Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Lato 2013

Wielka Polska nowoczesna

2 (652)

Wielka Polska nowoczesna

Nowy papież to nowy styl działania i nowe impulsy dla życia wiarą. Franciszek zachęca, by wierzący wychodzili z Kościoła „na peryferie”, by nie ulegali „duchowi teologicznego narcyzmu”. Co papież chce nam powiedzieć?
„Wielka Polska nowoczesna” to hasło bloku tekstów poświęconych polskiej modernizacji. Czy wiemy, jak rozsądnie wydawać unijne fundusze? A może modernizacja jest jeszcze przed nami?
W dziale kultury zastanawiamy się nad politycznością nowej sztuki. Czy naprawdę wszystko jest polityczne? Jak bronić autonomii sztuki, nie popadając w eskapizm?
Ponadto w letniej WIĘZI nowe działy, znakomita poezja, wstrząsający reportaż i piękne fotografie. Zapraszamy!
 

     
Zbigniew Nosowski
1Od redakcji
4Podziękowania dla Przyjaciół
     

Papież wychodzi z Kościoła

   
Sebastian Duda
5Wyjść jak Jonasz do Niniwy
Nowy Kościół papieża Franciszka?
Ks. Andrzej Draguła
15Kościół Franciszka, Kościół Benedykta
Kasper Kaproń OFM
26Runie kolejny mur?
Co przynosi papież „z końca świata”
     
Ks. Tomáš Halík
33Nota bene
Popołudnie chrześcijaństwa
     

Wielka Polska nowoczesna

   
Anna Giza-Poleszczuk
Piotr Koryś
Adam Leszczyński
Zbigniew Nosowski
Marek Rymsza
39Autostrady i bezdroża polskiej modernizacji
dyskusja
54Manna z unijnego nieba
ankieta
Jerzy Hausner
55Nie tylko porządek w papierach
Jacek Kucharczyk
57Autostrady i rewolucja obyczajowa
Maria Rogaczewska
59Sztuka kooperacji
Andrzej Sadowski
61Kto zapłaci ten rachunek?
Michał Sutowski
63Polskie priorytety modernizacyjne
Krzysztof Wołodźko
65Odbudować przestrzeń publiczną
Marek Rymsza
68Polska po transformacji, przed modernizacją?
     
Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki
77I. Piosenka o deportacjach, II. Hrudeńszczyzna, III. Płacz
     

Wiara

   
Paweł Milcarek
Piotr Sikora
ks. Grzegorz Strzelczyk
81Otwarta ortodoksja
Granice otwartości, granice ortodoksji
dyskusja
Zbigniew Drążkowski
Marek Liciński
Katarzyna Jabłońska
Zbigniew Nosowski
94Rozmowy na dziedzińcu
Moda na Franciszka, moda na ubogich?
rozmowa
Miriam Gonczarska
102Dzieci Abrahama
Tora zeswatana z nowoczesnością
Czym jest żydowska otwarta ortodoksja
Pawel Rojek
110Polemiki
Mesjanizm awangardowokonserwatywny
     
Michał Zioło OCSO
116Litery na piasku
N – jak napomnienie
Jarosław Zalesiński
121Przejście; Winnica; Chory knot
     

Społeczeństwo

   
Paweł Cywiński
125Czytanie świata
Nieśmiertelny przemysł śmierci
Kard. Reinhard Marx
134Europa z dwóch stron Odry
Globalna ekonomia wymaga globalnego ładu
Społeczna gospodarka rynkowa jako odpowiedź na wyzwania XXI wieku
Maciej Zięba OP
145Czy możliwy jest cud antropologiczny?
Andrij Portnow
158Z drugiej strony Bugu
Ukraińskie interpretacje rzezi wołyńskiej
Bogumiła Berdychowska
167Niepodległościowy recydywista. Mychajło Horyń (1930–2013)
Joanna B. Michlic
170Historia
Pamiętam wszystko – wszystko
Relacje między ocalonymi Żydami a ratującymi Polakami w świetle korespondencji 1945–1949
     
Aleksander Hall
184Rzeczy (nie)pospolite
Robak bycia „przeciw”
Janusz Szuber
190Frajter pućka
     

Nowa sztuka polityczna

   
Aleksander Nawarecki
Ewa Karabin
Jerzy Sosnowski
193Literatura ma być działaniem
rozmowa
Artur Madaliński
203Hegemonia „nowej polityczności”?
Sylwia Chutnik
Jacek Dehnel
Sebastian Duda
Ewa Karabin
212Sztuka pytań czy odpowiedzi?
rozmowa
     

Kultura

   
Zbigniew Nosowski
219Książki najważniejsze
Utkany z cierpienia
Grzegorz Pac
223Ile człowieka w Polaku?
Ewa Kiedio
227Ortodoks i heretyk
     
233W Galerii WIĘZI
Anna Fijałkowska
Jerzy Sosnowski
234Eks post
Login: Lokis
     
Numer w wersji papierowej:
24,00 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka
Numer w wersji e-book:
(format: pdf)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

Numer miesięcznika: 2 (652) 2013

Andrij Portnow

Z drugiej strony Bugu
Ukraińskie interpretacje rzezi wołyńskiej

Wielu Ukraińców jest przekonanych, że o ciemnych stronach historii podziemia nacjonalistycznego będzie można mówić dopiero po oficjalnym uznaniu UPA (a jak dotąd wszystkie próby uchwalenia odpowiedniej ustawy w Radzie Najwyższej zakończyły się porażką).

Zgodnie z taką samą logiką uchwalony, z inicjatywy polskich deputowanych, specjalny punkt rezolucji Parlamentu Europejskiego z 25 lutego 2010 roku – popierający zapowiedź nowowybranego prezydenta Janukowycza, że pozbawi on Banderę tytułu „Bohatera Ukrainy” –przyjęty został przez część ukraińskiej inteligencji jako wyraz głębokiego niezrozumienia sytuacji w tym kraju. Myśl tę jasno sformułował Mykoła Riabczuk, stwierdziwszy, że realną alternatywą dla Ukrainy nie jest wybór między nacjonalistyczną dyktaturą OUN a wartościami Unii Europejskiej, lecz wybór między ukraińską tożsamością narodową a kulturowym i gospodarczym wchłonięciem Ukrainy przez Rosję.

Lwowski historyk Jarosław Hrycak zaproponował „kompromisową” tezę: odkrywanie ciemnych kart historii UPA jest niezbędne dla zachowania jej operacji antyradzieckich i antyniemieckich jako symbolu ukraińskiego patriotyzmu: „[...] jeżeli podzielam zachwyt UPA i wywodzę siebie – przynajmniej częściowo – z jej tradycji, to muszę uznać jej konkretne błędy i nawet zbrodniczy charakter decyzji pewnej jej części, jak w wypadku antypolskiej akcji na Wołyniu”.


To jest fragment artykułu. Pełny tekst - w kwartalniku WIĘŹ Lato 2013 (dostępny także jako e-book).

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?