Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Zima 2017

Miłuj obcego jak siebie samego

4 (670)

Miłuj obcego jak siebie samego

W Polsce toczą się obecnie coraz gwałtowniejsze spory o polskość i rozumienie patriotyzmu. Jak myśleć o patriotyzmie i „obcych” po chrześcijańsku?

Badania pokazują, że na Zachodzie coraz mniej wiernych przystępuje do sakramentu pokuty. Czy to początek końca spowiedzi w tym kształcie, który znamy w Polsce?

Książki kryminalne od lat nie schodzą z list bestsellerów. Razem z pisarzami i badaczami kultury zastanawiamy się, czy stoi za tym tylko atrakcyjna fabuła z trupem w tle?

 

     
Zbigniew Nosowski
1Edytorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Miłuj obcego jak siebie samego

   
Abp Wojciech Polak
Bartosz Bartosik
Ewa Buczek
7Kochaj bliźniego, ale nie obcego?
rozmowa
Bartosz Bartosik
20Wciąż bardziej obcy, wciąż mniej bezpieczni
Ks. Piotr Burgoński
Andrzej Friszke
Paweł Kowal
Zbigniew Nosowski
28Patriotyzm trzeba wciąż wymyślać na nowo
dyskusja
Zbigniew Nosowski
39Prymas Wyszyński patronem nacjonalistów?
Aleksandra Domańska
48Za wiarę i wolność czyniemy niesnaski
Czytając „Literaturę barską”
     
Marcin Świetlicki
62To nie sen, Polska dziesięć, Sierpień w mieście
     
Antoni Sułek
65Badacz i świadek drugiej generacji
O ratowaniu lokalnej pamięci zagłady Żydów
Jerzy Marek Nowakowski
75Z drugiej strony Bugu
Kaukaski barometr
Janusz Majcherek
Tomasz Mościcki
86Historia
„Wkrótce, wkrótce koniec Dziadów!”
Aleksander Hall
97Rzeczy (nie)pospolite
Nie spór, lecz przepychanki
     

Sakrament, który się zmienia

   
Ks. Jan Dohnalik
ks. Stanisław Adamiak
Sebastian Duda
Zbigniew Nosowski
103Historia pokuty, czyli rozszerzanie miłosierdzia
dyskusja
Sebastian Duda
117Czy możliwy jest renesans spowiedzi?
Ks. Stanisław Adamiak
131Spowiedź podsłuchana przez pisarzy
Jacek Prusak SJ
141Nauczyć się wsłuchiwania w sumienie
     
Andrzej Książek
149Transcendencja, Demistyfikacja
Julia Knop
162Otwarta ortodoksja
Hermeneutyka reformy – reforma hermeneutyki. Rozwój i odnowa Tradycji Kościoła
     
Zofia Zańko
151Siostra Rut od Wierności Bożej
Rabin David Rosen
157Nota bene
Biblijna wizja sprawiedliwości społecznej
Agata Skowron-Nalborczyk
174Dzieci Abrahama
Czy islam potrzebuje reformacji?
Edwin Bendyk
Dariusz Jemielniak
ks. Józef Kloch
Kazimierz Krzysztofek
Katarzyna Szymielewicz
183Człowiek 2.0: droga jednokierunkowa?
dyskusja
Michał Zioło OCSO
197Litery na piasku
L – jak Lourdes
     

Kryminał przywraca światu ład?

   
Marcin Napiórkowski
203Uprawa kryminałów w warunkach szklarniowych
Zygmunt Miłoszewski
Krzysztof A. Zajas
Jerzy Sosnowski
210Trup, seks i trzy filary cywilizacji
rozmowa
Damian Jankowski
221W dzikim świecie wolności
25 lat po premierze „Psów” Władysława Pasikowskiego
     
Gwido Zlatkes
229Jeszcze nie,
Państwa faszystowskie 2001,
Państwa faszystowskie 2017
     
Jerzy Sosnowski
232Książki
Pamięć, tożsamość, niezgoda
Krzysztof Biedrzycki
237Ksiądz (nie tylko) od Witkacego
Dariusz Bruncz
244Luter – zachowawczy rewolucjonista
     
249W Galerii „Więzi”
Marek Piasecki
Jerzy Sosnowski
250Na progu
Bez zemsty z powodu zemsty
     
Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka
Numer w wersji e-book:
(format: pdf, Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

WIĘŹ 4 (670) 2017

Agata Skowron-Nalborczyk

Dzieci Abrahama
Czy islam potrzebuje reformacji?

Wezwania do reformacji w islamie pochodzą przede wszystkim z zewnątrz i typujący muzułmańskich Lutrów zupełnie nie liczą się z realiami czy głosem samych muzułmanów. Wyrażają przy tym oczekiwanie, że muzułmanie powtórzą europejską historię religijną – a to błąd metodologiczny: islam to przecież nie chrześcijaństwo. Głosy te ignorują również istnienie i działalność postępowych, reformatorskich myślicieli muzułmańskich, teologów czy aktywistów głównego nurtu. Zachodnia opinia publiczna ma bowiem problem z ich uznaniem – rozpowszechnione jest przekonanie, że tylko islam konserwatywny (czy nawet ekstremistyczny) jest „prawdziwym islamem”. Już lord Cromer, wysoki komisarz brytyjski w Egipcie, powiedział: Islam reformed is Islam no longer, a w dzisiejszych mediach to Arabię Saudyjską, skrajnie konserwatywną w swym islamie, określa się mianem „ortodoksyjnej”.


Reforma w świecie islamu powinna wynikać z jego realnych problemów, jak np. ubóstwo, militaryzm, prawa ekonomiczne, prawa człowieka, feudalna władza dynastii, niski poziom edukacji, poczucie braku znaczenia u jednostek. Powodem tych problemów nie jest jednak władza religijna, lecz świecka, która nierzadko podporządkowała sobie alimów (np. prezydent Mubarak zatwierdzał szajcha Al-Azharu, Saudowie zdobyli władzę dzięki sojuszowi z potomkami reformatora Abd al-Wahhaba itp.).


Jeśli zaś chodzi o reformę religii, to nie może ona być naśladownictwem modeli europejskich, musi wychodzić od wewnątrz i dokonywać się zgodnie z tradycją muzułmańską, ale jednocześnie udzielać odpowiedzi na zetknięcie ze światem współczesnym. Reformą islamu jest zatem nowa interpretacja świętych tekstów, przede wszystkim Koranu, dopasowana do realiów współczesnego świata. Mimo ewidentnych wpływów zachodnich reformatorzy/moderniści muzułmańscy swoje zmagania z rzeczywistością traktują jako element wewnętrznego dyskursu muzułmańskiego, a nie wynik westernizacji. – mają one dać zbalansową i krytyczną syntezę islamu i nowoczesności na własnych warunkach tej religii, a nie prostą adaptację wartości zachodnich.


 


To jest fragment artykułu. Pełny tekst – w kwartalniku „Więź” zima 2017 (dostępnym także jako e-book). 

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?