Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Maj–Czerwiec 2011

Czego szuka sztuka?

5–6 (631)

Czego szuka sztuka?

Tym razem na warsztat wzięliśmy współczesną sztukę. Czego dzisiaj szuka sztuka? A może już niczego nie szuka i wcale nie chce znaleźć? Do czego służy sztuka? Czy prowadzi nas „na skraj wielkiej czarnej metafizycznej dziury”, jak twierdził Jerzy Nowosielski? Czy we współczesnej literaturze, teatrze i kinie wybrzmiewa pytanie o sens? A może trzeba na to spojrzeć od innej strony – że taka jest sztuka, jakie są czasy, w których ona powstaje? Może żyjemy w świecie, w którym przywiązanie do wartości przestało być oczywistością? Ale może odrzucenie wartości jest (także) przejawem ich rozpaczliwego poszukiwania lub innego rozumienia? Bo czy da się z ludzkiego życia, także ze sztuki, wydrzeć odniesienia do tajemnicy istnienia? Do naszych poszukiwań przedmiotu poszukiwań współczesnej sztuki zaprosiliśmy zarówno krytyków, jak i samych artystów. Ci ostatni to głównie twórcy, którzy debiutowali już po roku 1989 – są więc do szpiku kości współcześni. Jaki obraz wyłania się z ich wypowiedzi i analiz? Odkrywczy? Irytujący? Oczywisty? To już muszą Państwo sami ocenić.

     
Zbigniew Nosowski
1Editorial
4Podziękowania dla Przyjaciół
     

Czego szuka sztuka?

   
Jerzy Sosnowski
5W obronie metafizyki
Lech Majewski
Magdalena Lebecka
15Chcę być uczniem mistrzów
rozmowa
25Do czego służy sztuka?
ankieta
Jacek Dukaj
26Czysta potęga tworzenia
Ignacy Karpowicz
27Akt strzelistej pychy
Jan Komasa
28Sztuka leczy
Marek Lechki
28Skąd ten rezonans?
Marta Makarczuk
30Rozdziela i łączy
Dorota Masłowska
31Zależnie od sposobu zażycia
Tomasz Piątek
32Jak działa Bóg
Marcin Pieczonka
33Zbawienie? Za daleko powiedziane
Karol Radziszewski
35Kontakt z realnym impulsem
Krzysztof Siwczyk
35W pertraktacjach z czystym bezistociem
Antoni Starowieyski
37Jak krążenie
Marcin Wrona
37Dusza w komputerze
Barbara Wysocka
39Sztuka nas nie zbawi
     
Krzysztof Biedrzycki
40Literatura inaczej przeczytana
Dariusz Kosiński
51Dwa teatry w teatrze
Krzysztof Kornacki
59Kino niezagadujące tajemnicy
Ryszard Kasperowicz
ks. Alfred Wierzbicki
Katarzyna Jabłońska
67Sztuka szuka
rozmowa
80W Galerii WIĘZI
Jarosław Michalak
     

50. rocznica śmierci Andrzeja Bobkowskiego

   
Joanna Podolska
81Dwóch panów B. i poeta
Andrzej Bobkowski
89Zabawa w drożdże. Notatka z rozmowy z Borejszą
     

Forum

   
Krzysztof Bieleń
97W samym sercu próżnego trudu • Rozmowa u rozstaju wód • Kwiecień
Roman Graczyk
100Co wolno powiedzieć o pomniku
Andrzej Friszke
106Bardzo się różnimy. Romanowi Graczykowi w odpowiedzi
Barbara Chyrowicz SSpS
110Tolerancja musi boleć.
O sporze między zwolennikami a przeciwnikami aborcji
Radosław Łukasiewicz
119Lugola • Żałobniki wynocha! • Parzydełko
Monika Waluś
122Złoty środek
Nie będziesz zjadał innych domowników
     

Wiara

   
Robert M. Rynkowski
124Szymon teolog?
Beniamin M. Bukowski
128Mowa relacji, mowa wiary
     

Historia

   
Agata Woźniczek
132Rozbiór krytyczny małżeństwa. Spory o kodyfikację prawa małżeńskiego w II RP
     

Kultura

   
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
142Ksiądz z kobietą w kinie
Żarliwie
     

Książki

   
Zbigniew Nosowski
149Przeciw, a nawet za
Jan Turnau
153Drogi, nie bezdroża
Piotr Jordan Śliwiński OFMCap
156Pod konfesjonałem i kozetką
Rafał Cekiera
159Kaj my to som?
     
Jerzy Sosnowski
162Eks post
Człowiek po polsku
     


Numer w wersji e-book:
(format: pdf)
12,30 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Pobierz
okładkę

Obejrzyj
numer

Wybrane artykuły z numeru

Ignacy Karpowicz

Akt strzelistej pychy

Wypowiedź Miłosza dotyka i dotyczy świata coraz mniej obecnego, to znaczy takiego świata, w którym istnieje Absolut, zaś sens jawi się jako Absolutu pochodna czy też jakaś Absolutu funkcja. Świat, o którym Miłosz mówi, jest światem „maksymalistycznym”. Przyznam od razu, że to nie jest mój świat. Cały tekst w miesięczniku WIĘŹ nr 5-6/2011 (dostępny także w wersji elektronijavascript:document.forma.submit();cznej jako e-book)
czytaj więcej

Krzysztof Biedrzycki

Literatura inaczej przeczytana

Religia jest obecna w literaturze ostatniego dziesięciolecia, jednak coraz mniej istotna staje się debata o niesionych przez nią wartościach i sensie świata, ważniejsze wydaje się społeczne usytuowanie wiary. W ogóle literatura mniej więcej od 2000 roku znów się upolityczniła, zmieniła przedmiot zainteresowania, znów – jak w latach osiemdziesiątych – stał się nim nie pojedynczy, osobny człowiek, ale człowiek wobec innych, w nadanej mu przez zbiorowość roli....
czytaj więcej

Lech Majewski, Magdalena Lebecka

Chcę być uczniem mistrzów
rozmowa

Lebecka Wspominał Pan, że częstym wątkiem rozmów z Góreckim było, tak niełaskawie dziś traktowane, pojęcie piękna. Pan przez swoją twórczość stara się piękna bronić i je dowartościowywać. Majewski Piękno, które niegdyś stanowiło najwyższy cel artysty, zostało wykluczone z kanonu estetycznego, zrzucone z piedestału; oficjalnie nie można przyznawać się, że jest ono celem sztuki. Greccy filozofowie zrównywali piękno z prawdą. A czasy współczesne odwróciły...
czytaj więcej

Piotr Jordan Śliwiński OFMCap

Pod konfesjonałem i kozetką

Tytułowe „między”, zawarte w tytule książki „Między konfesjonałem a kozetką” (zredagowanej, a zapewne i wymyślonej – w sensie koncepcji – przez Katarzynę Jabłońską i Cezarego Gawrysia, redaktorów WIĘZI), ma dla tej publikacji zasadnicze znaczenie. Wyrażać ono może zarówno relację, jak i usytuowanie obu „partnerów” – w sensie przestrzennym i metaforycznym. Tom ten, złożony z wypowiedzi zarówno księży i terapeutów,...
czytaj więcej

Radosław Łukasiewicz

Lugola • Żałobniki wynocha! • Parzydełko

Poeta (ur. 1981), absolwent lingwistyki stosowanej UW, tekściarz, gitarzysta i założyciel zespołu Pustki, z którym wydał pięć albumów długogrających, w tym ostatni „Kalambury” do tekstów m.in. Słonimskiego, Tuwima i Leśmiana. Dwukrotnie nominowany do nagrody „Paszportów Polityki”,dotąd jego teksty były nierozłączne z muzyką, w WIĘZI są po raz pierwszy drukowane jako niezależne utwory.
czytaj więcej

Beniamin M. Bukowski

Mowa relacji, mowa wiary

Prof. Jan Woleński, wybitny logik i epistemolog, w ramach dyskusji nad językiem wiary i niewiary, przedstawił w lutowym numerze WIĘZI, w ramy jakiego aparatu pojęciowego można ujmować teologiczny dyskurs poświęcony Bogu. Skrótowo przedstawił różnorodne rozwiązania, zostawiając jednocześnie rozstrzygnięcie o ich skuteczności teistom. Czy jednak w przedstawionych stanowiskach – teologii pozytywnej i negatywnej – w istocie zamyka się gama naszych językowych...
czytaj więcej

Tomasz Piątek

Jak działa Bóg

Myślę, że szukam sensu. Albo dokładniej: szukam Boga – lepiej tak to nazwać. Bo Bóg, jako sens Najwyższy, jest dla nas Niepojęty i dlatego wyraża się nieraz czymś, co dla nas jest bezsensem. Absolutny punkt odniesienia jest nie tylko bezpiecznym fundamentem uładzonej mowy, jak chciałby Miłosz. Jest także trampoliną do najbardziej szalonego skoku, przekraczającego granice naszej wyobraźni (Miłosza zapewne nie trzeba już o tym przekonywać). Cały tekst w...
czytaj więcej

Krzysztof Bieleń

W samym sercu próżnego trudu • Rozmowa u rozstaju wód • Kwiecień

Poeta ur. 1967 r. w Kolbuszowej, studiował slawistykę na UJ. Debiutował tomem „Roztwór nienasycony”, ostatnio wydał „Wiciokrzew przewiercień”.
czytaj więcej

 

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?