Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Maj–Czerwiec 2011

Czego szuka sztuka?

5–6 (631)

Czego szuka sztuka?

Tym razem na warsztat wzięliśmy współczesną sztukę. Czego dzisiaj szuka sztuka? A może już niczego nie szuka i wcale nie chce znaleźć? Do czego służy sztuka? Czy prowadzi nas „na skraj wielkiej czarnej metafizycznej dziury”, jak twierdził Jerzy Nowosielski? Czy we współczesnej literaturze, teatrze i kinie wybrzmiewa pytanie o sens? A może trzeba na to spojrzeć od innej strony – że taka jest sztuka, jakie są czasy, w których ona powstaje? Może żyjemy w świecie, w którym przywiązanie do wartości przestało być oczywistością? Ale może odrzucenie wartości jest (także) przejawem ich rozpaczliwego poszukiwania lub innego rozumienia? Bo czy da się z ludzkiego życia, także ze sztuki, wydrzeć odniesienia do tajemnicy istnienia? Do naszych poszukiwań przedmiotu poszukiwań współczesnej sztuki zaprosiliśmy zarówno krytyków, jak i samych artystów. Ci ostatni to głównie twórcy, którzy debiutowali już po roku 1989 – są więc do szpiku kości współcześni. Jaki obraz wyłania się z ich wypowiedzi i analiz? Odkrywczy? Irytujący? Oczywisty? To już muszą Państwo sami ocenić.

     
Zbigniew Nosowski
1Editorial
4Podziękowania dla Przyjaciół
     

Czego szuka sztuka?

   
Jerzy Sosnowski
5W obronie metafizyki
Lech Majewski
Magdalena Lebecka
15Chcę być uczniem mistrzów
rozmowa
25Do czego służy sztuka?
ankieta
Jacek Dukaj
26Czysta potęga tworzenia
Ignacy Karpowicz
27Akt strzelistej pychy
Jan Komasa
28Sztuka leczy
Marek Lechki
28Skąd ten rezonans?
Marta Makarczuk
30Rozdziela i łączy
Dorota Masłowska
31Zależnie od sposobu zażycia
Tomasz Piątek
32Jak działa Bóg
Marcin Pieczonka
33Zbawienie? Za daleko powiedziane
Karol Radziszewski
35Kontakt z realnym impulsem
Krzysztof Siwczyk
35W pertraktacjach z czystym bezistociem
Antoni Starowieyski
37Jak krążenie
Marcin Wrona
37Dusza w komputerze
Barbara Wysocka
39Sztuka nas nie zbawi
     
Krzysztof Biedrzycki
40Literatura inaczej przeczytana
Dariusz Kosiński
51Dwa teatry w teatrze
Krzysztof Kornacki
59Kino niezagadujące tajemnicy
Ryszard Kasperowicz
ks. Alfred Wierzbicki
Katarzyna Jabłońska
67Sztuka szuka
rozmowa
80W Galerii WIĘZI
Jarosław Michalak
     

50. rocznica śmierci Andrzeja Bobkowskiego

   
Joanna Podolska
81Dwóch panów B. i poeta
Andrzej Bobkowski
89Zabawa w drożdże. Notatka z rozmowy z Borejszą
     

Forum

   
Krzysztof Bieleń
97W samym sercu próżnego trudu • Rozmowa u rozstaju wód • Kwiecień
Roman Graczyk
100Co wolno powiedzieć o pomniku
Andrzej Friszke
106Bardzo się różnimy. Romanowi Graczykowi w odpowiedzi
Barbara Chyrowicz SSpS
110Tolerancja musi boleć.
O sporze między zwolennikami a przeciwnikami aborcji
Radosław Łukasiewicz
119Lugola • Żałobniki wynocha! • Parzydełko
Monika Waluś
122Złoty środek
Nie będziesz zjadał innych domowników
     

Wiara

   
Robert M. Rynkowski
124Szymon teolog?
Beniamin M. Bukowski
128Mowa relacji, mowa wiary
     

Historia

   
Agata Woźniczek
132Rozbiór krytyczny małżeństwa. Spory o kodyfikację prawa małżeńskiego w II RP
     

Kultura

   
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
142Ksiądz z kobietą w kinie
Żarliwie
     

Książki

   
Zbigniew Nosowski
149Przeciw, a nawet za
Jan Turnau
153Drogi, nie bezdroża
Piotr Jordan Śliwiński OFMCap
156Pod konfesjonałem i kozetką
Rafał Cekiera
159Kaj my to som?
     
Jerzy Sosnowski
162Eks post
Człowiek po polsku
     


Numer w wersji e-book:
(format: pdf)
12,30 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Pobierz
okładkę

Obejrzyj
numer

Wybrane artykuły z numeru

Krzysztof Bieleń

W samym sercu próżnego trudu • Rozmowa u rozstaju wód • Kwiecień

Poeta ur. 1967 r. w Kolbuszowej, studiował slawistykę na UJ. Debiutował tomem „Roztwór nienasycony”, ostatnio wydał „Wiciokrzew przewiercień”.
czytaj więcej

Agata Woźniczek

Rozbiór krytyczny małżeństwa. Spory o kodyfikację prawa małżeńskiego w II RP

Mało znanym aspektem dziejów Drugiej Rzeczpospolitej jest jedna z najbardziej burzliwych w tym okresie publicznych debat - dyskusja nad kodyfikacją prawa małżeńskiego. Odbywała się ona w kontekście burzliwych przemian społecznych po I wojnie światowej i związanych z nimi przewartościowań w dziedzinie moralności, które swoim zasięgiem objęły Stany Zjednoczone oraz wszystkie niemal kraje Europy Zachodniej. W Europie pisarze i artyści otwarcie głosili swoje przekonania w...
czytaj więcej

Krzysztof Siwczyk

W pertraktacjach z czystym bezistociem

Czesław Miłosz formułując swój postulat powrotu rzeczywistości w szeregi mowy, nie chciał zdawać sobie sprawy, że mowa niekonieczne udzieli rzeczywistości ponownej gościny, po ponad dwóch tysiącleciach rozłąki, którą zadekretowały jej odkrycia sceptycznych Greków. Od kiedy rzeczy i słowa udały się każde w swoją stronę, to właśnie najczęściej poeci nawoływali je do ponownego romansu i faktycznie przynosiło to całkiem udane efekty, zanim na horyzoncie nie pojawił...
czytaj więcej

Marek Lechki

Skąd ten rezonans?

Bliską Miłoszowi, Nowosielskiemu i wielu innym jeszcze artystom propozycję łączenia sztuki – w jej najgłębszej naturze – z metafizyką odbieram jako dowód dojrzałości tych, którzy ją głoszą. Ja w swoim rozumieniu sztuki nie dotarłem jeszcze do tego miejsca, biorę też pod uwagę, że ta możliwość może mnie w ogóle ominąć. Cały tekst w miesięczniku WIĘŹ nr 5-6/2011 (dostępny także w wersji elektronicznej jako e-book)
czytaj więcej

Andrzej Friszke

Bardzo się różnimy. Romanowi Graczykowi w odpowiedzi

Fundamentalna różnica metodologiczna między mną a Graczykiem polega na tym, że jako historyka uczono mnie, że sprawą podstawową jest odnoszenie ocen ludzkich wyborów do kontekstu i problemów danego czasu, świadomości żyjących wtedy ludzi, problemów, z którymi próbowali sobie radzić, podejmując takie lub inne działania. Dla Graczyka podstawą oceny jest natomiast odniesienie ówczesnych postaw i zachowań do arbitralnego założenia uznanego za kryterium ocen 50 lat...
czytaj więcej

Karol Radziszewski

Kontakt z realnym impulsem

Jest tyle pomysłów na sztukę, ilu artystów, a przynajmniej tak powinno być. Szukanie sensu jest zatem bardzo względne – można retorycznie zapytać: po co w ogóle robić rzeczy bezsensowne? Cały tekst w miesięczniku WIĘŹ nr 5-6/2011 (dostępny także w wersji elektronicznej jako e-book)
czytaj więcej

Lech Majewski, Magdalena Lebecka

Chcę być uczniem mistrzów
rozmowa

Lebecka Wspominał Pan, że częstym wątkiem rozmów z Góreckim było, tak niełaskawie dziś traktowane, pojęcie piękna. Pan przez swoją twórczość stara się piękna bronić i je dowartościowywać. Majewski Piękno, które niegdyś stanowiło najwyższy cel artysty, zostało wykluczone z kanonu estetycznego, zrzucone z piedestału; oficjalnie nie można przyznawać się, że jest ono celem sztuki. Greccy filozofowie zrównywali piękno z prawdą. A czasy współczesne odwróciły...
czytaj więcej

Marta Makarczuk

Rozdziela i łączy

To właśnie malarze najpełniej posługują się naczelnym zmysłem – wzrokiem. Poprzez oko przenika do nas rzeczywistość, która pociąga człowieka albo do piekła, albo do raju, albo ku zgubie, albo ku zbawieniu. Cały tekst w miesięczniku WIĘŹ nr 5-6/2011 (dostępny także w wersji elektronicznej jako e-book)
czytaj więcej

 

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?