Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Zima 2013

Tadeusz Mazowiecki in memoriam

4 (654)

Tadeusz Mazowiecki in memoriam

Żegnając Tadeusza Mazowieckiego, założyciela naszego pisma, publikujemy nieznane dokumenty, fotografie i wspomnienia. Przede wszystkim zaś zastanawiamy się nad dziedzictwem, które nam pozostawił.
„Kościele, nawróć się!”. To wezwanie, bliskie papieżowi Franciszkowi, płynie z Ameryki Łacińskiej. Tamtejsi biskupi apelują o to, by nawrócenie nie dotyczyło tylko jednostek, lecz całego Kościoła, wizji jego działania i – często skostniałych – struktur. Czym jest nawrócenie duszpasterskie?
Obserwujemy dziś niepokojące rozchodzenie się dróg kultury i wiary, nie można zatem nie pytać o to, jakie powinny być relacje Kościoła do współczesnej sztuki? Czy człowiek wierzący może pozwolić sobie na luksus jej nierozumienia?

 

     
Zbigniew Nosowski
1Od redakcji
6Podziękowania dla Przyjaciół
     

Tadeusz Mazowiecki in memoriam

   
Aleksander Hauke-Ligowski OP
7Dałeś nam lekcję miłości
Bronisław Komorowski
11Architekt gmachu polskiej wolności
13Dziękujemy, Dziadku!
Tadeusz Mazowiecki
15Modlitwa o dojrzałość
Stefan Frankiewicz
16Człowiek i chrześcijanin
Jan Turnau
20Razem marzyliśmy
Andrzej Wielowieyski
22Na progu niepodległości
Kazimierz Wóycicki
26Z Mazowieckim w Gnieźnie u prymasa Wyszyńskiego
Cezary Gawryś
34Pragmatyczny romantyk
Wiesław Celiński
36Wierny w rzeczach małych
Aleksander Hall
38Człowiek integralny
Bogumił Luft
41Galopująca historia
Andrzej Friszke
42Nasz szef naszym premierem
Zbigniew Nosowski
47Powrót do Tadeuszowych pytań
Anna Karoń-Ostrowska
51Wzorzec inteligenta
Maciej Zięba OP
53Człowiek więzi
     
John L. Allen Jr.
57Nota bene
Pieszczota miłosierdzia
     

Kościele, nawróć się!

   
Víctor Manuel Fernández
Kasper Kaproń OFM
67Nie możemy biernie czekać
rozmowa
73Pójść na drugi brzeg
Wezwanie z Aparecidy
Kasper Kaproń OFM
84Kościół, który się nawraca
Bp Grzegorz Ryś
Konrad Sawicki
91Jesteśmy przy ścianie
rozmowa
     
Anna Piwkowska
102Weruszka, Plac zabaw, Wyobrażacie sobie, że jak wasze matki
     

Wiara

   
Kard. Gianfranco Ravasi
Andrzej Mencwel
Jacek Dukaj
Anna Karoń-Ostrowska
Andrzej Seweryn
Jerzy Sosnowski
107Rozmowy na dziedzińcu
Wielka sztuka jest tajemnicą
dyskusja
Zygmunt Kwiatkowski SJ
Agata Skowron-Nalborczyk
Konrad Sawicki
121Dzieci Abrahama
To nie nasza wojna?
rozmowa
     
Michał Zioło OCSO
135Litery na piasku
P – jak pocałunek
Zbigniew Jankowski
141Na moje osiemdziesiąte pierwsze urodziny, Odwróciły się role
     

Społeczeństwo

   
Marek A. Cichocki
145Europa z dwóch stron Odry
Hegemon mimo woli
Czy Niemcy zapanują w Europie?
Maria E. Rotter
151Niemiecka Europa, europejskie Niemcy
Od samoograniczenia do europejskiej odpowiedzialności
Eugeniusz Mironowicz
160Z drugiej strony Bugu
Kraina z bajki o dobrym carze
166Historia
Potrzebna jest demokratyzacja
Wywiad Tadeusza Mazowieckiego dla „Frankfurter Allgemeine Zeitung” (1976)
169Odebrano nam prawdę, nie odebrano nadziei
Korespondencja internowanego Tadeusza Mazowieckiego z papieżem Janem Pawłem II (1982)
173Chciałbym dawać ludziom nadzieję
Rozmowa „Karty” z Tadeuszem Mazowieckim (1986)
     
Aleksander Hall
186Rzeczy (nie)pospolite
Dobro bezcenne w demokracji
     

Kultura

   
Andrzej Stasiuk
Janina Koźbiel
191Kiedy nicość zamienia się w esencję
rozmowa
Piotr Lamprecht
202Człowiek na rozdrożu, [od stóp przesiąknięta światłem], Wiosenne porządki
     

Egzorcyzmowanie kultury

   
Piotr Odmieniec Włast ("Maria Komornicka")
205O niegrzeszeniu
Jerzy Sosnowski
208Człowiek wierzący patrzy na kulturę
Ks. Andrzej Draguła
Sebastian Duda
Ewa Gorządek
Iwo Zmyślony
Jerzy Sosnowski
218Czy sztuka współczesna może być zbawiona?
dyskusja
Ks. Andrzej Luter
231Bez dogmatycznej linijki
     
Jarosław Klejnocki
237Książki najważniejsze
Ataraksja
Ks. Andrzej Muszala
240Mamy stawać się Bogiem
Bogumiła Berdychowska
244Giedroyc przed „Kulturą”
Jerzy Sosnowski
247Eks post
Skutki księżycowego kłamstwa
Wacław Auleytner
252Listy do redakcji
Oświadczenie
     

O numerze mówi

WIĘŹ 2014: Tadeusz Mazowiecki in memoriam

W zimowej WIĘZI stawiamy pytania o relacje wiary i kultury, zaniepokojeni rozchodzeniem się ich ścieżek. O czym jeszcze piszemy?


Numer w wersji e-book:
(format: pdf)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Pobierz
okładkę

Obejrzyj
numer

Wybrane artykuły z numeru

Historia
Potrzebna jest demokratyzacja

Wywiad Tadeusza Mazowieckiego dla „Frankfurter Allgemeine Zeitung” (1976)

49-letni Tadeusz Mazowiecki jest członkiem ruchu „Znak“, który angażuje się w życie polityczne kraju jako ściśle powiązane z Kościołem ugrupowanie katolików świeckich. W latach 1961–1971 Mazowiecki był posłem na Sejm. Od czasu, kiedy przestał być członkiem polskiego parlamentu, poświęca się przede wszystkim pełnieniu – piastowanej przez niego już od wielu lat – funkcji redaktora naczelnego warszawskiego katolickiego miesięcznika intelektualnego „Więź”,...
czytaj więcej

Wiesław Celiński

Wierny w rzeczach małych

Pisząc o Tadeuszu Mazowieckim, muszę najpierw krótko wspomnieć o czasach, w których trafiłem do „Więzi”. To były lata 70. W Polsce panował wprawdzie komunizm, była ona jednak w obozie państw socjalistycznym tym – jak zwykliśmy wtedy mówić – barakiem, w którym było najwięcej wolności. U nas wydawano nieporównanie więcej literatury religijnej czy w ogóle światowej literatury, niż w państwach nazywanych krajami demokracji ludowej – właściwszym określeniem...
czytaj więcej

Andrzej Friszke

Nasz szef naszym premierem

W czwartek 17 sierpnia 1989 r. po dyżurze w „Więzi” poszedłem na ul. Czackiego do redakcji „Tygodnika Solidarność”. Rozmawiałem z Ludką Wujec, Zytą Oryszyn i Andrzejem Kaczyńskim. Od nich dowiedziałem się, że wypłynęła kandydatura Mazowieckiego na premiera. Mówiło o tym radio BBC. W czasie naszej rozmowy Mazowiecki przyszedł do redakcji i wszedł do swego gabinetu, prosząc, by nie łączyć telefonów i nikogo nie wpuszczać. Spytałem Wojtka Arkuszewskiego, co o...
czytaj więcej

Cezary Gawryś

Pragmatyczny romantyk

Gdy pojawiły się nowe społeczne formy działania, wymierzone przeciwko totalitarnej władzy – jawne, chociaż nielegalne – Tadeusz uznał, że specyficzną rolą „Więzi” jest obecność jednocześnie w tym, co legalne, i w tym, co nielegalne, aby w ten sposób dawać wsparcie ludziom angażującym się w niebezpieczne działania, a także dawać sygnał władzy, że opór społeczny jest szeroki i nie ogranicza się do garstki „straceńców”. Ta strategia w dużej mierze się...
czytaj więcej

Pójść na drugi brzeg

Wezwanie z Aparecidy

145. Gdy wzrasta w nas świadomość przynależności do Chrystusa, w imię wdzięczności i radości, jaka wówczas się rodzi, wzrasta także zapał do mówienia wszystkim o darze tego spotkania. Misja nie ogranicza się do planu czy projektu, lecz jest dzieleniem się doświadczeniem momentu spotkania z Chrystusem, jest świadczeniem o nim i rozgłaszaniem go: od osoby do osoby, od wspólnoty do wspólnoty, wreszcie od Kościoła – aż po krańce świata (por. Dz 1, 8). […] 243....
czytaj więcej

Maciej Zięba OP

Człowiek więzi

Wszyscy wiemy, że Tadeusz nie był człowiekiem wylewnym, a tym bardziej skłonnym do spontanicznych, uczuciowych odruchów. Unikał więc w swoich przyjaźniach wszelkiej ostentacji. Co więcej, był politykiem – co widać było już od lat młodzieńczych. Był politykiem z krwi i kości. A polityk często patrzy na ludzi w sposób oceniająco-kalkulujący, chłodno i pragmatycznie, zbliżając się wręcz do granicy – a czasem tę granicę przekraczając – instrumentalnego traktowania...
czytaj więcej

John L. Allen Jr.

Nota bene
Pieszczota miłosierdzia

W wieku XXI zrozumieliśmy, że bycie papieżem jest przedsięwzięciem naprawdę niemożliwym do wykonania. Od papieża oczekuje się, że będzie: „prezesem zarządu” ogólnoświatowej organizacji religijnej, ważną osobistością w świecie polityki, geniuszem intelektualnym i gwiazdą mediów, nie mówiąc już o tym, że powinien być żyjącym świętym. Każde z tych zadań to praca na całe życie; połączone w jedno stają się receptą na wieczną frustrację. A jednak w...
czytaj więcej

Marek A. Cichocki

Europa z dwóch stron Odry
Hegemon mimo woli

Czy Niemcy zapanują w Europie?

Niemcy stały się dzisiaj centrum politycznym Europy. Dlatego trudno sobie obecnie wyobrazić, by jakiekolwiek decyzje dotyczące przyszłości pogrążonej w kryzysie Unii Europejskiej mogły być podejmowane bez wiedzy Urzędu Kanclerskiego w Berlinie. Dla jednych taka koncentracja władzy nad Europą oznacza spełnienie się najgorszych sennych koszmarów, w których Europa zamienia się w niemieckie imperium. Inni będą traktować tę zmianę jako coś naturalnego, a nawet pożądanego,...
czytaj więcej

 

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?