Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Listopad–Grudzień 2012

Czas kryzysu, czas pytań

11–12 (649)

Czas kryzysu, czas pytań

Na kryzys można patrzeć jak na koniec świata albo śmiertelne zagrożenie. Ale można też go potraktować jako wyzwanie  i szansę.
Czas kryzysu to czas pytań o to, co najważniejsze: o sens podejmowanych działań, o dalekosiężne wizje, o cele strategiczne na przyszłość, a nie tylko o to, co zrobić dzisiaj. Tak dziać się powinno również w dziedzinie polityki gospodarczej i polityki społecznej. Być może kryzys to okazja do poszukiwania nowego wzorca ładu społeczno-gospodarczego w epoce globalizacji? Coraz częściej eksperci wskazują także na antropologiczne – duchowe i moralne – źródła kryzysu. Czy są szanse, by w dzisiejszym świecie refleksja społeczno-gospodarcza objęła także ten wymiar, jak w Niemczech po II wojnie światowej?

     
Zbigniew Nosowski
1Od redakcji
4Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ
     

Czas kryzysu, czas pytań

   
Paul H. Dembinski
5Humanizm gospodarczy
Społeczna gospodarka rynkowa w czasach kryzysu
Marek Rymsza
19Czy wiemy, czego chcemy?
Polityka społeczna w czasach kryzysu
Mariola Racław
32Młodzi „uwięzieni”
Bezdroża (nie)zależności na drodze do dorosłości
Justyna Bokajło
41Niemieckie „państwo cudów”
Reformy Hartza jako remedium na kryzys gospodarczy
Andrzej Paszewski
52Skandal niewiarygodnych nierówności
Kryzys, liberalizm a katolicka doktryna społeczna
     
65W Galerii WIĘZI
Alicja Ignaciuk
     

Forum

   
Janusz Szuber
66Kat przyjechał w czerwieni, krakowianka w zieleni; Nasze stare matki szczupleją; Nie, nic mi nie jest
Wasyl Machno
69Polska 2011: okolice i pogranicza
Krzysztof A. Meissner
79Logos w fizyce
Wojciech Wendland
83Sienkiewicz a tatarski Robin Hood
Renata Senktas
92Tempo, Errata
     
Monika Waluś
94Złoty środek
Czas ukradziony
     

Wiara

   
Michał Zioło OCSO
96Co może być uratowane, zostanie uratowane
Przyczynek do uniwersalnej komunikacji Raïssy M.
Ks. Rafał Dudała
104Postconcilium
Teologowie do archiwów!
     

Historia

   
Tomasz Kozłowski
109„W tym procesie nie będzie wyroków śmierci”
Taktyka oskarżenia działaczy KSS-KOR i „Solidarności” w 1982 r.
     

Kultura

   
Jacek Wakar
125W teatrze cieni Jerzego Jarockiego
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
131Ksiądz z kobietą w kinie
Wypluć prawdę?
     

Książki

   
Jarema Piekutowski
139Przeciw tyranii normalności
Jan Olaszek
144Nacjonalizm przeciwko „Solidarności”
Anna Tatar
149Polska wieś wobec Zagłady
Robert Mikołaj Rynkowski
154Duchowe rewolucje
Wojciech Skrodzki
158Byt pośredni
     
Jerzy Sosnowski
161Eks post
Dotąd tak, dalej nie
     

O numerze mówi

O numerze „Czas kryzysu, czas pytań” mówi Marek Rymsza

Listopadowo-grudniowa WIĘŹ szuka odpowiedzi na najważniejsze pytania czasu kryzysu.


Numer w wersji e-book:
(format: pdf)
13,53 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Pobierz
okładkę

Obejrzyj
numer

Wybrane artykuły z numeru

Wojciech Wendland

Sienkiewicz a tatarski Robin Hood

Jednym z najciekawszych komentarzy do obrazu przeszłości obecnego na kartach Trylogii, który sformułowali tatarscy historycy, była refleksja nad treścią Pana Wołodyjowskiego. Traktowała ona o problemie powstania tatarskiego w latach 1672–1673 –porównywanego do pierwszych insurekcji kozackich – i rzucała nowe światło zarówno na stosunki polskie-tatarskie, jak i obraz społeczeństwa XVII-wiecznej Polski. Stwierdzano, że „trzecia część Trylogii nie daje prawdziwego...
czytaj więcej

Krzysztof A. Meissner

Logos w fizyce

Są dwa zasadniczo przeciwne aksjomaty, z których żaden nie daje się wyprowadzić w sposób konieczny z obserwacji rzeczywistości – pierwotne ,,tak, Bóg istnieje” lub pierwotne ,,nie, Bóg nie istnieje”. A chociaż wybór jednego z nich zmienia wszystko, nie dają się udowodnić. Nie jest to kwestia dowodów, ale wiarygodności wniosków wyprowadzonych z tych aksjomatów. Odpowiedzią na założenie: ,,tak, Bóg istnieje” jest Objawienie, co będzie stanowiło właśnie przedmiot...
czytaj więcej

Jacek Wakar

W teatrze cieni Jerzego Jarockiego

W dzisiejszym teatrze pozostawał artystą całkowicie osobnym. Chłodnym okiem patrzył na wybuchające i gasnące szybko mody. Nie zajmowały go reżyserskie sztuczki, bo wyżej cenił ciągnące się godzinami studia nad poszczególnymi scenami. Zapewne brzydził się albo szydził z powtarzających frazesy o dekonstrukcji klasycznych tekstów, bowiem podchodził do tego z żelazną logiką. Nie ma sensu ulepszać tego, co jest doskonałe, bo musi to skończyć się klęską samozwańczego...
czytaj więcej

Jan Olaszek

Nacjonalizm przeciwko „Solidarności”

Kiedy 8 marca 1981 roku na Uniwersytecie Warszawskim obchodzono 13. rocznicę Marca’68, kilka ulic dalej – przy placu na Rozdrożu przed budynkiem dawnego Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego – odbył się wiec zorganizowany przez szerzej do tego czasu nieznaną organizację o nazwie Zjednoczenie Patriotyczne „Grunwald”. Historię tej organizacji opisał po latach Przemysław Gasztold-Seń w książce Koncesjonowany nacjonalizm. Zjednoczenie Patriotyczne „Grunwald” 1980-1990....
czytaj więcej

Zbigniew Nosowski

Od redakcji

Drodzy Czytelnicy, Kryzysu można się wystraszyć, można uważać, że to koniec świata albo śmiertelne zagrożenie. Ale można też uznać kryzys za wyzwanie i szansę postawienia na nowo pytań fundamentalnych, które gubią się w codziennej bieganinie. Zasada ta może i powinna dotyczyć także kryzysu gospodarczego i finansowego, jaki przeżywa świat Zachodu, a Polska wraz z nim.     Czas kryzysu to czas pytań o to, co najważniejsze: o sens podejmowanych...
czytaj więcej

Robert Mikołaj Rynkowski

Duchowe rewolucje

Duchowość św. Franciszka Salezego to w dużej mierze duchowość dla świeckich. Był on bowiem tym, który bodaj najbardziej przyczynił się do zwrócenia uwagi na świeckich w czasach, kiedy powołanie do świętości kojarzono wyłącznie z kapłaństwem bądź zakonem, a pisma z dziedziny duchowości adresowane były do stanu duchownego. Biskup Genewy wyprowadził pobożność z klasztorów i kościołów, przedstawił ją jako dostępną dla wszystkich i podkreślił wyraźnie...
czytaj więcej

Michał Zioło OCSO

Co może być uratowane, zostanie uratowane

Przyczynek do uniwersalnej komunikacji Raïssy M.

Z długiego terminowania u profesora Czesława M. pozostało mi to jedno najważniejsze pytanie i ta jedna najważniejsza odpowiedź: „Dlaczego teologia? Bo pierwsze ma być pierwsze”. Poganiam więc siebie niecierpliwie, bo moje życie dawno minęło depresyjny półmetek. Po raz ostatni muszę pójść do szkoły, gdzie uczą tego „pierwszego”. Idę do szkoły, bo tak nakazuje wniosek z rachunku sumienia, który nazywa się postanowieniem poprawy. A jest co poprawiać, bo przyznaję...
czytaj więcej

Wojciech Skrodzki

Byt pośredni

W naszej chaotycznej, rozbitej na kawałki rzeczywistości, której scalenie wydaje się coraz mniej możliwe, ten dostęp do wielkiej całości, podarowany nam przez Płoskiego i jego Małą ciszę – trudno przecenić. Tym bardziej, że autor nie tylko zaprasza, aby podążać śladem jego osobistych doświadczeń, ale daje nam klucz, który pozwoli to odbicie wielkiej całości odnajdować również we własnym życiu.     Ten klucz to tyłowa cisza. „Czas spędzony w...
czytaj więcej

 

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?