Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Wiosna 2016

Naród ochrzczony(ch)

1 (663)

Naród ochrzczony(ch)

Piszemy w tym numerze „Więzi”, z rożnych stron, o narodzie polskim. Jak mówić o związkach katolicyzmu z polskością 1050 lat po chrzcie Mieszka? Czy Polacy to naród ochrzczony? Może raczej naród (w większości) ochrzczonych?

Na wolę narodu-suwerena powołuje się dziś rządząca partia, realizując swój plan polityczny. Ale jaka jest rola „woli narodu” w demokratycznym państwie prawa? Jak opisać projekt Prawa i Sprawiedliwości: rewolucja autorytarna, konserwatywna czy moralna?
 
Artyści słyszą coraz więcej o swoich obowiązkach wobec kultury narodowej. Czy jednak polska sztuka jest tym samym, co sztuka polska? Czy artyści mogą służyć narodowi także przez rozdrapywanie ran?
     
Zbigniew Nosowski
1Editorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Naród ochrzczony(ch)

   
Bp Grzegorz Ryś
Zbigniew Nosowski
7Chodzi o osobistą odpowiedź
rozmowa
Grzegorz Pac
17Czego o chrzcie Polski nie dowiedzieliście się w szkole
Ks. Alfred Marek Wierzbicki
26Piastowski Wyszyński, jagielloński Wojtyła
Dwie chrześcijańskie interpretacje polskości
Ks. Grzegorz Strzelczyk
34Kłopoty z teologią narodu
     
Janusz Szuber
44Baza niejawnych danych osobowych, Czternastolatek idący bardzo długo
     
Antoine Arjakovsky
46Nota bene
Ocalić sobór przed katastrofą
Ks. Andrzej Draguła
52Otwarta ortodoksja
Kościół Franciszka jest kobietą
Susannah Heschel
60Przyjaźń rabina i kardynała
Osobiste więzi a dialog międzyreligijny
Michał Zioło OCSO
68Litery na piasku
I – jak inwentaryzacja
     

Naród - kłopoty z suwerenem

   
Mirosław Kofta
Andrzej Leder
Michał Łuczewski
Sebastian Duda
Maria Rogaczewska
73Rewolucja PiS: autorytarna, konserwatywna czy moralna?
dyskusja
Andrzej Zoll
Jakub Halcewicz
91Demokracja, czyli napięcie
rozmowa
Andrzej Kojder
100(Prawie) każda władza jest władzą pańską
Wiesław Dawidowski OSA
111Czy w Polsce możliwe jest jeszcze pojednanie?
     
Krzysztof Siwczyk
118Rok lata życia, Niepisana, Wywiedzione
     
Marek Rymsza
121Pomagać etycznie i skutecznie
Europa i Polska wobec kwestii uchodźczej
Justyna Melonowska
131Polemiki
Czemu nie nazywam cię dobrym?
O niebezpieczeństwach pragnienia posiadania pewnej zasługi
Zbigniew Nosowski
144Europejka i turban
Aleksandra Nizioł
149Czytanie świata
Wyspa, która nas chce
Ola Hnatiuk
157Z drugiej strony Bugu
Pożegnanie i pojednanie
Ukraina w procesie redefinicji
Andrzej Friszke
170Historia
Nikt nie ma prawa do monopolu
List 59 sprzed 40 lat – wtedy i dziś
Aleksander Hall
181Rzeczy (nie)pospolite
Naród - bogactwo różnorodności
     

Polska sztuka / sztuka polska

   
Jerzy Sosnowski
187Kultura do dezynfekcji?
Trzy tezy o sztuce narodowej
Mateusz Matyszkowicz
Igor Stokfiszewski
Katarzyna Jabłońska
198Spór o kulturę narodową
dyskusja
Krzysztof Biedrzycki
210Olbrzym i karzeł
Pytania o naród, człowieka i uniwersalizm
     
Ewa Heise-Zielicz
219Miłość, W sposób oczywisty, Refleksja nad tomikiem wierszy
     
Olga Tokarczuk
Janina Koźbiel
222Literatura, czyli odwieczny fejsbuk
rozmowa
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
233Ksiądz z kobietą w kinie
Aria dla atlety
Tomasz Dostatni OP
241Ksiażki
Łatwe oskarżenia, trudne odpowiedzi
Marcin Cielecki
245Jarmark i mistycyzm
     
249W Galerii „Więzi”
Sławomir Wąsik
Jerzy Sosnowski
250Na progu
Pochwała progu
     

O numerze mówi

„Więź” wiosna 2016: Naród ochrzczony(ch)

W tym numerze „Więzi” piszemy, z rożnych stron, o narodzie polskim. Jak mówić o związkach katolicyzmu z polskością 1050 lat po chrzcie Mieszka? Czy Polacy to naród ochrzczony? Może raczej naród (w większości) ochrzczonych?
Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Numer w wersji e-book:
(format: Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Pobierz
okładkę

Obejrzyj
numer

Wybrane artykuły z numeru

Krzysztof Biedrzycki

Olbrzym i karzeł

Pytania o naród, człowieka i uniwersalizm

Ten kłopot dotyczy zresztą nie tylko sztuki (literatury, filozofii) XX wieku, ale w minionym stuleciu uwydatnił się w szczególnie jaskrawy sposób. Napięcie między ogólnym a szczególnym, uniwersalnym a partykularnym, powszechnym a jednostkowym w dużym stopniu wyznaczyło pola zainteresowań twórców. Przy czym bieguny wcale nie są jednoznaczne i łatwe do określenia, a linie napięć się gmatwają. Gdy mowa o Człowieku, to znika człowiek? Gdy spoglądamy na Polaka, to nie...
czytaj więcej

Janusz Szuber

Baza niejawnych danych osobowych, Czternastolatek idący bardzo długo

Janusz Szuber – ur. 1947. Poeta, eseista, felietonista, współzałożyciel Stowarzyszenia „Korporacja Literacka” w Sanoku, laureat licznych nagród. Przez dwadzieścia siedem lat pisał wyłącznie do szuflady. Debiutował w 1994 roku i od tego czasu ogłosił kilkanaście tomów poetyckich, m.in. Śniąc siebie w obcym domu, O chłopcu mieszającym powidła, Powiedzieć. Cokolwiek, ostatnio wydał polsko-niemiecki zbiór wierszy Esej o niewinności. Mieszka w Sanoku.
czytaj więcej

Andrzej Kojder

(Prawie) każda władza jest władzą pańską

Co należałoby zrobić, jakie działania podjąć, aby zmienić istniejący stan rzeczy w dziedzinie prawa? Co uczynić, aby zwiększyć efektywność obowiązujących przepisów, organów wymiaru sprawiedliwości i całego porządku prawnego? Wydaje się, że działania reformatorskie należałoby rozpocząć od zasadniczej zmiany trybu stanowienia prawa. Nowa procedura powinna ograniczyć do minimum sejmowy woluntaryzm, a także nadmierną polityzację prawa, tj. podporządkowanie...
czytaj więcej

Katarzyna Jabłońska, ks. Andrzej Luter

Ksiądz z kobietą w kinie
Aria dla atlety

Ksiądz: Człowiek z marmuru, który zapoczątkował kino moralnego niepokoju, to jeden z najważniejszych filmów mojego życia. Byłem chyba na dziesięciu seansach, dzień po dniu. Istniała bowiem obawa, że film zaraz zdejmą z ekranów, w niektórych kinach w repertuarze zamiast tytułu filmu zamieszczano informację: „wszystkie seanse zarezerwowane”. Człowiek z marmuru to bodaj jedyny tego rodzaju film w demoludach, który mówi o tym, że robotnik upomina się u robotniczej...
czytaj więcej

Tomasz Dostatni OP

Ksiażki
Łatwe oskarżenia, trudne odpowiedzi

Sobieraj postanowił przeprowadzić gruntowną kwerendę w archiwach. Łatwo bowiem rzuca się oskarżenia, ale odpowiedzi mogą, a właściwie muszą być dużo bardziej skomplikowane. Autor stanął przed bardzo trudnym zadaniem. Opisując przypadek prof. Kłoczowskiego, musiał przeanalizować ogromną dokumentację, w tym sięgać do wielu akt pośrednio tylko związanych z tematem, m.in. dotyczących innych osób oraz instytucji, w tym wypadku KUL, korespondencji i sprawozdań esbeckich...
czytaj więcej

Ola Hnatiuk

Z drugiej strony Bugu
Pożegnanie i pojednanie

Ukraina w procesie redefinicji

W ubiegłym roku po raz pierwszy odbyły się uroczyste obchody Dnia Pamięci i Pojednania. Obok telewizyjnych transmisji oficjalnych uroczystości w sieci pojawił się dwuminutowy filmik Pamiętamy. Jesteśmy dumni. Zwyciężymy!, który pobił rekordy oglądalności. Przygotowany przez organizację pozarządową „Informacyjny Opór”, powstałą w reakcji na ofensywę propagandy rosyjskiej w marcu 2014 roku, po zajęciu Krymu. W moim przekonaniu stanowi on kwintesencję oddolnych...
czytaj więcej

Podziękowania dla Przyjaciół

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy odpowiedzieli na nasz apel o pomoc finansową. Jak można pomóc? Każda forma pomocy jest cenna. Będziemy wdzięczni zarówno za wpłaty jednorazowe, jak i regularne (np. w formie stałego zlecenia bankowego). Nazwiska Ofiarodawców będziemy publikować w kolejnych numerach „Więzi”. Wpłaty na rzecz statutowej działalności Towarzystwa „Więź” mogą być odliczane od dochodu jako darowizny. Prosimy o przekazywanie wpłat, także...
czytaj więcej

Susannah Heschel

Przyjaźń rabina i kardynała

Osobiste więzi a dialog międzyreligijny

Niestety, zapis o nawracaniu Żydów znalazł się w nowej wersji dokumentu Nostra aetate. 3 września 1964 r. „New York Times” cytował stanowisko mojego ojca w tej sprawie: „Należy stwierdzić, że duchowe bratobójstwo nie jest drogą do braterskiej rozmowy oraz wzajemnego zrozumienia. Komunikat mówiący o postrzeganiu Żydów jako kandydatów do nawrócenia, zakładający, że przeznaczeniem judaizmu jest jego zaniknięcie – będzie odrzucony przez Żydów na całym świecie i...
czytaj więcej

 

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?