Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Marzec 2006

Ocalić Boga?

3 (569)

Ocalić Boga?

Ocalić Boga? Tak, bo to my jesteśmy odpowiedzialni za obecność Boga między nami – także poprzez język, jakim o Nim mówimy. W tym numerze „Więzi” znajdą Państwo kilka artykułów, których autorzy z pasją spierają się, czy język, jakim współczesne chrześcijaństwo mówi o Bogu, jest zrozumiały, adekwatny do dzisiejszego świata pojęciowego. Czy język klasycznej greckiej metafizyki pozostaje aktualny, skoro nasza kultura stała się tak bardzo niemetafizyczna? Czy da się znaleźć jakiś inny język głoszenia Dobrej Nowiny? Jak mówić o Bogu, gdy wokół tak wiele bolesnych ludzkich „dlaczego” i tak mało odpowiedzi?
     
Zbigniew Nosowski
1Od redakcji
     

PISANE NA GORĄCO

   
Jacek Borkowicz
4Wolność człowieka przed wolnością słowa
Zbigniew Nosowski
5Czwartej RP nie będzie
Anna Karoń-Ostrowska
7Vox populi, vox Ecclesiae?
     

Ocalić Boga?

   
Monika Waluś
10Miłość jest możliwa
Nad encykliką Benedykta XVI
Wojciech Prus OP
Katarzyna Jabłońska
16Trudno człowiekowi z Bogiem
rozmowa
Antoni Libera
25Zagadka łaski wiary
Lidia Kosk
31Raj • W twoim głosie moje imię • Metafizyka • Gloria victis
Marek Szulakiewicz
34Od chrześcijaństwa metafizycznego do dialogicznego
Michał Wojciechowski
46Dzieje spotkania. Chrześcijaństwo a kultura grecka
ks. Andrzej Draguła
56Między pociechą a ocaleniem. Ewangelizacja w epoce pometafizycznej
ks. Grzegorz Strzelczyk
65Chrześcijaństwo dialogiczne czy pluralistyczne?
Małgorzata Felicka
72Szukając języka wolności.
Simone Weil o spisku przeciwko chrześcijaństwu
Zbigniew Dmitroca
80Przebaczyłem • Wróciła żona • Datownik
Piotr Wojciechowski
82Jeden świat, jeden mózg
Nad kartami urojonej księgi
     

Polemiki

   
Tomasz Wiścicki
86Kościół, homoseksualizm, człowiek i... kultura
Cezary Gawryś
94Nie zatrzaskujmy drzwi
     

Z NAJNOWSZEJ HISTORII POLSKI

   
Jan M.Piskorski
99Od Monachium przez Wannsee do Auschwitz. Droga do zagłady
     

POLACY I ICH SĄSIEDZI

   
Agata Skowron-Nalborczyk
113Czy reforma islamu wyjdzie z Europy?
Michał Kurkiewicz
121Kronika wschodnia
     

KOŚCIÓŁ W ŚWIECIE

   
Józef Majewski
126Kronika religijna
     

PEJZAŻ KULTURALNY

   
Barbara Majewska
135Namiętność sztuki
Bohdan Pociej
138Zmęczenie metafizyczne
     

NAD KSIĄŻKAMI

   
Jacek Borkowicz
143Dlaczego przegraliśmy sprawę białoruską?
Sławomir Jacek Żurek
148Żołnierz Mesjasza
Wojciech Kaliszewski
151Świat, który łatwo zdmuchnąć
     
155Zmarli
Tadeusz Mazowiecki
158Człowiek z charakterem. Krystyna Zgorzelska-Zonn (1927-2006)
Krzysztof Choiński
158Krystyna
     
Jerzy Sosnowski
161Eks Post
Wyzwanie Leona N.
Małgorzata Borkowska OSB
165Nasze pytania do Niego
Powiedz, żeby ci dwaj synowie moi siedzieli w twoim królestwie na pierwszych miejscach...
     

Listy do redakcji

   
Adam Markowski
166Granice wolności, granice kompromisu
166Nie bagatelizujmy problemu
167O dziedzictwie Tischnera – IV Debata Tischnerowska
     

Pobierz
okładkę

Wybrane artykuły z numeru

Zbigniew Nosowski

Czwartej RP nie będzie

Współczuję premierowi, bo szef jego partii wyznaczył mu zadanie, którego realizację swoją działalnością uniemożliwia. W układzie z Samoobroną i Ligą Polskich Rodzin nie da się zbudować IV RP. Można co najwyżej – pomimo takiego zaplecza! – stworzyć państwo nieco sprawniejsze, nieco bezpieczniejsze, nieco mniej poddane korupcji.
czytaj więcej

Jerzy Sosnowski

Eks Post
Wyzwanie Leona N.

Klimaty „Czarodziejskiej góry” ogarnęły mnie niedawno, może dwa lata temu, gdy po książkę sięgnąłem na nowo. (…) Minęły lata, a ja, podobnie jak podczas pierwszej lektury, pozostaję admiratorem Leona Naphty. Cóż za kompromitujący pociąg do tej postaci! A jednak nie wątpię, że Mann, choćby bliższe mu były wyważone argumenty racjonalnego i liberalnego Włocha, odepchnął pokusę uczynienia z jego adwersarza figury karykaturalnej – i stworzył postać tyleż mroczną, co zachwycającą.
czytaj więcej

Piotr Wojciechowski

Jeden świat, jeden mózg
Nad kartami urojonej księgi

Myślę o słuchaczach RM i telewidzach TV Trwam. Ci ludzie, im bardziej się ich wytyka palcami, potępia, wyśmiewa – tym bardziej czują się związani z nadawcą z Torunia. Dawno temu, na lata przed inicjatywami medialnymi rzutkiego redemptorysty, nazwałem ich „społeczeństwem niczyim”. Dziś już nie są bezpańscy, ktoś ich sobie wziął, ale to dlatego, że nikt inny ich nie chciał.
czytaj więcej

Michał Kurkiewicz

Kronika wschodnia

Nieznani sprawcy wysadzili w powietrze dwa gazociągi dostarczające rosyjski gaz do Gruzji i Armenii. Kilka godzin później wysadzona została również linia przesyłowa, co odcięło dostawy prądu z Rosji do zachodniej Gruzji. Wywołało to ostry konflikt między Moskwą a Tbilisi, które o zorganizowanie zamachów oskarżyło Rosję. Rosja oskarżyła o dokonanie dywersji bojowników czeczeńskich.
czytaj więcej

Tomasz Wiścicki

Kościół, homoseksualizm, człowiek i... kultura

W tle tych rozwiązań prawnych postulowanych przez środowisko homoseksualne jest zasadnicza zmiana paradygmatu kultury i wizji człowieka. Chodzi o to, by homoseksualizm uznać za całkowicie równoprawny z “heteroseksualizmem”, jeśli to słowo w ogóle ma sens. Zagrożenie dla podstaw kultury i ładu społecznego jest moim zdaniem zupełnie wystarczającym powodem uzasadniającym odmowę zgody na tzw. parady czy marsze równości.
czytaj więcej

Wojciech Kaliszewski

Świat, który łatwo zdmuchnąć

Nowy tom wierszy Erwina Kruka, „Znikanie”, rozwija i dopełnia poetycką opowieść o losach ludzi, którym kazano przestać być sobą. To nieludzkie, czy może lepiej: antyludzkie znamię odchodzącego do przeszłości XX stulecia określiło trwale biografię więcej niż jednego tylko pokolenia.
czytaj więcej

Michał Wojciechowski

Dzieje spotkania. Chrześcijaństwo a kultura grecka

W Europie możliwa jest albo cywilizacja łącząca antyk i chrześcijaństwo, albo negacja obydwu – grożąca odcięciem od korzeni. Zarówno fundamentalizm chrześcijan odrzucających dorobek kulturalny antyku, jak postulat świeckiej Europy odwołującej się do samej cywilizacji starożytnej to projekty ideologiczne, oparte na nieznajomości bądź odrzucaniu historii. Są to próby rozszarpania jednej tkaniny na wątek i osnowę.
czytaj więcej

Monika Waluś

Miłość jest możliwa
Nad encykliką Benedykta XVI

Encyklika „Deus caritas est” to pierwszy dokument w historii magisterium Kościoła, który przedstawia miłość erotyczną, małżeńską jako archetyp każdego przejawu i rodzaju miłości, w tym także miłości między Bogiem a człowiekiem.
czytaj więcej

 

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?