Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Zima 2017

Miłuj obcego jak siebie samego

4 (670)

Miłuj obcego jak siebie samego

W Polsce toczą się obecnie coraz gwałtowniejsze spory o polskość i rozumienie patriotyzmu. Jak myśleć o patriotyzmie i „obcych” po chrześcijańsku?

Badania pokazują, że na Zachodzie coraz mniej wiernych przystępuje do sakramentu pokuty. Czy to początek końca spowiedzi w tym kształcie, który znamy w Polsce?

Książki kryminalne od lat nie schodzą z list bestsellerów. Razem z pisarzami i badaczami kultury zastanawiamy się, czy stoi za tym tylko atrakcyjna fabuła z trupem w tle?

 

     
Zbigniew Nosowski
1Edytorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Miłuj obcego jak siebie samego

   
Abp Wojciech Polak
Bartosz Bartosik
Ewa Buczek
7Kochaj bliźniego, ale nie obcego?
rozmowa
Bartosz Bartosik
20Wciąż bardziej obcy, wciąż mniej bezpieczni
Ks. Piotr Burgoński
Andrzej Friszke
Paweł Kowal
Zbigniew Nosowski
28Patriotyzm trzeba wciąż wymyślać na nowo
dyskusja
Zbigniew Nosowski
39Prymas Wyszyński patronem nacjonalistów?
Aleksandra Domańska
48Za wiarę i wolność czyniemy niesnaski
Czytając „Literaturę barską”
     
Marcin Świetlicki
62To nie sen, Polska dziesięć, Sierpień w mieście
     
Antoni Sułek
65Badacz i świadek drugiej generacji
O ratowaniu lokalnej pamięci zagłady Żydów
Jerzy Marek Nowakowski
75Z drugiej strony Bugu
Kaukaski barometr
Janusz Majcherek
Tomasz Mościcki
86Historia
„Wkrótce, wkrótce koniec Dziadów!”
Aleksander Hall
97Rzeczy (nie)pospolite
Nie spór, lecz przepychanki
     

Sakrament, który się zmienia

   
Ks. Jan Dohnalik
ks. Stanisław Adamiak
Sebastian Duda
Zbigniew Nosowski
103Historia pokuty, czyli rozszerzanie miłosierdzia
dyskusja
Sebastian Duda
117Czy możliwy jest renesans spowiedzi?
Ks. Stanisław Adamiak
131Spowiedź podsłuchana przez pisarzy
Jacek Prusak SJ
141Nauczyć się wsłuchiwania w sumienie
     
Andrzej Książek
149Transcendencja, Demistyfikacja
Julia Knop
162Otwarta ortodoksja
Hermeneutyka reformy – reforma hermeneutyki. Rozwój i odnowa Tradycji Kościoła
     
Zofia Zańko
151Siostra Rut od Wierności Bożej
Rabin David Rosen
157Nota bene
Biblijna wizja sprawiedliwości społecznej
Agata Skowron-Nalborczyk
174Dzieci Abrahama
Czy islam potrzebuje reformacji?
Edwin Bendyk
Dariusz Jemielniak
ks. Józef Kloch
Kazimierz Krzysztofek
Katarzyna Szymielewicz
183Człowiek 2.0: droga jednokierunkowa?
dyskusja
Michał Zioło OCSO
197Litery na piasku
L – jak Lourdes
     

Kryminał przywraca światu ład?

   
Marcin Napiórkowski
203Uprawa kryminałów w warunkach szklarniowych
Zygmunt Miłoszewski
Krzysztof A. Zajas
Jerzy Sosnowski
210Trup, seks i trzy filary cywilizacji
rozmowa
Damian Jankowski
221W dzikim świecie wolności
25 lat po premierze „Psów” Władysława Pasikowskiego
     
Gwido Zlatkes
229Jeszcze nie,
Państwa faszystowskie 2001,
Państwa faszystowskie 2017
     
Jerzy Sosnowski
232Książki
Pamięć, tożsamość, niezgoda
Krzysztof Biedrzycki
237Ksiądz (nie tylko) od Witkacego
Dariusz Bruncz
244Luter – zachowawczy rewolucjonista
     
249W Galerii „Więzi”
Marek Piasecki
Jerzy Sosnowski
250Na progu
Bez zemsty z powodu zemsty
     
Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka
Numer w wersji e-book:
(format: pdf, Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

WIĘŹ 4 (670) 2017

Edwin Bendyk, Dariusz Jemielniak, ks. Józef Kloch, Kazimierz Krzysztofek, Katarzyna Szymielewicz

Człowiek 2.0: droga jednokierunkowa?

dyskusja

Edwin Bendyk


„O co chodzi z tym człowiekiem 2.0?” – spytał mnie przed tą dyskusją pewien profesor uniwersytetu mniej zorientowany w świecie cyfrowym. Otóż chodzi o nowe rozdanie, do którego być może zmusza nas zmiana technologiczna; o pytanie, czy nie zbliżamy się do przełomu antropologicznego, kiedy trzeba będzie inaczej pytać o osobę ludzką, o jej naturę – właśnie w efekcie upowszechnienia antropotechnologii, czyli takich technologii, które bezpośrednio ingerują w człowieka. A zwłaszcza będziemy pytać o to, co technologie i media komunikacyjne już z nami uczyniły i jeszcze uczynią.


Kazimierz Krzysztofek


Badając ten temat od ponad trzydziestu lat, zastanawiam się, na ile dotychczas wykorzystywane paradygmaty są jeszcze aktualne: te wczesne teorie społeczeństwa informacyjnego, później teoria społeczeństwa sieciowego, społeczeństwa opartego o wiedzę itd. Dziś powiedziałbym, że jednym z głównych obowiązujących w tej dziedzinie żelaznych praw jest ciągłe przyspieszanie procesów rozwoju technologicznego. […] Prawdę mówiąc, nie jesteśmy pewni, jakie są dziś trendy. Wiemy mniej więcej jedynie, jakie są wektory działających sił, ale nie wiemy, jaka jest ich wypadkowa. Obecnie nie jesteśmy w stanie tego ani powiedzieć, ani – co więcej – wartościować. Nie wiemy, czy zmierza to wszystko ku złemu czy ku dobremu? A może to, co jest dobre dla jednych, okaże się złe dla innych?


Dariusz Jemielniak


Wirtualna rzeczywistość jest już na etapie, który umożliwia bardzo daleko idące, wysokorozdzielczościowe współuczestniczenie w zdarzeniach, w których się nie bierze udziału fizycznie. Mamy roboty konwersacyjne, np. chatboty, które nakłaniają ludzi do zakupów, wykonują rozmowy telefoniczne z ludźmi – i wiele osób często nie jest w stanie rozpoznać, że nie dzwoni człowiek. Jesteśmy więc zdecydowanie dopiero na progu rewolucji. Ten nowy „człowiek 2.0”, do którego już się zbliżamy, to jednak będzie coś innego, jakościowo nowego. Jeśli już mielibyśmy szukać analogii w historii ludzkości – to może porównajmy to do zejścia z drzewa czy oderwania od małp.


Mam jeszcze jedną tezę: człowiek, który będzie żył tysiąc lat, już się narodził. Opiera się ona na wielkim optymizmie tych badaczy, którzy są przekonani, że technologia umożliwi nam przezwyciężenie tej przyziemnej zwierzęcości.


Katarzyna Szymielewicz


Moim zdaniem, kapitalizm – i to w najbardziej prymitywnej, brutalnej formie – zawładnął zasobami cyfrowymi. Dotyczy to przede wszystkim internetu, który zaczynał się w oparciu o wielką ideę wolności człowieka, jego dostępu do informacji, wręcz anarchistycznych projektów, bo przecież w sieci nie ma władzy centralnej, bo nikt nią nie steruje. Internet jednak przekształca się coraz bardziej w kierunku, który prawnicy od technologii nazywają często „grodzonymi osiedlami”. Oto bowiem kilka wielkich korporacji – w tym momencie naprawdę kilka! – ustala reguły gry dla olbrzymich obszarów przestrzeni cyfrowej.


Oczywiście to nie znaczy, że zaginął internet jako potencjał wolności. Ale to znaczy, że już teraz bardzo niewielu „superludzi” jest w stanie programować i tworzyć aktywnie rzeczywistość, zachowując własną podmiotowość. Ogromna większość pozostałych użytkowników to właśnie masa, wchodząca w ten świat całkowicie biernie.


Ks. Józef Kloch


Swego czasu bardzo mnie uderzyła zbieżność czasowa dwóch wydarzeń. Otóż dokładnie w czasie, gdy Tim Berners-Lee w CERN-ie opracowywał pierwsze protokoły internetowe i budował pierwszą przeglądarkę www, Jan Paweł II z zespołem swoich współpracowników przygotowywał pierwszy dokument o informatyce. Ten dokument ukazał się w styczniu 1990 r. pod tytułem Misja Kościoła w erze komputerów. […] Jan Paweł II zwrócił uwagę na genialność narzędzia, jakim jest internet. Pisał wówczas o „systemach sztucznej pamięci” przechowujących teksty Pisma Świętego czy dzieła wielkich myślicieli. Tę bibliotekę dziś mamy na wyciągnięcie ręki. I to jest świetne. Jednocześnie kolejne dokumenty Kościoła na temat internetu zwracają też uwagę na komunikację międzyludzką. Bo to bardzo istotne, czy nadal będziemy mieli do czynienia z pokoleniem pochylonych głów, z ludźmi, którzy zawsze – w szkole, w pociągu, w tramwaju – patrzą w ekran smartfona.


To jest fragment artykułu. Pełny tekst – w kwartalniku „Więź” zima 2017 (dostępnym także jako e-book). 

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?