Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Lato 2017

Ojczyzna europejska

2 (668)

Ojczyzna europejska

Przyszłości Unii Europejskiej jest coraz mniej pewna. Niepokój budzi więc ukryta pod ideologicznymi sloganami o wstawaniu z kolan bezradność polskiej polityki zagranicznej i automarginalizacja naszego państwa w strukturach europejskich. Przecież Europa to nasza poszerzona ojczyzna.
Filozofowie i socjologowie religii uznają rozróżnienie na „zadomowionych” i „poszukiwaczy” za kluczowe dla zrozumienia duchowego klimatu współczesności. Jak Kościół ma towarzyszyć poszukiwaczom i jak ma umacniać wiarę zadomowionych?
Zachęcamy również do świętowania Roku, którego nie ma – czyli do wspólnego z naszymi autorami czytania Bolesława Leśmiana oraz przyjrzenia się jego (nie)wierze i postawie twórczej.   
     
Zbigniew Nosowski
1Editorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Ojczyzna europejska

   
Bogumił Luft
7Powstania z kolan
Agnieszka Magdziak-Miszewska
13Polska bezradność zagraniczna
Paweł Kowal
Eugeniusz Smolar
Agnieszka Magdziak-Miszewska
Zbigniew Nosowski
22Obudzimy się w innej Europie?
dyskusja
Piotr Buras
37Unii widoki na przyszłość
Aleksandra Domańska
43Dwie rywalizacje
Czytając Listopad Henryka Rzewuskiego
     
Anna Piwkowska
60Spacer przed kolacją, Złe wieści, Schniemy natychmiast
     
Andrzej Friszke
63Historia
Skrytka pod podłogą
„Wpadka” Władysława Bartoszewskiego w 1945 r. i jej konsekwencje
Anna i Karol Wilczyńscy
74Czytanie świata
Liban i Syria – okaleczona różnorodność
Olga Solarz
83Z drugiej strony Bugu
O sztuce wychodzenia z deportacyjnego wagonu
Po obchodach 70. rocznicy akcji „Wisła”
Aleksander Hall
89Rzeczy (nie)pospolite
Kościół wobec państwa PiS
     

Wszyscy szukamy

   
Zbigniew Nosowski
95Pójdźmy gdzie indziej
Ks. Tomáš Halík
Tomasz Maćkowiak
101Młyn, który klekocze, ale już nie miele
rozmowa
Ks. Rafał Pastwa
115Gdy Kościół stracił wizję
Przyszłość wiary w Europie Środkowo-Wschodniej
Ks. Grzegorz Strzelczyk
Zbigniew Nosowski
124Duszpasterstwo w płynnym świecie
rozmowa
     
Jarosław Mikołajewski
135przyjaciółka, wchodzenie w życie
     
Marcin Cielecki
138Królestwo Boże to nie utopia
Anna Czepiel
144Mniej osoba, bardziej osobna
Ks. Eberhard Schockenhoff
156Otwarta ortodoksja
Zmiana paradygmatu wewnątrz Tradycji
O sposobach odczytywania adhortacji Amoris laetitia
Ks. Andrzej Draguła
167Dziedziniec dialogu
Przez wszystkie lata niewiary pragnę wiary
O „ateizmie” Tadeusza Różewicza
Michał Zioło OCSO
179Litery na piasku
C – jak Czesław
     
Marcin Napiórkowski
185Rok, którego nie ma
Sebastian Duda
194Głos z tego, tamtego i nie-tamtego świata
Próby teologa z Leśmianem
Łukasz Mańczyk
207Forma jako światopogląd?
     
Adrian Sinkowski
216Ulrychów, Hala Kopińska, Atropina
     
Jacek Wakar
220Zaduszki
Wokół „Wesela” w Narodowym Starym Teatrze
Jan Olaszek
226Książki
Francja i Polska, katolicyzm i socjalizm
Jacek Borkowicz
232Korespondencja permanentna
Ignacy Dudkiewicz
236Między frontem a boiskiem
     
241W Galerii „Więzi”
Paweł Kęska
Jerzy Sosnowski
242Na progu
Wojna zwykłych ludzi
     

O numerze mówi

WIĘŹ, lato 2017

Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Numer w wersji e-book:
(format: Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Pobierz
okładkę

Obejrzyj
numer

Wybrane artykuły z numeru

Anna Piwkowska

Spacer przed kolacją, Złe wieści, Schniemy natychmiast

Anna Piwkowska – poetka i pisarka. Wydała dziewięć tomików poetyckich, ostatnio ukazał się tom zatytułowany Lustrzanka (2012). Jej wiersze tłumaczone były m.in. na język rosyjski, niemiecki, włoski, słoweński, francuski i angielski. Autorka prozy poetyckiej o Georgu Traklu Ślad łyżwy i m.in. książek Achmatowa, czyli Rosja, Wyklęta. Poezja i miłość Anny Cwietajewej, a także powieści dla młodzieży Franciszka. Laureatka licznych nagród. Mieszka w Warszawie. Wiersze...
czytaj więcej

Ks. Andrzej Draguła

Dziedziniec dialogu
Przez wszystkie lata niewiary pragnę wiary

O „ateizmie” Tadeusza Różewicza

W życiowej i poetyckiej postawie Różewicza nie wyczuwam buntu czy rewolty przeciwko Bogu. To coś o wiele bardziej dramatycznego, a może nawet tragicznego: to niemożność uwierzenia, niemożność tak wielka jak wielka była wiara jego matki, o której tak pisał w wierszu Cierń: „nie wierzę tak otwarcie / głęboko / jak głęboko wierzyła / moja matka”. To wiara odwrócona, wiara à rebours. Jak pisze Jacek Brzozowski, „owa głęboka i absolutna niewiara jest – gdy myśleć o...
czytaj więcej

W Galerii „Więzi”
Paweł Kęska

„Zajmując się teologią, historią sztuki czy dziennikarstwem, wcześniej czy później dochodziłem do miejsca, z którego wyraźnie można było dostrzec ludzką postać, czyli do antropologii – opowiada Kęska. – Każda z tych dziedzin pozwalała spojrzeć na tę postać z innego punku widzenia. Doświadczenie „caritas” rozbiło jednak wszelkie „antropologie” pozostawiając silne doświadczenie spotkania z człowiekiem, takim jakim jest – czyli niepowtarzalnym, pięknym i...
czytaj więcej

Jerzy Sosnowski

Na progu
Wojna zwykłych ludzi

Jak my, którzy lata 1939-1945 znamy wyłącznie z przekazów rodzinnych, książek oraz filmów, wyobrażamy sobie wojnę? Sądzę, że w naturalnym odruchu obsadzamy siebie w roli czynnych uczestników walk: żołnierzy i żołnierek, członkiń i członków ruchu oporu, powstańców. Głośna książka, która próbowała przeciwstawić temu wszystkiemu los cywila, czyli Pamiętnik z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego, do dziś chyba wywołuje kontrowersje z tego właśnie...
czytaj więcej

Ks. Eberhard Schockenhoff

Otwarta ortodoksja
Zmiana paradygmatu wewnątrz Tradycji

O sposobach odczytywania adhortacji Amoris laetitia

Kierowany pod adresem Franciszka zarzut zdrady nieprzerwanej tradycji nauczania kościelnego ujawnia zatem brak wiedzy historycznej oraz fałszywe dogmatycznie rozumienie Tradycji. Argumentacja Amoris laetitia odwraca się bowiem jedynie od ograniczeń, jakie przyniosła XIX-wieczna tradycja neoscholastyczna, aby ponownie włączyć się w szeroki nurt myślenia teologicznomoralnego, który zagubił się w okresie panowania owej podręcznikowej moralności neoscholastycznej. Tomaszowa recepcja...
czytaj więcej

Adrian Sinkowski

Ulrychów, Hala Kopińska, Atropina

Adrian Sinkowski – ur. 1984. Poeta i publicysta. Publikował m.in. w pismach: „Kultura Liberalna”, „Odra”, „Pressje”, „Topos”, „Twórczość”, „Zeszyty Literackie”. Wydał tomik poezji Raptularz Mieszka w Warszawie.   Wiersze poety – w kwartalniku „Więź” lato 2017 (dostępnym także jako e-book). 
czytaj więcej

Aleksander Hall

Rzeczy (nie)pospolite
Kościół wobec państwa PiS

Po objęciu władzy przez PiS w 2015 roku Kościół uzyskał pewność, że w kwestiach światopoglądowych, obyczajowych, a także formalnych relacji pomiędzy państwem a Kościołem nie nastąpią zmiany w prawie niezgodne z jego nauczaniem. Uznanie Kościoła musiał wzbudzić program „500+” i jego oficjalne uzasadnienie. Powyższe przyczyny sympatii ludzi Kościoła dla obozu obecnej władzy są logiczne i zrozumiałe. Natomiast niezrozumiałe – i obawiam się, że bardzo kosztowne...
czytaj więcej

 

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?