Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Marzec 2006

Ocalić Boga?

3 (569)

Ocalić Boga?

Ocalić Boga? Tak, bo to my jesteśmy odpowiedzialni za obecność Boga między nami – także poprzez język, jakim o Nim mówimy. W tym numerze „Więzi” znajdą Państwo kilka artykułów, których autorzy z pasją spierają się, czy język, jakim współczesne chrześcijaństwo mówi o Bogu, jest zrozumiały, adekwatny do dzisiejszego świata pojęciowego. Czy język klasycznej greckiej metafizyki pozostaje aktualny, skoro nasza kultura stała się tak bardzo niemetafizyczna? Czy da się znaleźć jakiś inny język głoszenia Dobrej Nowiny? Jak mówić o Bogu, gdy wokół tak wiele bolesnych ludzkich „dlaczego” i tak mało odpowiedzi?
     
Zbigniew Nosowski
1Od redakcji
     

PISANE NA GORĄCO

   
Jacek Borkowicz
4Wolność człowieka przed wolnością słowa
Zbigniew Nosowski
5Czwartej RP nie będzie
Anna Karoń-Ostrowska
7Vox populi, vox Ecclesiae?
     

Ocalić Boga?

   
Monika Waluś
10Miłość jest możliwa
Nad encykliką Benedykta XVI
Wojciech Prus OP
Katarzyna Jabłońska
16Trudno człowiekowi z Bogiem
rozmowa
Antoni Libera
25Zagadka łaski wiary
Lidia Kosk
31Raj • W twoim głosie moje imię • Metafizyka • Gloria victis
Marek Szulakiewicz
34Od chrześcijaństwa metafizycznego do dialogicznego
Michał Wojciechowski
46Dzieje spotkania. Chrześcijaństwo a kultura grecka
ks. Andrzej Draguła
56Między pociechą a ocaleniem. Ewangelizacja w epoce pometafizycznej
ks. Grzegorz Strzelczyk
65Chrześcijaństwo dialogiczne czy pluralistyczne?
Małgorzata Felicka
72Szukając języka wolności.
Simone Weil o spisku przeciwko chrześcijaństwu
Zbigniew Dmitroca
80Przebaczyłem • Wróciła żona • Datownik
Piotr Wojciechowski
82Jeden świat, jeden mózg
Nad kartami urojonej księgi
     

Polemiki

   
Tomasz Wiścicki
86Kościół, homoseksualizm, człowiek i... kultura
Cezary Gawryś
94Nie zatrzaskujmy drzwi
     

Z NAJNOWSZEJ HISTORII POLSKI

   
Jan M.Piskorski
99Od Monachium przez Wannsee do Auschwitz. Droga do zagłady
     

POLACY I ICH SĄSIEDZI

   
Agata Skowron-Nalborczyk
113Czy reforma islamu wyjdzie z Europy?
Michał Kurkiewicz
121Kronika wschodnia
     

KOŚCIÓŁ W ŚWIECIE

   
Józef Majewski
126Kronika religijna
     

PEJZAŻ KULTURALNY

   
Barbara Majewska
135Namiętność sztuki
Bohdan Pociej
138Zmęczenie metafizyczne
     

NAD KSIĄŻKAMI

   
Jacek Borkowicz
143Dlaczego przegraliśmy sprawę białoruską?
Sławomir Jacek Żurek
148Żołnierz Mesjasza
Wojciech Kaliszewski
151Świat, który łatwo zdmuchnąć
     
155Zmarli
Tadeusz Mazowiecki
158Człowiek z charakterem. Krystyna Zgorzelska-Zonn (1927-2006)
Krzysztof Choiński
158Krystyna
     
Jerzy Sosnowski
161Eks Post
Wyzwanie Leona N.
Małgorzata Borkowska OSB
165Nasze pytania do Niego
Powiedz, żeby ci dwaj synowie moi siedzieli w twoim królestwie na pierwszych miejscach...
     

Listy do redakcji

   
Adam Markowski
166Granice wolności, granice kompromisu
166Nie bagatelizujmy problemu
167O dziedzictwie Tischnera – IV Debata Tischnerowska
     

Artykuł

WIĘŹ 3 (569) 2006

Zbigniew Nosowski

Od redakcji

Drodzy Czytelnicy,

Ocalić Boga? Przecież to Bóg ocalił i wciąż na nowo ocala człowieka! Czy trzeba zatem odwracać perspektywę?

Żydowski myśliciel Emmanuel Lévinas twierdził, że Bóg na tyle jest między nami, na ile o Jego obecność będziemy zabiegać, troszczyć się o nią, przywoływać ją. To my zatem jesteśmy odpowiedzialni za obecność Boga między nami – także poprzez język, jakim mówimy o Nim i Jego miłości.

W tym numerze „Więzi” znajdą Państwo kilka artykułów, których autorzy z pasją spierają się, czy język, jakim współczesne chrześcijaństwo mówi o Bogu, jest zrozumiały, adekwatny do dzisiejszego świata pojęciowego. Czy język klasycznej greckiej metafizyki pozostaje aktualny, skoro nasza kultura stała się tak bardzo niemetafizyczna? Czy da się znaleźć jakiś inny język głoszenia Dobrej Nowiny? Jak mówić o Bogu, gdy wokół tak wiele bolesnych ludzkich „dlaczego” i tak mało odpowiedzi?

Gdy przygotowywaliśmy ten numer „Więzi”, ukazała się pierwsza encyklika Benedykta XVI „Deus caritas est”. Papież, wybitny teolog, w programowym dokumencie swego pontyfikatu, odwołał się do spraw najważniejszych i najprostszych. Wychodzi nie od formuł dogmatycznych, lecz od doświadczenia miłości. Pisze o namiętnej miłości Boga do człowieka, a pierwowzorem każdej miłości – także między Bogiem a człowiekiem – czyni miłość erotyczną, małżeńską.

Takie ujęcie tematu Bożej miłości przez Benedykta XVI zachęca do dalszych poszukiwań właściwego języka mówienia o Bogu. Rzecz jasna, w sensie ścisłym Boga ocalać nie trzeba. Trzeba jednak pomagać, aby w ludziach ocalała świadomość Jego namiętnej miłości i obecności – „dla nas i dla naszego zbawienia”.

Zbigniew Nosowski

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?