwa UMCS w Lublinie. Poeta, publikował między innymi w „Akcencie”. Miłośnik kina, teatru i kreatywnych pomysłów. Mieszka w Warszawie. Najnowsze wiersze poety w kwartalniku „Więź” zima 2016 (dostępnym także jako e-book). 
czytaj więcej
 

Wydarzenia

Norma dla człowieka, a nie człowiek dla normy: „Amoris laetitia” (zapis audio)

Zapraszamy do odsłuchania zapisu debaty, poświęconej adhortacji apostolskiej papieża Franciszka „Amoris laetitia” o miłości w rodzinie.
31 stycznia 2017 r.
czytaj więcej

Norma dla człowieka, a nie człowiek dla normy: „Amoris laetitia” (spotkanie)

Fot. Ryan McGuire/gratisography.com
Zapraszamy na spotkanie wokół adhortacji papieża Franciszka „Amoris laetitia”, które odbędzie się w Klubie Inteligencji Katolickiej w Warszawie przy ul. Freta 20/24a we wtorek 24 stycznia o godz. 18.30. Inspiracją będzie najnowszy numer „Więzi”.
24 stycznia 2016 r.
czytaj więcej

Zimowa WIĘŹ: dlaczego (nie) przemoc?

Okładka zimowej „Więzi”
Nowa „Więź” już w sprzedaży! Piszemy w niej o społecznej fascynacji przemocą, konieczności oporu bez przemocy oraz o adhortacji „Amoris laetitia”.
8 grudnia 2016 r.
czytaj więcej

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?