Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Lato 2015

O co chodzi Rosji

2 (660)

O co chodzi Rosji

O co chodzi Rosji? To pytanie zadajemy sobie, często bezradnie, od wielu miesięcy. Letnia „Więź” przynosi wnikliwą analizę długofalowych celów polityki Kremla i potencjału militarnego Rosji.
Co dalej z Synodem Biskupów o rodzinie? Prezentujemy różne spojrzenia: kardynała, teologa, duszpasterza i  publicystów z doświadczeniem małżeńskim. Przypominamy też nowatorstwo myśli ks. Karola Wojtyły sprzed ponad 50 lat.
Czy, patrząc na publicznie eksponowane obrazy cierpienia i przemocy, można poczuć się zgwałconym przez oczy? Gdzie leży granica flirtu z sadyzmem? Autorzy naszego dwugłosu odwołują się do tych samych wartości i lektur, wyciągają z nich jednak odmienne wnioski.

 

     
Zbigniew Nosowski
1Editorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

O co chodzi Rosji

   
Dmitrij Trawin
7Trzy reżimy Putina
Włodzimierz Marciniak
21Ruska wiosna z hakiem
Andrzej Wilk
30Czy Rosja jest potęgą militarną
     
Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki
40I. W cieniu choroby,
II. Piosenka o rozczarowaniu,
III. Piosenka o „Bluszczu”
     
Andrzej Friszke
43Na długi dystans
Życie i świadectwa Władysława Bartoszewskiego
Jakub Mejer
53Czytanie świata
Święto kobiecości?
Ewa Pejaś
61Historia
„Dokąd kler prowadzi Polskę?”
Polska Partia Socjalistyczna wobec religii i Kościoła katolickiego w II Rzeczypospolitej
Aleksander Hall
75Rzeczy (nie)pospolite
Największy dramat w historii III RP
     

Co dalej z synodem

   
Kard. Christoph Schönborn
Volker Resing
81Zacznijmy od salonu, nie od sypialni
rozmowa
Ewa Kiedio
Zbigniew Nosowski
93Synodzie, wypłyń na głębię
Marek Blaza SJ
Zbigniew Nosowski
102Utrzymać równowagę w rozkroku
rozmowa
Mirosław Ostrowski OP
Konrad Sawicki
114Nie tylko sakramenty
rozmowa
     
Kard. Walter Kasper
122Nota bene
Papieska rewolucja czułości
Ks. Alfred Marek Wierzbicki
126Odwaga myślenia według Wojtyły
Barbara Tyszkiewicz
132Książka jest niestety dobra
Cenzorzy PRL o „Miłości i odpowiedzialności” Karola Wojtyły
Jacek Poznański SJ
140Indyjscy katolicy nadzieją Kościoła?
     
Marcin Pieczonka
150Wołanie, Wcale, Śmierć i zakłopotanie
     
Maria Krystyna Rottenberg FSK
154Dzieci Abrahama
Żebrzący o niemożliwe
André Nathan Chouraqui na skrzyżowaniu trzech kultur
Aleksandra Chylewska-Tölle
Brigitta Helbig-Mischewski
Małgorzata A. Quinkenstein
ks. Andrzej Draguła
162Lepszych czasów dla duchowości nie było
dyskusja
Michał Zioło OCSO
173Litery na piasku
N – jak narracja
     

Zgwałceni przez oczy?

   
Ks. Andrzej Draguła
179Flirt z sadyzmem?
O fotografowaniu i oglądaniu okrucieństwa
Zbigniew Treppa
191Tyrania obrazu czy teologia cierpienia
Kampanie antyaborcyjne w przestrzeni publicznej
     
Andrzej Książek
200Oka mgnienie, Czas trwania, [I nagle świat otworzył się]
     
Wojciech Kudyba
203Bóg księdza Jana
Urszula Kozioł
Anna Augustyniak
208Jedną rozmową jesteśmy
rozmowa
Jan Skórzyński
214Książki
Rozdroża Tadeusza Mazowieckiego
Stanisław Latek
222Złoty wiek KIK-ów
Zuzanna Radzik
227Kolekcjoner opowieści
     
233W Galerii WIĘZI
Zbigniew Treppa
Jerzy Sosnowski
234Eks post
Pamiętam, pamiętamy
     
Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka
Numer w wersji e-book:
(format: Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

WIĘŹ 2 (660) 2015

Jacek Poznański SJ

Indyjscy katolicy nadzieją Kościoła?

W ostatnich latach pojawiały się artykuły podkreślające rozkwit Kościoła katolickiego w Indiach. Niektórzy autorzy entuzjastycznie przepowiadają, że indyjski Kościół przejmie w XXI wieku przywództwo w Kościele powszechnym. Inni twierdzą, że indyjska teologia będzie najważniejszym punktem odniesienia w teologicznych dyskusjach przyszłości. Czy rzeczywiście są podstawy do tego optymizmu? Z jednej strony ten Kościół lokalny, faktycznie, zadziwia rozmachem swojej działalności społeczno‑edukacyjnej oraz liczbą osób duchownych w proporcji do całości katolickiej populacji. Z drugiej strony — ów ilościowy aspekt zbyt łatwo zasłania istotne trudności i słabości Kościoła w Indiach, które w najbliższych latach mogą nań poważnie wpłynąć. Poniżej chciałbym przedstawić kilka uwag opartych na obserwacjach, lekturach, a także rozmowach, jakie odbyłem podczas mojego półrocznego pobytu na subkontynencie indyjskim. [...]

Trzeba pamiętać, że – po niespełna już dwutysiącletniej bytności na tych terenach – wyznawcy Chrystusa stanowią tu wciąż mikroskopijną mniejszość. Co więcej, chociaż chrześcijaństwo w Indiach sięga – według tradycji – roku 52, kiedy to miał tutaj zatrzymać się św. Tomasz Apostoł, to jednak w historii cywilizacji indyjskiej pozostawiło znikome ślady. Wspólnota chrześcijańska, która wyłoniła się z tych do końca niewyjaśnionych starożytnych początków, nie zwracała na siebie uwagi, nie wydała wybitnych postaci: naukowców, artystów, wodzów. Chrześcijanie byli praktycznie nieobecni w kolektywnej pamięci kraju, w sztuce, literaturze czy filozofii. Tworzyli niejako osobną, zamkniętą kastę w obrębie hierarchicznie uporządkowanego systemu hinduskiego (oni sami utrzymują, że św. Tomasz nawrócił członków wyłącznie wysokich kast).
Dynamiczne chrześcijaństwo, skierowane nie tylko do wyższych warstw w sztywno hierarchicznie uporządkowanym społeczeństwie, pojawiło się dopiero w XVI wieku, głównie za sprawą jezuitów.


 

To jest fragment artykułu. Pełny tekst – w kwartalniku „Więź” lato 2015 (dostępnym także jako e-book). 

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?