Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Jesień 2015

Nowi ubodzy w nowej Polsce

3 (661)

Nowi ubodzy w nowej Polsce

Nowi polscy ubodzy to nie sprawa polityczna. To nowa kwestia społeczna. To problem, którego być może nie widać dobrze ze stolicy, ale nie sposób go ominąć w poważnych dyskusjach o Polsce. A właściwie nie problem, lecz konkretni ludzie.

W praktyce duchowości katolickiej coraz ważniejsze miejsce zajmują sprawki złego ducha, a szatan wydaje się niekiedy silniejszy niż Bóg. Pytamy więc znawców tematu: Jak odróżniać zło od Złego?

W ludzkich próbach wyjaśniania biegu dziejów niebagatelną rolę odgrywają koncepcje spiskowe. Kiedy one się pojawiły i jak rozwijały? W jaki sposób dziś przejawiają się w literaturze, filmach i rzeczywistości?

 

     
Zbigniew Nosowski
1Editorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Nowi ubodzy w nowej Polsce

   
Marek Rymsza
7Nowa kwestia społeczna?
Aleksandra Gołdys
Maria Rogaczewska
18Czego nie widać ze stolicy
Świat nowych nierówności
Jarema Piekutowski
24Ubóstwo jako lęk
Ewa Kiedio
32Inna Warszawa
     
Radosław Wiśniewski
40Psalm do świętej Sabiny
     
Cezary Gawryś
49Tylko współczucie prowadzi do pokory
Stefana Frankiewicza wierność swoim przekonaniom
Adam Krzemiński
Winfried Lipscher
Renate Marsch-Potocka
Cezary Gawryś
Zbigniew Nosowski
54Nie ma kropki w pojednaniu
Jędrzej Morawiecki
65Czytanie świata
Odwilż
Andrzej Friszke
76Historia
Rok 1989: bilans zamknięcia – bilans otwarcia
Jan Olaszek
87Przypadki Michała Boniego
Aleksander Hall
95Rzeczy (nie)pospolite
W trakcie trzęsienia ziemi
     

Szatan silniejszy niż Bóg?

   
Ks. Robert J. Woźniak
Zbigniew Nosowski
101Walka przegranego o cokolwiek
rozmowa
Ks. Stanisław Adamiak
115Bardzo krótka historia egzorcystów i egzorcyzmów
Ks. Sławomir Sosnowski
Ewa Karabin
Michał Buczek
124Jak odróżnić zło od Złego?
rozmowa
     
John O'Malley SJ
134Nota bene
Sobór duszpasterski, bo doktrynalny
Sebastian Duda
142Otwarta Ortodoksja
Przesilona wątpliwość
Stanisław Krajewski
Magdalena Czyż
154Dzieci Abrahama
Epoka po „Nostra aetate”
W 50. rocznicę soborowej deklaracji
Piotr Bernatowicz
Filip Lipiński
ks. Andrzej Draguła
164Pomnik nasz codzienny
dyskusja
Michał Zioło OCSO
175Litery na piasku
G – jak goryl
     

Kultura pełna spisku

   
Sebastian Duda
183Historia spisków, historia lęków
Wybrane przypadki z dziejów teorii spiskowych
Krystyna Skarżyńska
Katarzyna Jabłońska
Jerzy Sosnowski
194Bin Laden żyje, chociaż jest martwy
rozmowa
Marcin Napiórkowski
204Jak napisać bestsellerową powieść o spiskach
     
Adrian Sinkowski
214Solec, Tylda
     
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
216Ksiądz z kobietą w kinie
Dlaczego nie robi pan filmów?
Justyna Melonowska
227Książki
Kobiety wolą srebro
Krzysztof Dorosz
235Tylko w wyobrażeniu...
Jacek Borkowicz
243Polacy „ukarani”
     
249W Galerii „Więzi”
Wojciech Moskwa
Jerzy Sosnowski
250Eks post
Gaudianie i Gaudianki
     
Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka
Numer w wersji e-book:
(format: pdf, Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

WIĘŹ 3 (661) 2015

Stanisław Krajewski, Magdalena Czyż

Dzieci Abrahama
Epoka po „Nostra aetate”

W 50. rocznicę soborowej deklaracji

W połowie XX wieku zainicjowany został jeden z najważniejszych procesów w sferze stosunków międzyreligijnych w naszej cywilizacji. Jego wyrazem – a także istotnym źródłem dalszego rozwoju – jest uchwalony w 1965 r. dokument II Soboru Watykańskiego znany jako deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate. Pomimo jej niewielkich rozmiarów i nie najwyższej rangi w hierarchii kościelnych dokumentów, określana jest często jako „wielki, kopernikański przełom w relacjach chrześcijańsko-żydowskich”. Wyraża ona w swoim czwartym punkcie nowe nastawienie Kościoła katolickiego wobec Żydów i judaizmu oraz wspiera i inspiruje rozwój tej nowej postawy wśród katolików i nie tylko katolików. Można rzec, że żyjemy obecnie w epoce po Nostra aetate. Wiele wskazuje na to, że będzie można to samo powiedzieć również za sto i dwieście lat.

To jest fragment artykułu. Pełny tekst – w kwartalniku „Więź” jesień 2015 (dostępnym także jako e-book). 

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?