Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Wiosna 2020

Wychowanie do przemocy | Formacja czy deformacja kapłańska? | W co wierzy Olga Tokarczuk?

1 (679)

Wychowanie do przemocy | Formacja czy deformacja kapłańska? | W co wierzy Olga Tokarczuk?

Coraz bardziej boimy się przemocy na ulicach, choć oswajamy agresję w debacie publicznej. Jakie są ścieżki radykalizacji prowadzącej do akceptowania przemocy? Czy nasze państwo umie z nią walczyć?
„Reforma Kościoła zaczyna się od reformy duchowieństwa” – mówi papież Franciszek. Pytamy więc o przyszłość formacji kapłańskiej. Czy niezbędnie wymaga ona istnienia seminariów duchownych?  
W prasie poważnie przestrzegano, że lektura Tokarczuk grozi irracjonalizmem lub neopogaństwem. Jerzy Sosnowski postanowił zatem wejść głębiej w świat wyobrażony pisarki. Co tam znalazł?

 

     
Zbigniew Nosowski
1Editorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Wychowanie do przemocy

   
Jacek Cichocki
Jacek Purski
Zuzanna Rudzińska-Bluszcz
Bartosz Bartosik
Ewa Buczek
7Państwo bezradne wobec przemocy?
dyskusja
Alicja Chwieduk
16Czego boi się Francja?
Jakub Halcewicz-Pleskaczewski
28Ścieżki radykalizacji
Bartosz Bartosik
Konrad Ciesiołkiewicz
37Lek na przemoc
Dialog jako działanie radykalne
     
Janusz Szuber
46Zdrój uliczny, Tu i poza tu, Fabryka dolarów, Epigram
     
Jan Rybicki
50Czytanie świata
Codzienna apokalipsa
Historie z meksykańskiego pogranicza
Wołodymyr Fesenko
63Z drugiej strony Bugu
Prezydent Zełenski: od gwiazd do cierni
Krzysztof Jankowiak
73Historia
Józef Lipski, ambasador Rzeczypospolitej
Jakub Wygnański
84Trzy po trzy
Wyjść z komory echa
     

Formacja czy deformacja kapłańska?

   
Ks. Stanisław Adamiak
91Zanim powstały seminaria
Ewa Buczek
99Płynna odpowiedź na płynne czasy?
Do czego formować kleryków w epoce ciągłej zmiany
Ks. Andrzej Draguła
ks. Remigiusz Szauer
113Jaki ksiądz? Czy: jakie kapłaństwo?
Bp Damian Bryl
Bp Szymon Stułkowski
Zbigniew Nosowski
121Czy za 50 lat wciąż będą seminaria duchowne?
rozmowa
     
Marcin Sendecki
131Przejść, Światło, W ostatni
     
Andrzej Paszewski
134Otwarta ortodoksja
Niegodziwy włodarz stworzenia
Laudato si’ – stworzenie w narracji ewolucyjnej
Stanisław Krajewski
141Dzieci Abrahama
Psalmy w judaizmie
Ks. Andrzej Draguła
145Dziedziniec dialogu
Wiara niewierzących
Michał Zioło OCSO
154Jakotakość
Zupa Christiana
     

W co wierzy Olga Tokarczuk?

   
Jerzy Sosnowski
161I wtedy będziemy wiedzieli
     
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
180Ksiądz z kobietą w kinie
Czuła narratorka
Anna Nasiłowska
ks. Alfred Marek Wierzbicki
Edward Włodarczyk
ks. Andrzej Draguła
186Polak Sarmata – Polak Europejczyk
dyskusja
     
Jerzy Sosnowski
196Książki
Rozlewna opowieść i gorące pytania
Bożena Szaynok
202Opowiedzieć o historii mapą
Rafał Jaśkowski
210Kronikarz czasu dokonanego
     
216W galerii „Więzi”
Jacenty Dędek
Jerzy Sosnowski
218Na progu
Co zmienia rzeczywistość?
     
Numer w wersji papierowej:
29,70 zł 26,73 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka
Numer w wersji e-book:
(format: Mobi, ePub)
20,25 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

WIĘŹ 1 (679) 2020

Anna Nasiłowska, ks. Alfred Marek Wierzbicki, Edward Włodarczyk, ks. Andrzej Draguła

Polak Sarmata – Polak Europejczyk

dyskusja

Anna Nasiłowska

Słowacki był krytykiem mentalności szlacheckiej – dość wspomnieć, że jego pojęcie „czerep rubaszny” przywołuje właśnie cechy sarmackie.


ks. Alfred Marek Wierzbicki

Gdy idea sarmatyzmu kiełkowała, mogło chodzić o jakąś szlachetną, choć odległą, mitologiczną genealogię. Ale później sarmatyzm służył pysze stanowej polskiej szlachty.


Edward Włodarczyk

Polscy Sarmaci mieli swoiste rozumienie patriotyzmu i państwa. Rozumieli to jako ich państwo: państwo szlachty, które miało służyć jej partykularnym interesom.


Pełny tekst – w kwartalniku „Więź” wiosna 2020 (dostępnym także jako e-book).

 

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?