Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Listopad–Grudzień 2010

Państwo świeckie, czyli...?

11–12 (625)

Państwo świeckie, czyli...?

Stanowcze domaganie się przez wielu polityków i publicystów poszanowania zasady świeckości państwa to jedna z konsekwencji lipcowo-sierpniowych sporów i demonstracji pod krzyżem na Krakowskim Przedmieściu. Polska konstytucja nie zna jednak określenia „państwo świeckie” – mówi o bezstronności państwa. Jakie zatem powinno być państwo: świeckie, neutralne, bezstronne? A co ze stosunkami państwo-Kościół? Czy polska konstytucja dobrze je opisuje? Co szwankuje: teoria czy praktyka? Czy można pogodzić racje wyznawców chrześcijaństwa i zwolenników laickości?

     
Zbigniew Nosowski
1Od redakcji
4Podziękowania dla Przyjaciół
     

Państwo świeckie, czyli...?

   
Ks. Tomáš Halík
5Chrześcijaństwo i laickość: dialektyka i dialog
Sławomir Sowiński
9Kościelna wieża w nowoczesnym mieście.
Spór o Kościół, czyli o przestrzeń publiczną
Michał Królikowski
Krzysztof Szczucki
21Państwo świeckie, neutralne, czy bezstronne?
Marek Rymsza
34Nowy spór o równość
Zbigniew Nosowski
47Boskie i cesarskie 2010
Ks. Andrzej Draguła
56Rzecz o narodowości krzyża
Marcin Przeciszewski
68Komisja Majątkowa: fakty i mity
81W Galerii WIĘZI
Antoni Myśliwiec
     
82Pieta morska • Twórca Piety, zachłanność • Twarz Piety
Bohdan Królikowski
85Chasyd z Sambora
Monika Waluś
92Złoty środek
Stroiciel
     

Religia

   
Katarzyna Sitkowska
94Sobory w dobie internetu
     

Historia

   
Andrzej Friszke
103Papież, Kuroń, dialog
     

Kultura

   
Mikołaj Grynberg
Marta Titaniec
117Jak tu jestem, to wstydzę się, że żyję
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
126Ksiądz z kobietą w kinie
Esencja kina?
     

Książki

   
Tomasz Serwatka
133Niedokończona misja Augusta Hlonda
Marcin Cielecki
139Wieszcz i jego Mistrz
Michał Płoski
142Dynamit brata Morisa
Józef Majewski
146Czy kłaniać się telewizji?
Wojciech Skrodzki
151Ludzie jak dęby
     
Jerzy Sosnowski
154Eks post
Radamsa, radamsa
     
Numer w wersji e-book:
(format: pdf)
11,00 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

WIĘŹ 11-12 (625) 2010

Andrzej Friszke

Papież, Kuroń, dialog

Kolejna dyskusja u Kuronia na temat wizyty Jana Pawła II w Polsce odbyła się po jej zakończeniu, 10 czerwca 1979 r. Wzięli w niej udział Adam Michnik, Stefan Starczewski i ks. Stanisław Małkowski. Michnik powiedział, że wizyta zmieniła stereotyp zachodnich dziennikarzy na temat polskiego katolicyzmu: „Spodziewali się zobaczyć «ciemny sfanatyzowany tłum bigotów», a zobaczyli ludzi spokojnych – nowoczesnych”. Ks. Małkowski mówił, że „działalność polityczna Kościoła odbywa się między dyplomacją a świadectwem. Paweł VI stawiał na dyplomację – na drobne kroczki prowadzące do celu, zaś Jan Paweł II tak «rozkręca» świadectwo, że wzniósł się na niesłychanie wysoki poziom i przez to staje się wielkim partnerem do załatwiania polityki.

Wszyscy zgodzili się z tą tezą, a Kuroń dodał, powołując się na prasę socjaldemokratyczną, że „Jan Paweł II może zostać przywódcą Europy”. Według Kuronia „najważniejszym problemem wynikającym z wizyty papieża jest przeciwstawienie państwu 35 lat tradycji i 1000-letniej historii narodu polskiego skupionego wokół Kościoła. Dla społeczeństwa staje się coraz bardziej zrozumiałe, że nie określona tradycja, ale w ogóle to, że chce się ją przechować, jednoczy ludzi”.


Cały tekst w miesięczniku WIĘŹ nr 11-12/2010 (dostępny także w wersji elektronicznej jako e-book)

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?