Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Zima 2017

Miłuj obcego jak siebie samego

4 (670)

Miłuj obcego jak siebie samego

W Polsce toczą się obecnie coraz gwałtowniejsze spory o polskość i rozumienie patriotyzmu. Jak myśleć o patriotyzmie i „obcych” po chrześcijańsku?

Badania pokazują, że na Zachodzie coraz mniej wiernych przystępuje do sakramentu pokuty. Czy to początek końca spowiedzi w tym kształcie, który znamy w Polsce?

Książki kryminalne od lat nie schodzą z list bestsellerów. Razem z pisarzami i badaczami kultury zastanawiamy się, czy stoi za tym tylko atrakcyjna fabuła z trupem w tle?

 

     
Zbigniew Nosowski
1Edytorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Miłuj obcego jak siebie samego

   
Abp Wojciech Polak
Bartosz Bartosik
Ewa Buczek
7Kochaj bliźniego, ale nie obcego?
rozmowa
Bartosz Bartosik
20Wciąż bardziej obcy, wciąż mniej bezpieczni
Ks. Piotr Burgoński
Andrzej Friszke
Paweł Kowal
Zbigniew Nosowski
28Patriotyzm trzeba wciąż wymyślać na nowo
dyskusja
Zbigniew Nosowski
39Prymas Wyszyński patronem nacjonalistów?
Aleksandra Domańska
48Za wiarę i wolność czyniemy niesnaski
Czytając „Literaturę barską”
     
Marcin Świetlicki
62To nie sen, Polska dziesięć, Sierpień w mieście
     
Antoni Sułek
65Badacz i świadek drugiej generacji
O ratowaniu lokalnej pamięci zagłady Żydów
Jerzy Marek Nowakowski
75Z drugiej strony Bugu
Kaukaski barometr
Janusz Majcherek
Tomasz Mościcki
86Historia
„Wkrótce, wkrótce koniec Dziadów!”
Aleksander Hall
97Rzeczy (nie)pospolite
Nie spór, lecz przepychanki
     

Sakrament, który się zmienia

   
Ks. Jan Dohnalik
ks. Stanisław Adamiak
Sebastian Duda
Zbigniew Nosowski
103Historia pokuty, czyli rozszerzanie miłosierdzia
dyskusja
Sebastian Duda
117Czy możliwy jest renesans spowiedzi?
Ks. Stanisław Adamiak
131Spowiedź podsłuchana przez pisarzy
Jacek Prusak SJ
141Nauczyć się wsłuchiwania w sumienie
     
Andrzej Książek
149Transcendencja, Demistyfikacja
Julia Knop
162Otwarta ortodoksja
Hermeneutyka reformy – reforma hermeneutyki. Rozwój i odnowa Tradycji Kościoła
     
Zofia Zańko
151Siostra Rut od Wierności Bożej
Rabin David Rosen
157Nota bene
Biblijna wizja sprawiedliwości społecznej
Agata Skowron-Nalborczyk
174Dzieci Abrahama
Czy islam potrzebuje reformacji?
Edwin Bendyk
Dariusz Jemielniak
ks. Józef Kloch
Kazimierz Krzysztofek
Katarzyna Szymielewicz
183Człowiek 2.0: droga jednokierunkowa?
dyskusja
Michał Zioło OCSO
197Litery na piasku
L – jak Lourdes
     

Kryminał przywraca światu ład?

   
Marcin Napiórkowski
203Uprawa kryminałów w warunkach szklarniowych
Zygmunt Miłoszewski
Krzysztof A. Zajas
Jerzy Sosnowski
210Trup, seks i trzy filary cywilizacji
rozmowa
Damian Jankowski
221W dzikim świecie wolności
25 lat po premierze „Psów” Władysława Pasikowskiego
     
Gwido Zlatkes
229Jeszcze nie,
Państwa faszystowskie 2001,
Państwa faszystowskie 2017
     
Jerzy Sosnowski
232Książki
Pamięć, tożsamość, niezgoda
Krzysztof Biedrzycki
237Ksiądz (nie tylko) od Witkacego
Dariusz Bruncz
244Luter – zachowawczy rewolucjonista
     
249W Galerii „Więzi”
Marek Piasecki
Jerzy Sosnowski
250Na progu
Bez zemsty z powodu zemsty
     
Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka
Numer w wersji e-book:
(format: pdf, Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

WIĘŹ 4 (670) 2017

Ks. Piotr Burgoński, Andrzej Friszke, Paweł Kowal, Zbigniew Nosowski

Patriotyzm trzeba wciąż wymyślać na nowo

dyskusja

Andrzej Friszke


W związku z ogromnymi przemianami kulturowymi i społecznymi w okresie PRL, następuje plebeizacja rozumienia patriotyzmu. Kluczowe staje się poczucie identyfikacji ze współplemieńcami. Pielęgnowała je mocno edukacja PRL-owska. Pamiętam jak nas uczono, że dzielni Polacy walczyli z Niemcami pod Głogowem w 1109 r. Nieprzypadkowo przez cały okres PRL wychowanie odbywało się w ogromnej mierze w opozycji do Niemiec, co można zrozumieć traumą wojny. Całą historię Polski ukazywano nam jako opór wobec Niemców, od Głogowa, przez Bismarcka, kończąc na II wojnie światowej. Oczywiście miało to swoje uzasadnienie, bo wiązało się z wielkim problemem Ziem Zachodnich, zasiedlania, wypierania wpływów niemieckich, pamięci itd.


Paweł Kowal


Endekoidalność Jaruzelskiego i jego ekipy pozostała z nami zresztą na dłużej. Stała się niejako bardzo głęboko wszczepionym kodem kulturowym. Widać to było na przykład w służbach specjalnych albo w podejściu do mniejszości narodowych w czasach końcówki PRL.  Ów ksenofobiczny nacjonalizm wyraźnie odnosił się do pewnej konkretnej kalki z okresu międzywojennego. Zresztą gdy Jaruzelski stał przed decyzją, jak nazwać kluczowe rondo w Warszawie, to sprzeciwił się nadaniu mu imienia Józefa Piłsudskiego, ale Roman Dmowski już mu nie przeszkadzał.


Ks. Piotr Burgoński


U Popiełuszki widoczna była fascynacja polską kulturą narodową. Absolutnie nie reprezentował więc patriotyzmu etnicznego. Czerpał też z patriotyzmu republikańskiego, czyli wizji wspólnoty, która ma o sobie stanowić. To nie mógł być w tamtych czasach patriotyzm państwowy, bo państwo było obce. To był raczej patriotyzm obywatelski, w ujęciu republikańskim. To ludzie, wspólnota, obywatele mają stanowić o sobie i należy im to umożliwić.


Później Popiełuszko korzystał też z pozytywistycznej wizji patriotyzmu. Bardzo dużo mówił o potrzebie mrówczej, rzetelnej, codziennej pracy dla ojczyzny. Ja to nazywam patriotyzmem codziennym, który ma swoje korzenie w pozytywizmie.


To jest fragment artykułu. Pełny tekst – w kwartalniku „Więź” zima 2017 (dostępnym także jako e-book). 

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?