Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Jesień 2020

Polskie podziały, polskie zaufanie | Kryzysy naszego Kościoła | Kultura w trybie zdalnym

3 (681)

Polskie podziały, polskie zaufanie | Kryzysy naszego Kościoła | Kultura w trybie zdalnym

Czy podziały między Polakami są autentyczne? A może zostały wykreowana przez specjalistów od politycznego marketingu? Czy – obok politycznych „banków gniewu” – mogą powstać u nas również „banki zaufania”?
Skoro nawet mistykę dało się powiązać z molestowaniem seksualnym, to kryzys dotyczy w Kościele także duchowości. Po co komu Kościół, który nie umie rozpoznać zła? Skąd więc czerpać dziś nadzieję?
Podczas pandemii głównym terminalem kultury stał się komputer. Jednak czy bez kontaktu z żywym człowiekiem kultura, edukacja i liturgia pozostają jeszcze sobą? Jak poradziły sobie w zderzeniu z radykalną cyfryzacją?
 

     
Zbigniew Nosowski
1Edytorial
5Podziękowania dla Przyjaciół
     

Polskie podziały, polskie zaufanie

   
Jacek Cichocki
Paweł Musiałek
Karolina Wigura
7Polaryzacja rzeczywista czy symboliczna?
dyskusja
Jarema Piekutowski
16Mity i rzeczywistość polskich podziałów
Bartosz Bartosik
25Polskie banki zaufania
     
Bianka Rolando
37Grzywacz, aertebaelg, Na jednym oddechu
     
Monika Mellerowska
40Czytanie świata
Ludolubek
Wojciech Łysek
45Historia
Prometeizm, czyli zapowiedź jesieni narodów
Jakub Wygnański
58Trzy po trzy
Czy zdążymy zeskoczyć z tej karuzeli?
     

Kryzysy naszego Kościoła

   
Sebastian Duda
65Mistyczne wodzenie na pokuszenie
Zbigniew Nosowski
81Jest źle
O kryzysach naszego Kościoła
Monika Białkowska
95Kościół naszej nadziei
     
Ileana Burdajewicz
105Spotkanie, Słuchając „Kwartetu na koniec świata” Messiaena, Senna Anglia
     
Marcin Sumowski
108Powrót do średniowiecza?
Inspiracje dla współczesnej formacji kapłańskiej
Sebastian Duda
120Otwarta ortodoksja
Martwy Bóg w Wielką Sobotę czasu pandemii
(część 2)
Agata Skowron-Nalborczyk
135Dzieci Abrahama
Jak Hagia Sofia stała się zakładnikiem polityki neoosmanizmu
Ewa Lipska
ks. Andrzej Draguła
147Dziedziniec dialogu
Ty pogadasz ze swoim Bogiem, ja ze swoim Kosmosem
rozmowa
Michał Zioło OCSO
151Jakotakość
Słój Popiełuszkowej
     

Kultura w trybie zdalnym

   
Mirosław Filiciak
Ewa Buczek
157Jeszcze więcej tego samego
rozmowa
Ks. Andrzej Draguła
165Angażujący chłód ekranu
Justyna Sobolewska
Ewa Buczek
Katarzyna Jabłońska
175Uratują nas małe wspólnoty
rozmowa
Jerzy Sosnowski
180Z pamiętnika zdalnego nauczyciela
     
Piotr Florczyk
191Piekło/Niebo, Kolej rzeczy, Na północ od Sodus
     
194W galerii „Więzi”
Arkadiusz Gola
     
Katarzyna Jabłońska
ks. Andrzej Luter
196Ksiądz z kobietą w kinie
Morricone, czyli muzyka jak powietrze
     
Aleksandra Domańska
203Książki
Warmia – kraina pomiędzy
Maciej Papierski
209Rytm ocalony
Radosław Ptaszyński
213Odwilż poza koleinami
     
Jerzy Sosnowski
218Na progu
Czas kośby pomników
     
Numer w wersji papierowej:
29,70 zł 26,73 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka
Numer w wersji e-book:
(format: Mobi, ePub)
20,25 zł
dodaj do koszyka
dodaj do schowka

Artykuł

WIĘŹ 3 (681) 2020

Zbigniew Nosowski

Edytorial

Drodzy Państwo!

Czy tylko gniew musi być paliwem ruchów społecznych i politycznych? Czy obok społecznych „banków gniewu” nie mogłyby się analogicznie rozwijać „banki zaufania”? Te bardzo ważne pytania stawia w tym numerze „Więzi” Bartosz Bartosik.

Mój redakcyjny kolega nawiązuje tu do pojęcia „banków gniewu”, jakie wprowadził do analiz społecznych niemiecki filozof Peter Sloterdijk. Polska literatura socjologiczna w ostatnim czasie wykorzystała tę kategorię Sloterdijka, modyfikując ją, w badaniach nad przemianami politycznymi ostatnich lat w naszym kraju. Zespół naukowców kierowany przez prof. Mirosławę Marody empirycznie wykazał, że to właśnie hipoteza wykorzystania „banków gniewu” najtrafniej wyjaśnia triumfy tożsamościowej polityki Prawa i Sprawiedliwości.

W artykule Bartosika pojawia się wyzwanie rzucone politykom, organizacjom społecznym, związkom zawodowym, mediom i wspólnotom religijnym, aby spróbowały formować także banki społecznego zaufania – tego wzajemnego zaufania, którego Polakom potrzeba jak powietrza. Przecież gniew i zaufanie – uzupełniając się – mogą tworzyć sprzężenie zwrotne, którego efektem będzie społeczeństwo bardziej podmiotowe, pokojowe i spójne, nawet pomimo istniejących różnic.

Jako publicysta wiem dobrze, jak ochoczo czytelnicy reagują na nasze komentarze wyrażające gniew, oburzenie, czasem nawet złość czy wściekłość. Twórcze wykorzystanie gniewu jest bardzo potrzebne. Ale gniew często prowadzi do tworzenia wspólnoty skierowanej jedynie przeciwko – komuś lub czemuś.

Czy uda się analogicznie budować kapitał społeczny oparty na zaufaniu, przekraczając istniejące różnice, także ideowe? Wyzwanie, o jakim tu mowa – przebijanie baniek informacyjnych i otwieranie banków zaufania – stoi także przed „Więzią”. I nie jest to zadanie łatwe.

Zbigniew Nosowski

 

wstecz

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?