Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Lato 2020

Życie w nadmiarze bodźców | Katolicyzm polski i/lub powszechny | Wielka wojna muzealna

2 (680)

Życie w nadmiarze bodźców | Katolicyzm polski i/lub powszechny | Wielka wojna muzealna

W kontakcie z nowymi technologiami nie powinniśmy dziś ufać nawet własnym zmysłom. Tymczasem w 60% polskich domów nie ma żadnych zasad korzystania z internetu. Jak więc zachować cyfrową higienę?
W każdej części świata Kościół katolicki jest równocześnie prawdziwie globalny i prawdziwie lokalny. Jak wygląda na tym tle specyfika polskiego katolicyzmu? Czy dryfujemy w stronę religijności zeświecczonej?
W ostatnich latach w Polsce na potęgę buduje się muzea historyczne. Do czego służą one swoim mecenasom? Tworzone są w imię jakichś racji czy tylko „przeciwko” komuś? Jak opowiadać historię w przypadku konfliktów pamięci?
 

     
Zbigniew Nosowski
1Editorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Życie w nadmiarze bodźców

   
Magdalena Bigaj
7Cyfrowi tubylcy z plemienia przepływu
Ewa Buczek
18Media w czasach postprawdy
Dariusz Jemielniak
Ewa Buczek
25Rezygnacja jak oddychanie
rozmowa
     
Krzysztof Siwczyk
33Niewydarzony, Nerd, Poświadczenie odbioru
     
Dorota Grabek
36Czytanie świata
Sepide nie chce się już smucić
Eugeniusz Mironowicz
49Z drugiej strony Bugu
Krótka historia białoruskiej niepodległości z Rosją w tle
Michał Przeperski
64Historia
Fantomowa ciągłość Rzeczypospolite
Legalizm i realizm u progu III RP
Jakub Wygnański
80Trzy po trzy
Kairos przed lustrem
     

Katolicyzm polski i/lub powszechny

   
Ks. Mirosław Tykfer
87Polska zeświecczona forma religii
José Casanova
Zbigniew Nosowski
101Katolicka glokalizacja
rozmowa
Arkadiusz Bagłajewski
109„O Polsko! […] twa zguba w Rzymie!”
Kłopoty polskich romantyków z papiestwem
     
Natalia de Barbaro
123Biały karzeł, Płomień, [Każdy ma swoją ścieżkę]
     
Ks. Remigiusz Szauer
126Kościół w trybie awaryjnym
Polski katolicyzm między obrzędowością a duchowością
Sebastian Duda
137Otwarta ortodoksja
Martwy Bóg w Wielką Sobotę czasu pandemii
(część 1)
Yossi Klein Halevi
153Dzieci Abrahama
Listy do mojego palestyńskiego sąsiada
Inga Iwasiów
ks. Andrzej Draguła
164Dziedziniec dialogu
Dlaczego „Religia”?
rozmowa
Inga Iwasiów
168Religia (fragment)
Michał Zioło OCSO
175Jakotakość
Degolówka
     

Wielka wojna muzealna

   
Dariusz Stola
Bartosz Bartosik
181Muzeum uczy samokrytycyzmu
rozmowa
Marcin Napiórkowski
192Sieć pamięci
     
202W galerii „Więzi”
Krzysztof Gołuch
     
Ks. Andrzej Draguła
204Książki
Teologia pisana muzyką
Elżbieta Adamiak
211Z pasją, ale bez precyzji
     
Jerzy Sosnowski
218Na progu
Zasada bezgranicznej nieufności
     
Numer w wersji papierowej:
29,70 zł 26,73 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka
Numer w wersji e-book:
(format: Mobi, ePub)
20,25 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

WIĘŹ 2 (680) 2020

Zbigniew Nosowski

Editorial

Drodzy Państwo,

W letnim numerze „Więzi” znajdą Państwo m.in. rozmowę, którą przeprowadziłem z hiszpańsko‑amerykańskim socjologiem religii, José Casanovą. Ten wybitny znawca współczesnych problemów religijności, sekularyzacji i globalizacji to człowiek o olbrzymiej wiedzy porównawczej.

Z prof. Casanovą spotkaliśmy się w Pradze podczas seminarium w ramach międzynarodowego projektu badawczego „Faith and Beliefs of «Unbelievers»”, kierowanego przez ks. prof. Tomáša Halíka, a finansowanego przez Fundację Johna Templetona. Pytałem o ewolucję religijności we współczesnym świecie. Wiele dała mi do myślenia teza Casanovy o katolickiej glokalizacji, czyli różnych modelach, jakie lokalnie przybierają globalne trendy rozwojowe. Jego zdaniem bowiem globalizacja (tak jak sekularyzacja) to na pewno nie proces jednokierunkowy, a nowym imieniem katolickości jest dziś wielorakość.

Dużo rozmawialiśmy także o polskim doświadczeniu sekularyzacji. Sam Casanova 17 lat temu przewidywał (również na łamach „Więzi”), że w Polsce może udać się połączenie modernizacji społecznej i gospodarczej z głęboką religijnością. Z wywiadu dowiedzą się Państwo, jak dziś patrzy na nasz kraj.

W dniu, gdy wracałem z Pragi, w Polsce zamknięto szkoły, co symbolicznie można uznać za początek nowej epoki życia społecznego – czasu izolacji i dystansowania. Był to także niezwykły okres próby dla polskiej religijności. Nasi redaktorzy i autorzy swoją publicystyką i poradami (także duchowymi) na czas pandemii towarzyszyli Państwu na bieżąco w serwisie Więź.pl.

Na łamach kwartalnika ten okres, gdy Kościół działał „w trybie awaryjnym”, podsumowują ks. Remigiusz Szauer i Sebastian Duda. Ten pierwszy opisuje, jak bardzo epidemia ujawniła nadmierną obrzędowość polskiej religijności. Nasz redakcyjny kolega w osobistym eseju dzieli się natomiast z Państwem duchowym doświadczeniem chrześcijaństwa Wielkiej Soboty. Wobec tej refleksji nie sposób pozostać obojętnym.

Zbigniew Nosowski

 

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?