Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Lato 2016

Kościół na miarę miłosierdzia

2 (664)

Kościół na miarę miłosierdzia

Do szukania dróg miłosiernego duszpasterstwa zachęca papież Franciszek, ostatnio przez adhortację Amoris laetitia. Jaki może być Kościół na miarę miłosierdzia? Jak w tę instytucję wcielić Boskie miłosierdzie – tę „ekstrawagancję” Najwyższego (kard. Tagle)?
 
Czy możliwa jest gospodarka bez wykluczenia? Czy o ekonomii da się rozmawiać poważnie i po ludzku – to znaczy: i zrozumiale, i z myślą o człowieku, a nie tylko o wskaźnikach?

 

Czy naprawdę mamy do czynienia ze śmiercią intelektualisty i nie ma już co po nim płakać? A może jednak intelektualista jest nadal potrzebny?
 
 

 

     
Zbigniew Nosowski
1Editorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Kościół na miarę miłosierdzia

   
Ks. Damian Wąsek
7Kościół miłosierny, czyli jaki?
Kard. Luis Antonio Tagle
Paweł Kęska
Marta Titaniec
16Ekstrawagancja Boga
rozmowa
S. Małgorzata Chmielewska
Damian Cichy SVD
Manuela Simoes MSCS
Janina Ochojska
Doris Peschke
Paweł Kęska
24Granice miłosierdzia
rozmowa
Marek Rymsza
36Miłosierdzie wciąż nowatorskie.
Brat Albert – społecznik na nasze czasy
     
Anna Piwkowska
46Wieczny erotyk, Karuzela psów, W klatce z kości
     
James Martin SJ
49Nota bene
Klucz do „Amoris laetitia”
Antonio Spadaro SJ
53Otwarta ortodoksja
Cierpliwy, pokorny i konkretny realizm.
Struktura i znaczenie adhortacji „Amoris laetitia”
Stanisław Krajewski
74Dzieci Abrahama
I sprawiedliwość, i miłosierdzie
Tomasz Ponikło
81Dziedziniec dialogu
Czy miłosierdzie może być wartością uniwersalną?
Michał Zioło OCSO
89Litery na piasku
K - jak kamasze
     

Ekonomia po ludzku

   
Paul H. Dembinski
95Gospodarka bez wykluczenia
Piotr Marciniak
103Transformacja nie jest końcem historii
Michał Drozdek
110Ekonomia wartości.
Pozaekonomiczne źródła sukcesu gospodarczego
Krzysztof Nędzyński
122Wolny rynek nie jest wolny
     
Bohdan Zadura
133Co ta polityka robi z ludźmi, [Warszawa, szary poranek, jak w 1968], [Plakat „Dziadów” w Teatrze Starym]
     
Dawid Szkoła
136Czytanie świata
Międzynarodowe towarzystwo tępienia dzikich obyczajów
Maria Przełomiec
146Z drugiej strony Bugu
Unijny prymus czy następna zdobycz Putina?
Maria Krawczyk
154Historia
W co wierzył Jacek Kuroń?
Aleksander Hall
165Rzeczy (nie)pospolite
Putin może zacierać ręce
     

Czy płakać po intelektualistach

   
Jerzy Sosnowski
171Inteligent, czyli element wywrotowy
Sebastian Duda
180Śmierć intelektualisty
Katarzyna Kasia
Jakub Lubelski
Sebastian Duda
192Guru, trendsetter, opinion maker?
dyskusja
     
Emil Biela
204Czy człowiek to wieczny pożar, Cisza. Tren po śmierci Stanisława Barańczaka
     
Marek M. Dziekan
206Od Ibrahima do zenitu.
Arabowie i kultura polska
Ks. Andrzej Draguła
214Książki
Gdy Polska zaczynała się od nowa
Jan Olaszek
221Biografie zohydzone
Jarema Piekutowski
228Zachwyt zanikania
     
233W Galerii „Więzi”
Maksymilian Hryniewicki
Jerzy Sosnowski
234Na progu
Modlitwa za Sartre’a
     

O numerze mówi

WIĘŹ, lato 2016

Zbigniew Nosowski o najnowszym numerze WIĘZI. O Kościele miłosiernym, ekonomii z ludzką twarzą i śmierci intelektualisty.
Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Numer w wersji e-book:
(format: Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Pobierz
okładkę

Obejrzyj
numer

Wybrane artykuły z numeru

Stanisław Krajewski

Dzieci Abrahama
I sprawiedliwość, i miłosierdzie

Czy Bóg jest miłosierny? Wedle tradycji żydowskiej – oczywiście tak! Czy Bóg jest sprawiedliwy? Wedle tradycji żydowskiej – oczywiście, że tak! To może być i taki, i taki? Wedle tradycji żydowskiej – oczywiście może! Jak to możliwe? […] Profesor Reuven Firestone z Kalifornii twierdzi, że „idea Boga miłosiernego (współczującego) jest innowacją wprowadzoną przez monoteizm”. Na przykład w eposie o Gilgameszu bogowie niszczą ludzkość nie z powodu grzechu i...
czytaj więcej

Podziękowania dla Przyjaciół

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy odpowiedzieli na nasz apel o pomoc finansową. Jak można pomóc? Każda forma pomocy jest cenna. Będziemy wdzięczni zarówno za wpłaty jednorazowe, jak i regularne (np. w formie stałego zlecenia bankowego). Nazwiska Ofiarodawców będziemy publikować w kolejnych numerach „Więzi”. Wpłaty na rzecz statutowej działalności Towarzystwa „Więź” mogą być odliczane od dochodu jako darowizny. Prosimy o przekazywanie wpłat, ...
czytaj więcej

Katarzyna Kasia, Jakub Lubelski, Sebastian Duda

Guru, trendsetter, opinion maker?

dyskusja

Kasia Dodałabym tu raz jeszcze, że intelektualista nie może spocząć na laurach – musi nieustannie rozwijać się i podejmować na nowo wysiłek analizowania – przez pryzmat zdobytej i wciąż pogłębianej wiedzy – tego, co dzieje się wokoło. Bycie intelektualistą wymaga ogromnej uczciwości i rzetelności intelektualnej. Dlatego widzę poważne niebezpieczeństwo w porównaniu...
czytaj więcej

Ks. Andrzej Draguła

Książki
Gdy Polska zaczynała się od nowa

Wnikliwe badania nad tym, co się tak naprawdę wydarzyło na Ziemiach Zachodnich w latach 1954-1948, dopiero się zaczynają. W pracach, które obecnie się pojawiają, narracja entuzjastyczna czy polemiczna (np. wobec historii uprawianej w Niemczech) ustępuje miejsca krytycznej, a opisywana rzeczywistość nabiera cech prawdziwości. Dzieje się tak, ponieważ naukowcy – oprócz przypominania wielkich mechanizmów historycznych – starają się także zrekonstruować i opisać to, co...
czytaj więcej

Jerzy Sosnowski

Na progu
Modlitwa za Sartre’a

Czy Indeks ksiąg zakazanych chcielibyśmy wymazać z historii Kościoła dlatego, że znalazły się na nim takie, a nie inne tytuły, czy też dlatego, że samą ideę Indeksu uważamy za błędną? Obawiam się, że te dwie motywacje nam się mieszają. Tymczasem dla higieny myślowej należy je wyraźnie rozdzielić. Co do mnie, kompromitujący charakter Indeksu mam raczej za przejaw innej choroby, a mianowicie postawy lękowej, z jaką nasza wspólnota podchodziła do modernizującej...
czytaj więcej

Marek M. Dziekan

Od Ibrahima do zenitu.

Arabowie i kultura polska

Żadna kultura nie rozwija się w izolacji od innej, szczególnie, jeśli rozwijają się w sąsiedztwie. Tak jest również w przypadku cywilizacji islamu i cywilizacji Zachodu, której częścią jest kultura polska. Relacje te, przybierające w toku dziejów rozmaite formy – zarówno wrogości, jak i współpracy – miały rozmaity kształt. Na różnych etapach rozwoju historycznego bywały mniej lub bardziej aktywne. Nie jest tu moim celem ukazanie tych kontaktów całościowo....
czytaj więcej

Krzysztof Nędzyński

Wolny rynek nie jest wolny

Kelso i jego następcy uważają, że obecny system gospodarczy należałoby właściwiej nazywać niewolną gospodarką rynkową. Będzie ona niewolna tak długo, jak znaczna społeczeństwa nie będzie miała dostępu do rynku kapitału. W tym ujęciu Dania będzie krajem tak samo niewolnorynkowym jak Stany Zjednoczone. Wolny rynek nie jest więc wolny – ale nie dlatego, że państwa w gospodarce jest za dużo, a podatki są za wysokie. To tylko objaw problemu. Wolny rynek nie jest wolny,...
czytaj więcej

Zbigniew Nosowski

Editorial

Drodzy Państwo,    Letni numer „Więzi” to zaproszenie do różnorodnych poszukiwań. Zastanawiamy się nad tym, jaki może być Kościół na miarę miłosierdzia. Pytamy o możliwość nowej gospodarki – bez wykluczenia. Szukamy nowego określenia społecznej roli inteligencji/intelektualistów. Co łączy te tematy? Powiedziałbym, że chęć i gotowość do zaczynania ciągle od nowa. Bo niby wszystko już doskonale wiemy o Kościele, ale przychodzi ktoś taki jak...
czytaj więcej

 

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?