Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Zima 2014

Spór o oblicze islamu

4 (658)

Spór o oblicze islamu

Gwałty i terror bojowników tzw. Państwa Islamskiego budzą oburzenie, lęk, a nierzadko niechęć wobec muzułmanów. Tymczasem większość z nich stanowczo potępia zbrodnicze działania ISIS. W zimowej „Więzi” opisujemy ten spór o oblicze islamu i szukamy przyczyn sukcesów dżihadystów.
    Tadeusz Mazowiecki był politykiem i mężem stanu, ale czy był również myślicielem religijnym? Pokazując mniej znaną twarz pierwszego premiera Trzeciej RP, sięgamy także po jego niepublikowane teksty.
    W dziale kultury rozbieramy... nagość. Dajemy krótki kurs teologii nagości. Pytamy: co w nagości jest najistotniejsze, dlaczego splata się nam w głowach z grzesznością i co dziś mówi nam nagie ciało?

 

     
Zbigniew Nosowski
1Od redakcji
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Spór o oblicze islamu

   
Radosław Bania
7Dlaczego „Państwo Islamskie” zwycięża w Iraku
Agata Skowron-Nalborczyk
19Muzułmanie przeciwko ISIS
Dilwar Hussain
28Wartości europejskie to wartości muzułmańskie
Stanisław Grodź SVD
34Prześladowani
Niemi męczennicy i nasza pamięć o nich
Ewa Karabin
40Kiedy świat milczy
Międzyreligijny marsz solidarności z prześladowanymi chrześcijanami
     
Andrea Riccardi
46Nota bene
To nie jest wojna islamu z Zachodem
Thomas Volk
49Europa z dwóch stron Odry
Czy islam jest częścią Niemiec?
Andrzej Saramowicz
57ISIS to trockiści islamu
     
Anna Augustyniak
62Leczyłam się z miłości w Bodbe, Chodziłam ścieżkami dysydenta, Wsunęłam banknoty między koślawe palce
     
Berenika Stefańska
65Czytanie świata
Ostatni król Kory
Piotr Madajczyk
74Z drugiej strony Bugu
Jak zrozumieć Rosję
Niemcy wobec kryzysu na Ukrainie
Piotr H. Kosicki
82Historia
Polskie personalizmy 1918-1948
Część 1: Od tomizmu przedwojennego po „nowe chrześcijaństwo” Maritaina
Aleksander Hall
93Rzeczy (nie)pospolite
Koniec epoki w polskiej polityce
     

Mazowiecki mniej znany

   
Zbigniew Nosowski
99Czy Tadeusz Mazowiecki był myślicielem religijnym
Tadeusz Mazowiecki
107Powrót do najprostszych pytań
Tadeusz Mazowiecki
114Odnowa polskiego katolicyzmu
Misja i wolność świeckich w kraju socjalistycznym
Tadeusz Mazowiecki
127Chrześcijanin sytuacji powikłanych
Jovan Divjak
129Człowiekowi, który zmieniał świat
O bośniackiej misji Tadeusza Mazowieckiego
     
Krzysztof Kranicki
136wolność, Pawłowi Tuchlinowi
     
Anatolij Andrejewicz Krasikow
138Nowa symfonia tronu i ołtarza
Rosyjskie prawosławie według patriarchy Cyryla
Marko Ivan Rupnik SJ
Aneta Kania
150Nic nie jest nieme
rozmowa
Ks. Robert J. Woźniak
158Otwarta ortodoksja
O możliwości wiary dzisiaj
Ks. Stanisław Adamiak
166Polemiki
Jak rozchodziły się drogi chrześcijaństwa i judaizmu
Michał Zioło OCSO
170Litery na piasku
Ś – jak światło ciała
     

Rozbieranie nagości

   
Wojciech Józef Burszta
175Gry z nagością
Sebastian Duda
184Zgorszenie, wstyd i prawda
Krótki kurs teologii nagości
Iwona Luba
Monika Małkowska
Katarzyna Jabłońska
Ewa Karabin
194Król jest nagi
dyskusja
     
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
205Ksiądz z kobietą w kinie
Świat jest tragedią
     
Bogumiła Dziekan
214Byle nie umarła, Nieudacznik
     
Jerzy Sosnowski
216Książki
Księga totalna
Ks. Andrzej Draguła
223Czy nasza cywilizacja przetrwa bez Jezusa?
Łukasz Saturczak
228Ranić ich ciało, by zmienić dusze
     
232W Galerii WIĘZI
Sebastian Romik
Jerzy Sosnowski
233Eks post
My, czyli Polacy i Żydzi
     
Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka
Numer w wersji e-book:
(format: pdf, Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

WIĘŹ 4 (658) 2014

Piotr H. Kosicki

Historia
Polskie personalizmy 1918-1948

Część 1: Od tomizmu przedwojennego po „nowe chrześcijaństwo” Maritaina

Choć personalizm maritainowski był wśród polskiej inteligencji katolickiej od końca lat 20. przedmiotem szerokiego i pogłębionego zainteresowania, miał ograniczony wpływ długofalowy. Już przed wojną osoby zainspirowane myślą Maritaina odchodziły w różne strony od integralnej koncepcji tomistycznej, która pozostała obiektem zainteresowania głównie wąskiego kręgu skupionego wokół Lasek i „Verbum”. Właśnie w Laskach ks. Korniłowicz w 1936 r. pisał, że „posłuszeństwo musi być rozumne, trzeba słuchać nie jak kołek, ale jak człowiek”.

Najszerzej czytaną w języku polskim pracą Maritaina była nie książka skoncentrowana na „osobie ludzkiej”, lecz Drogami klęski, wydana w 1941 r. w Stanach Zjednoczonych i przetłumaczona kilka miesięcy później na polski przez Czesława Miłosza. Miłosz, który przez krótki czas pod koniec lat 30. uczestniczył w spotkaniach tomistycznych prowadzonych w Laskach przez ks. Korniłowicza, przetłumaczył i zaaranżował publikację w świeżo założonej, konspiracyjnej Oficynie Polskiej. Książka ukazała się w nakładzie 1640 egzemplarzy, z czego 1300 rozeszło się w ciągu sześciu tygodni. Przechodziły one, jak podziemna prasa, z rąk do rąk.


To jest fragment artykułu. Pełny tekst - w kwartalniku WIĘŹ zima 2014 (dostępnym także jako e-book).

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?