Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Wiosna 2014

Dżendery złe i dobre

1 (655)

Dżendery złe i dobre

Liczba nonsensów wypowiedzianych ostatnio w sporze o gender jest olbrzymia. Jednak naszym autorom udało się znaleźć unikalną perspektywę – diagnozują złe i dobre strony „dżenderów”, odróżniają również niebezpieczeństwa rzeczywiste od urojonych. Warto przeczytać – nawet jeśli ktoś ma dosyć tego tematu.
Nie tylko z gender, ale i z władzą mamy problem. Nie opisujemy go jednak w kategoriach politycznych. Pytamy, po co jest władza i czy może mieć ludzką twarz. Czy władzę można porównać do tańca?
Czasem trzeba być przeciw. „Więziowa” tradycja dialogu i szukania tego, co łączy, nie oznacza zamykania oczu na realne zagrożenia. A wobec niektórych niebezpiecznych zjawisk w kulturze potrzebne są „prywatne egzorcyzmy”.
 

     
Zbigniew Nosowski
1Od redakcji
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Dżendery złe i dobre

   
Małgorzata Bilska
7Gender – za, a nawet przeciw
Marek Rymsza
19Razem na rzecz małżeństwa i rodziny?
Rewolucja kulturowa z gender w tle
Justyna Melonowska
34Człowiek – osoba czy jednostka?
Protokół rozbieżności dwóch antropologii
Sebastian Duda
47Bóg ma tylko gender
Ks. Andrzej Draguła
56Bez-wstyd Jezusa
Płeć Chrystusa a nasze zbawienie
Ewa Hołuszko
Katarzyna Jabłońska
67Boga nie okłamywałam
rozmowa
     
Kard. Gianfranco Ravasi
76Nota bene
Piękno jest powołaniem
     
Wojciech Eichelberger
Anna Karoń-Ostrowska
82Dziedziniec dialogu
Czy dusza ma płeć?
rozmowa
Agata Skowron-Nalborczyk
92Dzieci Abrahama
Dżihad genderowy
     
Michał Zioło OCSO
100Litery na piasku
S – jak sieć
Bohdan Zadura
107Nieprzydatność, Formalizm, Bilans
     

Problem z władzą

   
Jarosław Flis
111Po co jest władza
Jarema Piekutowski
119Władza jako taniec
Ewa Karabin
129Hierarchia bytów i niebytów
Ryszard Stocki
Iwona D. Bartczak
134Szukać sensu, nie gubiąc skuteczności
rozmowa
     
Alfred Marek Wierzbicki
142Kobiety Mykietyńskie, W drodze do Aten, Z Robertem Spaemannem
     
Marcin Gutowski
145Czytanie świata
Przecież tutaj jestem nikim
Alexander Kissler
152Europa z dwóch stron Odry
Kościół walczący
Co łączy trzech papieży
Zbigniew Nosowski
159Kościół przezroczysty
Co łączy trzech papieży
Przemysław Żurawski vel Grajewski
164Z drugiej strony Bugu
Majdan jak Kamieniec Podolski
Meandry Partnerstwa Wschodniego a bitwa o Ukrainę
Andrzej Friszke
176Historia
Wrogi element
Akademickie organizacje katolickie 1945-1949
     
Aleksander Hall
197Rzeczy (nie)pospolite
Polscy przyjaciele postępu
     

Czasem trzeba być przeciw

   
Jerzy Sosnowski
203Dosyć! Moje prywatne egzorcyzmy
Elżbieta Baniewicz
214Nie taki Kraków zacofany
Klata i jego Teatr Narodowy
Tomasz Wiścicki
221Mielone z Orfeusza i Eurydyki
     
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
225Ksiądz z kobietą w kinie
Bo to dobry fachowiec jest
Wiesław Myśliwski
233Ziemia, woda i twarz
Paweł Czapczyk
236Książki najważniejsze
Pisanie Księgi
Anna Karoń-Ostrowska
240Jeżeli chodzi o miłość – jestem analfabetą
Elżbieta Adamiak
244Wybiórczość to nie zaleta
249W Galerii WIĘZI
Maciek Nabrdalik
Jerzy Sosnowski
250Eks post
Straszliwa dzieweczka
     

O numerze mówi

WIĘŹ wiosna 2014: Dżendery złe i dobre

Czy obawy, jakie wzbudził w minionych miesiącach gender, to tylko lęki urojone? Jak oddzielić ziarna od plew? Jakie są złe, a jakie dobre strony "dżenderów"?
Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Numer w wersji e-book:
(format: Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Pobierz
okładkę

Obejrzyj
numer

Wybrane artykuły z numeru

Małgorzata Bilska

Gender – za, a nawet przeciw

Od ponad dekady zajmuję się tematyką feministyczną, w teorii i praktyce. Podział na płeć biologiczną (ang. sex) i płeć kulturową (ang. gender) wydaje mi się oczywisty. Nie dlatego, że jestem feministką, bo nigdy się za nią nie uważałam. Po prostu dla socjologa (jak również dla antropologa kultury czy etnologa) tożsamość jednostki jest wypadkową „samostanowienia” (utożsamienia się) i „zewnętrznej identyfikacji” (bycia utożsamiananym), jak to ujął Edwin...
czytaj więcej

Zbigniew Nosowski

Kościół przezroczysty

Co łączy trzech papieży

I Karol Wojtyła, i Joseph Ratzinger, i Jorge Mario Bergoglio wychowywali się w takich miejscach i w takich czasach, w których katolicyzm był kulturową oczywistością. W Polsce, Bawarii i Argentynie w pierwszej połowie XX wieku wiara katolicka była elementem świata odziedziczonego w ramach tradycji rodzinnej, kulturowej i narodowej. Młody człowiek zasadniczo nie musiał społecznie legitymizować faktu swojej wiary czy wyboru powołania kapłańskiego. Katolickość wpisana była w...
czytaj więcej

Bohdan Zadura

Nieprzydatność, Formalizm, Bilans

Bohdan Zadura – ur. 1945. Poeta, prozaik, krytyk literacki i tłumacz, m.in. z angielskiego, ukraińskiego i węgierskiego. Jako poeta debiutował w 1962 r. w dwutygodniku „Kamena”. Wieloletni redaktor „Akcentu” i „Twórczości” (redaktor naczelny). Wydał kilkanaście tomów poetyckich, jest laureatem wielu nagród literackich. Drukowane tu wiersze pochodzą z tomu Kropka nad i, który ukaże się niebawem nakładem Biura Literackiego.
czytaj więcej

Tomasz Wiścicki

Mielone z Orfeusza i Eurydyki

Na pytanie, co wolno artyście, znaczna część współczesnych artystów odpowie: wszystko. Odkąd pokora zniknęła w powszechnym przekonaniu z listy cnót, zwłaszcza u artystów (największy komplement: artysta niepokorny) – pytanie uchodzi za retoryczne. Wyrazistym przykładem, do czego to może prowadzić, służy przedstawienie Orfeusza i Eurydyki Christopha Willibalda Glucka w reżyserii Mariusza Trelińskiego w warszawskim Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.     Opera...
czytaj więcej

Andrzej Friszke

Historia
Wrogi element

Akademickie organizacje katolickie 1945-1949

W kierowanych przez jezuitów Sodalicjach dominowała postawa zaangażowania religijnego i społecznego, której istotą było kształtowanie świadomego chrześcijanina zdystansowanego wobec ideologii politycznych. Był to nurt przed wojną bardzo słaby, po wojnie – przynajmniej w Sodalicji – stosunkowo silny. Zarazem jednak był to nurt elitarny, wymagano od adeptów nieprzeciętnego zaangażowania religijnego, pracy nad sobą, budowania postawy apostolstwa. W praktyce oznaczał...
czytaj więcej

Jarosław Flis

Po co jest władza

Pytanie o władzę jest jednym z najdziwniejszych pytań, jakie można postawić w naukach społecznych. Z jednej strony władza wydaje się czymś zupełnie oczywistym, czymś, czego każdy doświadcza, czymś, co wydaje się jednocześnie wszechobecne i zrozumiałe. Każdy ma jakieś wyobrażenie na temat tego, czym jest władza. Jednak przy próbie rozłożenia owego wyobrażenia na czynniki pierwsze ujawnia się cała nieoczywistość tego zjawiska. Pod jednym pojęciem kryje się cały...
czytaj więcej

Zbigniew Nosowski

Od redakcji

Drodzy Czytelnicy! Tego tematu prawie wszyscy mają już dosyć. Rzeczywiście liczba nonsensów wypowiedzianych w sporze o gender jest olbrzymia. Mam jednak nadzieję, że przyznają Państwo, iż nasi autorzy znaleźli perspektywę unikalną, tę właśnie, jakiej najbardziej brakowało w publicznych przepychankach. Potrafią rozumieć złe i dobre strony „dżenderów” oraz odróżniać niebezpieczeństwa rzeczywiste od urojonych. Z władzą też jest problem, choć inny niż z gender....
czytaj więcej

Wojciech Eichelberger, Anna Karoń-Ostrowska

Dziedziniec dialogu
Czy dusza ma płeć?

rozmowa

Anna Karoń-Ostrowska Myślał Pan kiedyś o spotkaniu Adama i Ewy w rajskim ogrodzie jako o spotkaniu prawdziwej, stuprocentowej kobiety ze stuprocentowym mężczyzną? O tym, że dopiero grzech pierworodny tę ich wzajemną doskonałość przerwał? Wojciech Eichelberger Popularna, katechetyczna interpretacja mitu stworzenia nie uznaje niestety tej wzajemnej doskonałości. Na szczęście nie obowiązuje w tej sprawie – o ile wiem – interpretacja doktrynalna. Zatem różne...
czytaj więcej

 

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?