Twój koszykTwój schowek
   
Logowanie
szukaj

Biogram autora

ks. Andrzej Draguła

ur. 1966. Ksiądz diecezji zielonogórsko-gorzowskiej. Dr hab. teologii, prof. Uniwersytetu Szczecińskiego, kierownik Katedry Teologii Pastoralnej, Liturgiki i Homiletyki na Wydziale Teologicznym US, prof. Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu, kierownik Katedry Komunikacji Religijnej PWT, dyrektor Instytutu Filozoficzno-Teologicznego im. Edyty Stein w Zielonej Górze. Publicysta, członek Rady Naukowej Laboratorium „Więzi” i redakcji „Więzi”. Autor książek Eucharystia zmediatyzowana. Teologiczno-pastoralna interpretacja transmisji Mszy Świętej w radiu i telewizji, Ocalić Boga. Szkice z teologii sekularyzacji, Copyright na Jezusa. Język, znak, rytuał między wiarą a niewiarą i Bluźnierstwo. Między grzechem a przestępstwem. Członek Zespołu do spraw Kompetencji Kulturowych Kościoła przy Narodowym Centrum Kultury. Uprawia „teologię na peryferiach”. Prowadzi blog Mój komentarz do wszystkiego na stronie www.laboratorium.wiez.pl. Świetnie gotuje. Mieszka w Zielonej Górze.
poznaj inne ksiązki autora

Katalog


Fragment

ks. Andrzej Draguła

Emaus. Tajemnice dnia ósmego



Z Zakończenia

Pierwsza lekcja, jaką daje Emaus, mówi, że odejście Boga jest tylko pozorne. Św. Augustyn mawiał: Timeo Deum transeuntem – „Boję się Boga przechodzącego [obok]”. Chrystus z drogi do Emaus to Bóg idący obok, Bóg gotowy, aby się zbliżyć do pogrążonych w smutku uciekinierów, Bóg, który czeka na stosowny moment. Przechodzi obok, można Go nie zauważyć, ominąć, przemilczeć. Ale można Go także przywołać tęsknotą. To właśnie dokonało się na ewangelicznej drodze. Zbliżył się do nich w chwili, gdy o Nim mówili. Jego zbliżanie się jest odpowiedzią na naszą potrzebę bliskości. Trzeba Go do siebie przywołać. Nasz Bóg jest Bogiem gotowym do przyjścia, takim, „Który jest, Który był i Który przychodzi” (Ap 1,8).

[…] trzeba najpierw mieć odwagę, by przymusić Nieznajomego zwyczajnym, ale stanowczym „Zostań!”. On przecież „jakby chciał iść dalej”. Jest przychodzącym i przechodzącym jednocześnie. On nie „przymusza” nikogo do swojej obecności, przeciwnie – to Jego trzeba „przymusić”, by pozostał. Nie zadaje gwałtu niczyjej wolności i może dlatego, minąwszy nas, tak łatwo idzie jednak dalej. „Czasem Pan przechodzi obok nas, a my Go nie widzimy, nie rozpoznajemy Go przez to, że «tak dobrze Go znamy»” – odpowiada kard. Bergoglio, dzisiaj papież Franciszek. To jest chyba ta największa przeszkoda, która nie pozwala nam spotkać przechodzącego Boga – przekonanie, że Go znamy.

Opowiadanie o wieczerzy w Emaus nie jest jedynie przypomnieniem o miejscu i roli Eucharystii w życiu chrześcijanina, jest także bardzo trudną i wymagającą, a jakże potrzebną katechezą o relacji między Słowem a Znakiem i – co ważne – katechezą o względności znaku w naszym rozpoznaniu Boga. Niejednokrotnie w tej książce powracał problem relacji między fizycznym widzeniem a duchowym rozpoznaniem Boga. Z jednej strony, widzenie nie gwarantuje rozpoznania, z drugiej zaś, rozpoznanie uczyniło widzenie zbędnym. To ważna podpowiedź i dla ewangelizacji, i dla życia duchowego. Ani jednego, ani drugiego bowiem nie można rozpoczynać od znaków i nie można do znaków ograniczyć. Znak – także w perspektywie wiary – pozostaje zawsze wieloznaczny, a nawet może okazać się zwodniczy.


wstecz

Polecamy

Przesilona wątpliwość
książka: 20,00 zł 25,00 zł
do koszyka
schowek
e-book: 18,10 zł 21,30 zł
do koszyka
schowek
Papież Franciszek. Rewolucja czułości i miłości
książka: 23,52 zł 29,40 zł
do koszyka
schowek
Kobiety w Biblii
e-book: 21,76 zł 27,20 zł
do koszyka
schowek
Żyć aż do końca. Instrukcja obsługi choroby
książka: 32,00 zł 39,90 zł
do koszyka
schowek
e-book: 28,80 zł 33,90 zł
do koszyka
schowek

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?