Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Zima 2015

Uchodźca, czyli człowiek

4 (662)

Uchodźca, czyli człowiek

Europa stanęła przed wielkim problemem, którego wcześniej usiłowała nie dostrzegać. Analizując zjawisko nowej fali uchodźców, chcemy pamiętać, że uchodźca to przede wszystkim nasz bliźni.
      Dzisiejszej Polsce przydałyby się korepetycje z autonomii Kościoła i państwa. Zasada ta zapisana jest w dwóch konstytucjach: soborowej i państwowej. Ma także korzenie teologiczne. Może zatem potrzebne są również rekolekcje?
      O współczesnej sztuce ludzie Kościoła zwykli mówić z dystansem, uznając, że pokazuje ona i propaguje świat bez Boga. A przecież nawet wielka pustka może być wielką tęsknotą. Jaki jest ukryty Bóg sztuki? 

     
Zbigniew Nosowski
1Editorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Uchodźca, czyli człowiek

   
Jan M. Piskorski
7Lament na niedolę uchodźczą i kondycję ludzką
Agata Skowron-Nalborczyk
26Syria gaśnie
Jak do tego doszło?
Malika Abdoulvakhabova
Agata Skowron-Nalborczyk
Stanisław Strasburger
Zbigniew Nosowski
Marek Rymsza
36Czy to nasza sprawa?
dyskusja
Bp Krzysztof Zadarko
Zbigniew Nosowski
47Ten obcy i Kościół
rozmowa
Bp Michał Janocha
57Dzieci jednego Boga
     
Michał Sobol
61Szkic węglem, Rozmowa w lesie, Proces
     
Antoni Sułek
64Szewc nad szewcami, „obrońca narodu żydowskiego”
O Antonim Kordowskim z Kurowa
Katarzyna Meloch
76Czytanie świata
I lalki mają swoje losy
Włodzimierz Marciniak
85Na Kijów czy na Damaszek?
Ruska wiosna z hakiem (2)
Aleksander Długołęcki
95Historia
Strategie kontroli
Cenzura PRL wobec „Przeglądu Kulturalnego”
Aleksander Hall
105Rzeczy (nie)pospolite
Chmury nad Polską
     

Korepetycje z autonomii

   
Ks. Stanisław Adamiak
111Z ziemi włoskiej do polskiej
Włoskie korzenie polskiej Konstytucji
Sławomir Sowiński
120Autonomia jako kłopot
Zbigniew Nosowski
129Nowy sojusz ołtarza z tronem?
Soborowa autonomia i polityzacja katolicyzmu
     
Rabin Abraham Skórka
140Nota bene
Polityka potrzebuje proroków
     
Zbigniew Jankowski
146Przypowieść o moim niedowiarku, Przyjacielskie umieranie, W chowanego
     
Ks. Tomáš Halík
Bartosz Bartosik
149Duszpasterska trzecia droga
rozmowa
Wojciech Zalewski
160Otwarta ortodoksja
Czy zło implikuje nadzieję? Przypadek Hioba
Michał Zioło OCSO
167Litery na piasku
Ż – jak żółw
     

Ukryty Bóg sztuki

   
Maria Poprzęcka
ks. Andrzej Draguła
Sebastian Duda
Marcin Nowak
Andrzej Wajs
175Credo połamane
rozmowa
Krzysztof Biedrzycki
186Zaspokajanie głodu
Ks. Andrzej Draguła
193Popioły Wezuwiusza
     
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
203Ksiądz z kobietą w kinie
Zajrzeć złu w twarz
     
Piotr Lamprecht
211[Chciałbym aby skończyło się postawą koloru], Jeszcze, Posługa w szpitalu
     
Ks. Andrzej Luter
214Budowa świata jest plusowa
Spotkanie z Krzysztofem Majchrzakiem
Andrzej Friszke
222Książki
„Solidarność” mityczna, „Solidarność” prawdziwa
Paweł Czapczyk
228Skazani na dialog
Jan Turnau
232Bergoglio bez ideologii
Jacek Borkowicz
236Dramat pokolenia
     
241W Galerii „Więzi”
Aldona Piekarska
Jerzy Sosnowski
242Eks post
O tym, że nie ma końca
     
Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka
Numer w wersji e-book:
(format: Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

WIĘŹ 4 (662) 2015

Jan Turnau

Bergoglio bez ideologii

Austen Ivereigh w książce Prorok. Biografia Franciszka papieża radykalnego nie uprawia hagiografii. Zaznacza, że sam Jorge przyznawał się do błędów. Że był za młody do rozwiązywania problemów wynikłych z wojny domowej. W wywiadzie, którego udzielił już jako papież redaktorowi jezuickiej „La Civilta Cattolica”, opublikowanym potem w 15 jezuickich czasopismach świata, wyznał, że rządził argentyńską prowincją autorytarnie, niedostatecznie korzystając z konsultacji. Twardo jednak odrzucił oskarżenie wielu jezuitów, jakoby był prawicowcem. „Moj autorytarny i pospieszny sposób podejmowania decyzji doprowadził mnie do poważnych problemów i do oskarżenia o ultrakonserwatyzm, ale nigdy nie byłem prawicowcem”. Nie sprzyjał juncie, o czym też obszernie traktuje książka, ale to kwestia raczej wyjaśniona, ani nie był ultrakonserwatywny w sprawach ściśle teologicznych.


W tamtym wywiadzie powiedział również, że Kościół ma obsesję na punkcie antykoncepcji, homoseksualizmu i aborcji. To pogląd wielu ludzi, ale w ustach papieża zaszokował — skomentował jezuita James Martin z magazynu „America”. Przypominam, że Franciszek stwierdził potem właściwie to samo w swojej adhortacji Evangelii gaudium: „Jeśli jakiś proboszcz podczas roku liturgicznego mówi dziesięć razy o wstrzemięźliwości, a tylko dwa lub trzy razy o miłosierdziu czy sprawiedliwości, dochodzi do dysproporcji, powodującej, że przysłonięte zostają te właśnie cnoty, które powinny być bardziej obecne w przepowiadaniu i katechezie”.


Napisałem obszernie o kłopotach Bergoglia z jego zakonem, ale miał je także ze światową centralą wyższej rangi, z samą Kurią Rzymską. To również mało znana karta w jego życiorysie. Otóż odsunięty przez zakon, zyskuje z czasem uznanie kościelne poza nim. Arcybiskup stołecznego Buenos Aires Antonio Quarracino robi go swoim sufraganem, potem koadiutorem, czyli zastępcą z prawem następstwa, wreszcie Bergoglio zostaje jego następcą. Awanse te nie idą jednak jak po maśle, przyszły papież jest krytykowany również z prawa, a jakże. Ivereigh opowiada, jak bohater jego książki był potem niezależny jako arcybiskup, jak był zdecydowanym rzecznikiem decentralizacji Kościoła rzymskokatolickiego.


To jest fragment artykułu. Pełny tekst – w kwartalniku „Więź” zima 2015 (dostępnym także jako e-book). 

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?