Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Zima 2014

Spór o oblicze islamu

4 (658)

Spór o oblicze islamu

Gwałty i terror bojowników tzw. Państwa Islamskiego budzą oburzenie, lęk, a nierzadko niechęć wobec muzułmanów. Tymczasem większość z nich stanowczo potępia zbrodnicze działania ISIS. W zimowej „Więzi” opisujemy ten spór o oblicze islamu i szukamy przyczyn sukcesów dżihadystów.
    Tadeusz Mazowiecki był politykiem i mężem stanu, ale czy był również myślicielem religijnym? Pokazując mniej znaną twarz pierwszego premiera Trzeciej RP, sięgamy także po jego niepublikowane teksty.
    W dziale kultury rozbieramy... nagość. Dajemy krótki kurs teologii nagości. Pytamy: co w nagości jest najistotniejsze, dlaczego splata się nam w głowach z grzesznością i co dziś mówi nam nagie ciało?

 

     
Zbigniew Nosowski
1Od redakcji
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Spór o oblicze islamu

   
Radosław Bania
7Dlaczego „Państwo Islamskie” zwycięża w Iraku
Agata Skowron-Nalborczyk
19Muzułmanie przeciwko ISIS
Dilwar Hussain
28Wartości europejskie to wartości muzułmańskie
Stanisław Grodź SVD
34Prześladowani
Niemi męczennicy i nasza pamięć o nich
Ewa Karabin
40Kiedy świat milczy
Międzyreligijny marsz solidarności z prześladowanymi chrześcijanami
     
Andrea Riccardi
46Nota bene
To nie jest wojna islamu z Zachodem
Thomas Volk
49Europa z dwóch stron Odry
Czy islam jest częścią Niemiec?
Andrzej Saramowicz
57ISIS to trockiści islamu
     
Anna Augustyniak
62Leczyłam się z miłości w Bodbe, Chodziłam ścieżkami dysydenta, Wsunęłam banknoty między koślawe palce
     
Berenika Stefańska
65Czytanie świata
Ostatni król Kory
Piotr Madajczyk
74Z drugiej strony Bugu
Jak zrozumieć Rosję
Niemcy wobec kryzysu na Ukrainie
Piotr H. Kosicki
82Historia
Polskie personalizmy 1918-1948
Część 1: Od tomizmu przedwojennego po „nowe chrześcijaństwo” Maritaina
Aleksander Hall
93Rzeczy (nie)pospolite
Koniec epoki w polskiej polityce
     

Mazowiecki mniej znany

   
Zbigniew Nosowski
99Czy Tadeusz Mazowiecki był myślicielem religijnym
Tadeusz Mazowiecki
107Powrót do najprostszych pytań
Tadeusz Mazowiecki
114Odnowa polskiego katolicyzmu
Misja i wolność świeckich w kraju socjalistycznym
Tadeusz Mazowiecki
127Chrześcijanin sytuacji powikłanych
Jovan Divjak
129Człowiekowi, który zmieniał świat
O bośniackiej misji Tadeusza Mazowieckiego
     
Krzysztof Kranicki
136wolność, Pawłowi Tuchlinowi
     
Anatolij Andrejewicz Krasikow
138Nowa symfonia tronu i ołtarza
Rosyjskie prawosławie według patriarchy Cyryla
Marko Ivan Rupnik SJ
Aneta Kania
150Nic nie jest nieme
rozmowa
Ks. Robert J. Woźniak
158Otwarta ortodoksja
O możliwości wiary dzisiaj
Ks. Stanisław Adamiak
166Polemiki
Jak rozchodziły się drogi chrześcijaństwa i judaizmu
Michał Zioło OCSO
170Litery na piasku
Ś – jak światło ciała
     

Rozbieranie nagości

   
Wojciech Józef Burszta
175Gry z nagością
Sebastian Duda
184Zgorszenie, wstyd i prawda
Krótki kurs teologii nagości
Iwona Luba
Monika Małkowska
Katarzyna Jabłońska
Ewa Karabin
194Król jest nagi
dyskusja
     
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
205Ksiądz z kobietą w kinie
Świat jest tragedią
     
Bogumiła Dziekan
214Byle nie umarła, Nieudacznik
     
Jerzy Sosnowski
216Książki
Księga totalna
Ks. Andrzej Draguła
223Czy nasza cywilizacja przetrwa bez Jezusa?
Łukasz Saturczak
228Ranić ich ciało, by zmienić dusze
     
232W Galerii WIĘZI
Sebastian Romik
Jerzy Sosnowski
233Eks post
My, czyli Polacy i Żydzi
     

O numerze mówi

„Więź” zima 2014: Spór o oblicze islamu

Większość muzułmanów stanowczo potępia przemoc, gwałty i terror stosowane przez bojowników tzw. Państwa Islamskiego wobec mniejszości religijnych. Skąd zatem biorą się sukcesy dżihadystów?
Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Numer w wersji e-book:
(format: Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Pobierz
okładkę

Obejrzyj
numer

Wybrane artykuły z numeru

Zbigniew Nosowski

Czy Tadeusz Mazowiecki był myślicielem religijnym

Kim jest myśliciel religijny? Powiedziałbym, że to ktoś, kto w swojej wyrastającej z wiary twórczości czy działalności publicznej pozostawia innym inspirujące ponadczasowe impulsy; kto skłania do duchowych przemyśleń tych, co wierzą, myśląc, i myślą, wierząc, czyli chcących myśleć samodzielnie, ale nie wbrew swojej wierze, tylko razem z nią. Myśliciel religijny to ktoś, kto potrafił wyrazić słowami własną wiarę, jej konsekwencje i dylematy w taki sposób, że jego...
czytaj więcej

Katarzyna Jabłońska, ks. Andrzej Luter

Ksiądz z kobietą w kinie
Świat jest tragedią

Ksiądz Powtórzmy, żeby mocno to wybrzmiało, bo to nieczęste: w Zwiagincewowskiej metafizyce istnieje realność. Tak naturalne i harmonijne współistnienie tych dwu wymiarów osiąga artysta również dzięki strukturze, w jaką wpisuje swoje filmy. Ogromne znaczenie odgrywają w niej: pauza, cisza, milczenie i oddech. To one nadają jego dziełom swoisty wewnętrzny rytm, którego nie da się zadekretować czy wymyślić. Odnalezienie go pozwala osiągnąć harmonię... Kobieta...
czytaj więcej

Anna Augustyniak

Leczyłam się z miłości w Bodbe, Chodziłam ścieżkami dysydenta, Wsunęłam banknoty między koślawe palce

Anna Augustyniak – dziennikarka, redaktorka i reporterka. Autorka książek: Hrabia, literat, dandys. Rzecz o Antonim Sobańskim i Kochałam, kiedy odeszła. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Mieszka w Warszawie.
czytaj więcej

Piotr H. Kosicki

Historia
Polskie personalizmy 1918-1948

Część 1: Od tomizmu przedwojennego po „nowe chrześcijaństwo” Maritaina

Choć personalizm maritainowski był wśród polskiej inteligencji katolickiej od końca lat 20. przedmiotem szerokiego i pogłębionego zainteresowania, miał ograniczony wpływ długofalowy. Już przed wojną osoby zainspirowane myślą Maritaina odchodziły w różne strony od integralnej koncepcji tomistycznej, która pozostała obiektem zainteresowania głównie wąskiego kręgu skupionego wokół Lasek i „Verbum”. Właśnie w Laskach ks. Korniłowicz w 1936 r. pisał, że...
czytaj więcej

Stanisław Grodź SVD

Prześladowani

Niemi męczennicy i nasza pamięć o nich

Męczennicy są niemymi świadkami wiary — dlatego tak ważny jest sposób, w jaki będziemy o nich mówić. On bowiem decyduje o tym, jak będą oni obecni w naszej pamięci. Pierwsze ryzyko to milczenie. Można w nie popaść na różne sposoby. Przede wszystkim z niewiedzy — zawinionej lub nie. Do niedawna informacje na temat współczesnych prześladowań chrześcijan były trudno dostępne, stąd niewiedza wielu osób i zdziwienie, gdy były konfrontowane z faktami. Ale milczenie może...
czytaj więcej

Jerzy Sosnowski

Eks post
My, czyli Polacy i Żydzi

Tym, co mnie na wystawie stałej Muzeum Historii Żydów Polskich Polin uderzyło — i otóż to, zdradza mnie własne zaskoczenie! — jest fakt, że mogłaby ona równie dobrze nosić tytuł „Historia Polski ze szczególnym uwzględnieniem żydowskich mieszkańców tejże”. Dla polskiego gościa nie ma w niej bowiem nic egzotycznego, przeciwnie: opowiada się tu o Mieszku, o Kazimierzu Wielkim, o znanym z Sienkiewicza powstaniu Chmielnickiego, o rozbiorach, o Łodzi niczym z Ziemi...
czytaj więcej

Sebastian Duda

Zgorszenie, wstyd i prawda

Krótki kurs teologii nagości

Mimo nauczania Jana Pawła II resentyment i pruderia mają się jednak wśród katolików całkiem dobrze. Czy odpowiadają za to resztki lękliwej XIX-wiecznej moralności, czy też raczej należy widzieć w tym trwałą obecność dawnych augustyńskich schematów teologicznych? A może jednak ciało nie jest tylko tworzywem na drodze do odbudowy „komunii osób”, ale widzialną reprezentacją naszej kondycji, która w odniesieniu do Stwórcy była niepełna i kaleka nawet przed Upadkiem?...
czytaj więcej

Zbigniew Nosowski

Od redakcji

Drodzy Czytelnicy, Często dyskutujemy na tych łamach o kształcie współczesnego chrześcijaństwa. Tym razem opisujemy spór o oblicze islamu. Jak wykazują nasi autorzy, większość muzułmanów stanowczo potępia przemoc, gwałty i terror stosowane przez bojowników tzw. Państwa Islamskiego wobec mniejszości religijnych i odrzuca roszczenia przywódcy ISIS samozwańczo ogłaszającego się „kalifem”. Skąd zatem biorą się sukcesy dżihadystów?     W rok po...
czytaj więcej

 

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?