Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Jesień 2019

Polacy w pracy | Słuchaj papieża swego | Po co nam dzisiaj poezja?

3 (677)

Polacy w pracy | Słuchaj papieża swego | Po co nam dzisiaj poezja?

Polacy pracują niemal najwięcej w Europie. W miejscach pracy często są zmuszani do nadgodzin i doświadczają mobbingu. Czy możemy zmienić tę sytuację?
Różnie bywało z biskupami Rzymu. Zdarzali się papieże uznawani za heretyków. Z Franciszkiem też można się nie zgadzać. Ale należałoby najpierw uważnie wsłuchać się w to, co mówi.
Patrząc na nakłady tomików, trzeba by uznać, że poezja niewiele dziś znaczy. A jednak, gdy trzeba wyrazić coś niewyobrażalnego, często sięgamy właśnie po wiersz.

 

     
Zbigniew Nosowski
1Editorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Polacy w pracy

   
Konrad Ciesiołkiewicz
7Praca – klucz do prawie wszystkiego
Arkadiusz Sobczyk
Jakub Halcewicz-Pleskaczewski
19Pracowniku, nie możesz się zrzec swoich praw
rozmowa
Olga Gitkiewicz
Łukasz Komuda
Bartosz Bartosik
Ewa Buczek
28Przyszłość pracy w dobie późnego kapitalizmu
dyskusja
Bp Piotr Jarecki
Bartosz Bartosik
35Ulegliśmy pokusie neoliberalizmu
rozmowa
     
Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki
46Piosenka dla piastunki, Piosenka o pierogarni, Według niektórych źródeł
     
Paweł Średziński
49Czytanie świata
Kraj, którego już nie zobaczę
Zofia Fenrych
57Historia
„My strzelać nie będziemy”
Szczecińska walka bez przemocy w stanie wojennym
Aleksander Hall
67Rzeczy (nie)pospolite
Trudny czas dla Polski
     

Słuchaj papieża swego

   
Michał Łuczewski
ks. Alfred Marek Wierzbicki
Sebastian Duda
73Kruszejąca wielkość Jana Pawła i rewelacje Franciszka
dyskusja
Sebastian Duda
82Dynamika wierności
Papiestwo, czyli historia zmian
Dawid Gospodarek
98Franciszek nie pociąga
Polskich księży trudności z papieżem
Zbigniew Nosowski
103„Nie papież, a Bergoglio”
Abp Lenga o Franciszku
     
Andrzej Titkow
112Kartka z Tel Awiwu, [Gdyby tak policzyć te wszystkie dworce]
     
Ks. Andrzej Draguła
115Czy katolik może obrazić uczucia religijne innego katolika?
Krzysztof Biedrzycki
129Dziedziniec dialogu
Między ciemnogrodem a racjonalną furią
Jacek Leociak
139Non serviam
Sebastian Duda
151Świętogrzeszny Kościół
Michał Zioło OCSO
164Litery na piasku
U – jak utrata
     

Po co nam dziś poezja?

   
Krzysztof Biedrzycki
169Niekonieczna, ale uporczywie istniejąca
Barbara Klicka
Jan Rojewski
Bohdan Zadura
Katarzyna Jabłońska
Damian Jankowski
177Stawka większa niż Nobel
dyskusja
Damian Jankowski
185Nie sławić nicości
Starych poetów protest przeciwko śmierci
Jerzy Sosnowski
194Nim przestaniemy się bać
Marcina Świetlickiego niezgoda na wyrok
     
Marina Cwietajewa
203Don Juan
     
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
206Ksiądz z kobietą w kinie
Uwodziciel Almodóvar
212W galerii „Więzi”
Laura Makabresku
     
Ks. Andrzej Draguła
214Książki
Odwrocie
Inna strona (historii) sztuki
Joanna Rolińska
223Zaczynał być, gdy malował
Zbigniew Mentzel
231Do czego służy serce?
Anna Jarmusiewicz
235Nie czarno-biała historia
     
Jerzy Sosnowski
242Na progu
Naukowcy i cała reszta
     
Numer w wersji papierowej:
24,99 zł 22,49 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka
Numer w wersji e-book:
(format: Mobi, ePub)
18,45 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

WIĘŹ 3 (677) 2019

Zbigniew Nosowski

Editorial

Drodzy Państwo!


Zanim kogoś ocenisz, najpierw uważnie go posłuchaj i spróbuj zrozumieć. To podstawa jakiegokolwiek dialogu, a właściwie wszelkich relacji międzyludzkich. Świadectwem niepokoju naszych czasów jest fakt, że po apel o słuchanie sięgać trzeba w przypadku stosunku katolików do papieża.

W historii Kościoła różnie bywało z biskupami Rzymu. Jak przypomina Sebastian Duda w swym eseju Dynamiczna wierność, zdarzali się nawet papieże uznawani za heretyków. Również z Franciszkiem nie trzeba się we wszystkim zgadzać. Zresztą i jego poprzednik, uznawany za konserwatystę, wielokrotnie publikował swoje opinie, zastrzegając, że wyraża pogląd jako teolog, a nie papież.

W tym numerze „Więzi” prezentujemy kilka przykładów trudności ze zrozumieniem Franciszka. Niekiedy określenie „trudności ze zrozumieniem” to eufemizm, jak w przypadku abp. Lengi, który uważa urzędującego biskupa Rzymu za uzurpatora i heretyka. Są też polscy księża, którzy nie wymieniają imienia papieża w liturgii. Zupełnie czym innym jest natomiast krytyczna postawa Michała Łuczewskiego, który – nawet widząc różnice z pontyfikatem Jana Pawła II – mówi: „osobiście staram się czytać je jako ciągłość”.

Apelujemy zatem: „Słuchaj papieża swego”. Zdobądź się na wysiłek zrozumienia, co Franciszek chce powiedzieć. Nie kieruj się podpowiedziami ze strony natychmiast-wszystko-wiedzących komentatorów. Jestem przekonany, że papieżowi zależy na wierności dynamicznej, że chodzi mu, jak mówi ks. Alfred Marek Wierzbicki, nie o rewolucję, lecz o rewelacje – odsłanianie pewnych mniej widocznych aspektów Tradycji.

Zbigniew Nosowski


PS.

Wdzięczni jesteśmy za życzliwość naszym Darczyńcom i Patronom. Niestety, na razie przyszłość pisma wciąż jest niepewna. Warunki prenumeraty na rok 2020 ogłosimy dopiero w październiku br. na naszej stronie: prenumerata.wiez.pl. Zachęcam więc wszystkich naszych Przyjaciół do dalszego finansowego wsparcia „Więzi” (zob. https://www.wiez.pl/czasopismo/;s,wsparcie). Z góry dziękujemy!

 

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?