Zima 2025, nr 4

Zamów

„Dla dobra sztuki”. Anatomia przemocy w kulturze

Alicja Michalska. Fot. Piotr Podlewski

Miejsca tworzone przez ludzi o wyjątkowej wrażliwości stają się jednocześnie przestrzenią największych napięć. Praca pod presją artystycznego efektu i niejasne granice między życiem prywatnym a zawodowym tworzą żyzny grunt pod nadużycia.

Tekst ukazał się w kwartalniku „Więź” zima 2025. W wolnym dostępie można przeczytać jedynie jego fragment. W całości jest otwarty tylko dla prenumeratorów naszego pisma i osób z wykupionym pakietem cyfrowym. Subskrypcję można kupić TUTAJ.

Każdy, kto kiedykolwiek pracował w instytucji kultury, zapewne zna przynajmniej jedną anegdotę związaną z tzw. urokami tej pracy. Należą do nich między innymi: zostawanie po godzinach „dla dobra projektu”, nocne próby na ostatnią chwilę przed premierą, wysyłane o drugiej w nocy maile, konieczność pracy fizycznej z powodu cięcia kosztów, analizowanie zbyt niskiej frekwencji na wydarzeniach, ciągły brak budżetu itd.

Można by powiedzieć, że „to normalne”, nic nowego. Śmiejemy się, opowiadamy anegdoty i stwierdzamy: „tak to już u nas wygląda”, bo to wszystko przecież część, no właśnie, uroku pracy w kulturze.

W placówkach artystycznych często panuje przekonanie, że sztuka jest ważniejsza od ludzi, którzy ją tworzą. To idealne podglebie do wszelkiego rodzaju nadużyć

Alicja Michalska

Udostępnij tekst

Problem zaczyna się, gdy te uroki stają się normą, cichym obowiązkiem wpisanym w strukturę pracy, pasja – pretekstem do nadużyć, a lojalność – narzędziem kontroli.

Wykup prenumeratę „Więzi”
i czytaj bez ograniczeń

Pakiet Druk+Cyfra

    • 4 drukowane numery kwartalnika „Więź”
      z bezpłatną dostawą w Polsce
    • 4 numery „Więzi” w formatach epub, mobi, pdf (do pobrania w trakcie trwania prenumeraty)
    • Pełny dostęp online do artykułów kwartalnika i treści portalu Więź.pl na 365 dni (od momentu zakupu)

Wesprzyj dodatkowo „Więź” – wybierz prenumeratę sponsorską.

Jeśli mieszkasz za granicą Polski, napisz do nas: prenumerata@wiez.pl.

Od nowego roku cena prenumeraty wzrośnie do 139,32 zł

Pakiet cyfrowy

  • Pełny dostęp online do artykułów kwartalnika i treści portalu Więź.pl (od momentu zakupu) przez 90 lub 365 dni
  • Kwartalnik „Więź” w formatach epub, mobi, pdf przez kwartał lub rok (do pobrania
    w trakcie trwania prenumeraty)

Wesprzyj dodatkowo „Więź” – wybierz prenumeratę sponsorską.

Ceny pakietów cyfrowych w 2026 r. bez zmian.

Tekst ukazał się w kwartalniku „Więź” zima 2025 jako część bloku tematycznego „Po co instytucje kultury?”.
Pozostałe teksty bloku:
„Instytucje kultury: i hity, i awangarda”, Dominika Kaszewska i Paweł Dobrowolski w rozmowie z Damianem Jankowskim
Szymon Bojdo, „Kultura w ośrodku za rogiem”

Podziel się

Wiadomość

5 stycznia 2024 r. wyłączyliśmy sekcję Komentarze pod tekstami portalu Więź.pl. Zapraszamy do dyskusji w naszych mediach społecznościowych.