Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Luty–Marzec 2010

Wszyscy chcą być ofiarami?

2–3 (616)

Wszyscy chcą być ofiarami?

Dawniej świat dzielił się na pokonanych i zwycięzców, dziś coraz bardziej na sprawców i ofiary. Coraz częściej pomniki stawia się właśnie pokrzywdzonym, a nie bohaterom. Taka tendencja sama w sobie nie byłaby może zła, niebezpiecznym zjawiskiem jest jednak fakt pojawiania się coraz większej liczby osób, grup społecznych i narodów, które pragną być ofiarami niejako na przekór faktom. Status ofiary niekiedy bowiem się opłaca. Meandry konkurencji o palmę pierwszeństwa w cierpieniu opisują na naszych łamach historycy, psycholog społeczny, filolog i teolog; Polacy, Niemcy i Koreańczyk. Rzecz jasna, nie kieruje nami zamiar relatywizowania pojęć ofiar i sprawców. Przeciwnie – bez powrotu do faktów i uleczenia się z „rywalizacji cierpień” pamięć przeszłości nie będzie dojrzała.

     
Zbigniew Nosowski
1Od redakcji
4Podziękowania dla Przyjaciół
     

Wszyscy chcą być ofiarami?

   
Jan M. Piskorski
5Od kultu herosów do adoracji ofiar. Przemiany w kulturze pamięci
Jie-Hyun Lim
22Narody-ofiary i ich megalomanie
Michał Bilewicz
Katarzyna Jabłońska
35Dobrze być ofiarą? –rozmowa
Joanna Petry Mroczkowska
44Polityka ofiar? Status pokrzywdzonych w dyskusji amerykańskiej
Jürgen Hensel
Bogusław Kopka
Paweł Kosiński
Marcin Urynowicz
Witold Wasilewski
Tomasz Wiścicki
52Z ojców na synów? dyskusja
Norbert Reck
Marta Titaniec
68Niemiecki problem z winą – rozmowa
Paweł Machcewicz
Grzegorz Pac
80Muzeum ofiar i bohaterów – rozmowa
     
92W Galerii WIĘZI
Timm Stütz
     
Janusz Szuber
93•Inaczej zapisać się nie da, • Podwójna herbata z mlekiem
Ireneusz Cieślik
95Krótka historia pewnego pierścionka – reportaż
Michał Płaczek
103• Fola • Il canzone di San Remo
     

Polemiki

   
Mirosław Skórka
105Trudna wspólna sprawa
Jacek Borkowicz
109Pomieszanie języków
     
Monika Waluś
112Złoty środek
Być dobrym miejscem
     

Religia

   
Józef Majewski
114Kronika religijna
     

Kultura

   
Paweł Rodak
123Wydarzenie w 13 tomach
Wojciech Skrodzki
129Radość patrzenia
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
132Ksiądz z kobietą w kinie
Nienawiść i niewinność
     

Książki

   
Adam Bartosiewicz
140Marx kontra ekonomia globalna
Kalina Wojciechowska
144Hiob z Oregonu
Stanisław Obirek
150Chrześcijaństwo z Południa
     
Jerzy Sosnowski
153Eks post
Baśń o Jasiu heroldzie
     

Listy do redakcji

   
Marcin Przeciszewski
158Zabrakło Tadeusza Przeciszewskiego
158Redakcja przeprasza
     
Numer w wersji e-book:
(format: pdf)
11,00 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

WIĘŹ 2-3 (616) 2010

Stanisław Obirek

Chrześcijaństwo z Południa

Dla polskiego katolika diagnozy Philipa Jenkinsa (w książce Chrześcijaństwo przyszłości. Nadejście globalnej Christianitas) mogą brzmieć optymistycznie. Choć bowiem geograficznie i cywilizacyjnie przynależymy do Północy, to formy polskiego katolicyzmu przypominają jako żywo religijność Południa, zwłaszcza, jeśli idzie o pobożność maryjną. A więc może, jak wielu prorokuje, polski katolicyzm ma jeszcze swoje pięć minut przed sobą?

Cały tekst w czasopiśmie WIĘŹ nr 2-3/2010.

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?