Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Lato 2016

Kościół na miarę miłosierdzia

2 (664)

Kościół na miarę miłosierdzia

Do szukania dróg miłosiernego duszpasterstwa zachęca papież Franciszek, ostatnio przez adhortację Amoris laetitia. Jaki może być Kościół na miarę miłosierdzia? Jak w tę instytucję wcielić Boskie miłosierdzie – tę „ekstrawagancję” Najwyższego (kard. Tagle)?
 
Czy możliwa jest gospodarka bez wykluczenia? Czy o ekonomii da się rozmawiać poważnie i po ludzku – to znaczy: i zrozumiale, i z myślą o człowieku, a nie tylko o wskaźnikach?

 

Czy naprawdę mamy do czynienia ze śmiercią intelektualisty i nie ma już co po nim płakać? A może jednak intelektualista jest nadal potrzebny?
 
 

 

     
Zbigniew Nosowski
1Editorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Kościół na miarę miłosierdzia

   
Ks. Damian Wąsek
7Kościół miłosierny, czyli jaki?
Kard. Luis Antonio Tagle
Paweł Kęska
Marta Titaniec
16Ekstrawagancja Boga
rozmowa
S. Małgorzata Chmielewska
Damian Cichy SVD
Manuela Simoes MSCS
Janina Ochojska
Doris Peschke
Paweł Kęska
24Granice miłosierdzia
rozmowa
Marek Rymsza
36Miłosierdzie wciąż nowatorskie.
Brat Albert – społecznik na nasze czasy
     
Anna Piwkowska
46Wieczny erotyk, Karuzela psów, W klatce z kości
     
James Martin SJ
49Nota bene
Klucz do „Amoris laetitia”
Antonio Spadaro SJ
53Otwarta ortodoksja
Cierpliwy, pokorny i konkretny realizm.
Struktura i znaczenie adhortacji „Amoris laetitia”
Stanisław Krajewski
74Dzieci Abrahama
I sprawiedliwość, i miłosierdzie
Tomasz Ponikło
81Dziedziniec dialogu
Czy miłosierdzie może być wartością uniwersalną?
Michał Zioło OCSO
89Litery na piasku
K - jak kamasze
     

Ekonomia po ludzku

   
Paul H. Dembinski
95Gospodarka bez wykluczenia
Piotr Marciniak
103Transformacja nie jest końcem historii
Michał Drozdek
110Ekonomia wartości.
Pozaekonomiczne źródła sukcesu gospodarczego
Krzysztof Nędzyński
122Wolny rynek nie jest wolny
     
Bohdan Zadura
133Co ta polityka robi z ludźmi, [Warszawa, szary poranek, jak w 1968], [Plakat „Dziadów” w Teatrze Starym]
     
Dawid Szkoła
136Czytanie świata
Międzynarodowe towarzystwo tępienia dzikich obyczajów
Maria Przełomiec
146Z drugiej strony Bugu
Unijny prymus czy następna zdobycz Putina?
Maria Krawczyk
154Historia
W co wierzył Jacek Kuroń?
Aleksander Hall
165Rzeczy (nie)pospolite
Putin może zacierać ręce
     

Czy płakać po intelektualistach

   
Jerzy Sosnowski
171Inteligent, czyli element wywrotowy
Sebastian Duda
180Śmierć intelektualisty
Katarzyna Kasia
Jakub Lubelski
Sebastian Duda
192Guru, trendsetter, opinion maker?
dyskusja
     
Emil Biela
204Czy człowiek to wieczny pożar, Cisza. Tren po śmierci Stanisława Barańczaka
     
Marek M. Dziekan
206Od Ibrahima do zenitu.
Arabowie i kultura polska
Ks. Andrzej Draguła
214Książki
Gdy Polska zaczynała się od nowa
Jan Olaszek
221Biografie zohydzone
Jarema Piekutowski
228Zachwyt zanikania
     
233W Galerii „Więzi”
Maksymilian Hryniewicki
Jerzy Sosnowski
234Na progu
Modlitwa za Sartre’a
     

O numerze mówi

WIĘŹ, lato 2016

Zbigniew Nosowski o najnowszym numerze WIĘZI. O Kościele miłosiernym, ekonomii z ludzką twarzą i śmierci intelektualisty.
Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Numer w wersji e-book:
(format: pdf, Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Pobierz
okładkę

Obejrzyj
numer

Wybrane artykuły z numeru

Bohdan Zadura

Co ta polityka robi z ludźmi, [Warszawa, szary poranek, jak w 1968], [Plakat „Dziadów” w Teatrze Starym]

Bohdan Zadura – ur. 1945. Poeta, prozaik, krytyk literacki i tłumacz, m.in. z angielskiego, ukraińskiego i węgierskiego. Jako poeta debiutował w 1962 r. w dwutygodniku „Kamena”. Wieloletni redaktor „Akcentu”, od 2004 r. redaktor naczelny „Twórczości”. Wydał kilkanaście tomów poetyckich, ostatnio: Najlepsze lata i Już otwarte. Jest laureatem wielu nagród literackich. 
czytaj więcej

Podziękowania dla Przyjaciół

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy odpowiedzieli na nasz apel o pomoc finansową. Jak można pomóc? Każda forma pomocy jest cenna. Będziemy wdzięczni zarówno za wpłaty jednorazowe, jak i regularne (np. w formie stałego zlecenia bankowego). Nazwiska Ofiarodawców będziemy publikować w kolejnych numerach „Więzi”. Wpłaty na rzecz statutowej działalności Towarzystwa „Więź” mogą być odliczane od dochodu jako darowizny. Prosimy o przekazywanie wpłat, ...
czytaj więcej

Katarzyna Kasia, Jakub Lubelski, Sebastian Duda

Guru, trendsetter, opinion maker?

dyskusja

Kasia Dodałabym tu raz jeszcze, że intelektualista nie może spocząć na laurach – musi nieustannie rozwijać się i podejmować na nowo wysiłek analizowania – przez pryzmat zdobytej i wciąż pogłębianej wiedzy – tego, co dzieje się wokoło. Bycie intelektualistą wymaga ogromnej uczciwości i rzetelności intelektualnej. Dlatego widzę poważne niebezpieczeństwo w porównaniu...
czytaj więcej

Stanisław Krajewski

Dzieci Abrahama
I sprawiedliwość, i miłosierdzie

Czy Bóg jest miłosierny? Wedle tradycji żydowskiej – oczywiście tak! Czy Bóg jest sprawiedliwy? Wedle tradycji żydowskiej – oczywiście, że tak! To może być i taki, i taki? Wedle tradycji żydowskiej – oczywiście może! Jak to możliwe? […] Profesor Reuven Firestone z Kalifornii twierdzi, że „idea Boga miłosiernego (współczującego) jest innowacją wprowadzoną przez monoteizm”. Na przykład w eposie o Gilgameszu bogowie niszczą ludzkość nie z powodu grzechu i...
czytaj więcej

Antonio Spadaro SJ

Otwarta ortodoksja
Cierpliwy, pokorny i konkretny realizm.

Struktura i znaczenie adhortacji „Amoris laetitia”

Adhortacja apostolska Amoris laetitia pragnie jednoznacznie podkreślić nie tyle „ideał” rodziny, ile jej bogatą i złożoną rzeczywistość. Z kart tego dokumentu wyczytać można podejście otwarte, dogłębnie pozytywne, które nie żywi się abstrakcyjnymi pojęciami czy doskonałą projekcją, ale duszpasterską dbałością o rzeczywistość. Dokument ten to lektura przepełniona refleksjami duchowymi i praktyczną wiedzą, owoc rzeczywistego doświadczenia ludzi, którzy...
czytaj więcej

Tomasz Ponikło

Dziedziniec dialogu
Czy miłosierdzie może być wartością uniwersalną?

Filozof Władysław Stróżewski umieścił niedawno miłosierdzie wśród wartości wyższych niezbędnych dla rozwoju społecznego w perspektywie globalizacji. W książce „Logos, wartość, miłość” rozróżnił wartości przynależne samej globalizacji (ekonomiczne, połączone ze sprawiedliwością i podziałem pracy) i te, które powinny jej towarzyszyć – w postaci, jak to nazwał, „globalizacji ducha”. Ich realizacja powinna powiększać w świecie pulę dobra. Krakowski...
czytaj więcej

S. Małgorzata Chmielewska, Damian Cichy SVD, Manuela Simoes MSCS, Janina Ochojska, Doris Peschke, Paweł Kęska

Granice miłosierdzia

rozmowa

Damian Cichy SVD Od początków swojego kapłaństwa, czyli od lat dziewięćdziesiątych, pracuję w różnych ciekawych miejscach. Najpierw wysłano mnie do Jugosławii. Miesiąc później wybuchła wojna – i całą wojnę spędziłem na tamtym terenie. Wtedy zrozumiałem, z jakim trudem...
czytaj więcej

Jerzy Sosnowski

Na progu
Modlitwa za Sartre’a

Czy Indeks ksiąg zakazanych chcielibyśmy wymazać z historii Kościoła dlatego, że znalazły się na nim takie, a nie inne tytuły, czy też dlatego, że samą ideę Indeksu uważamy za błędną? Obawiam się, że te dwie motywacje nam się mieszają. Tymczasem dla higieny myślowej należy je wyraźnie rozdzielić. Co do mnie, kompromitujący charakter Indeksu mam raczej za przejaw innej choroby, a mianowicie postawy lękowej, z jaką nasza wspólnota podchodziła do modernizującej...
czytaj więcej

 

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?