Twój schowekTwój koszyk
szukaj

Marzec 2006

Ocalić Boga?

3 (569)

Ocalić Boga?

Ocalić Boga? Tak, bo to my jesteśmy odpowiedzialni za obecność Boga między nami – także poprzez język, jakim o Nim mówimy. W tym numerze „Więzi” znajdą Państwo kilka artykułów, których autorzy z pasją spierają się, czy język, jakim współczesne chrześcijaństwo mówi o Bogu, jest zrozumiały, adekwatny do dzisiejszego świata pojęciowego. Czy język klasycznej greckiej metafizyki pozostaje aktualny, skoro nasza kultura stała się tak bardzo niemetafizyczna? Czy da się znaleźć jakiś inny język głoszenia Dobrej Nowiny? Jak mówić o Bogu, gdy wokół tak wiele bolesnych ludzkich „dlaczego” i tak mało odpowiedzi?
     
Zbigniew Nosowski
1Od redakcji
     

PISANE NA GORĄCO

   
Jacek Borkowicz
4Wolność człowieka przed wolnością słowa
Zbigniew Nosowski
5Czwartej RP nie będzie
Anna Karoń-Ostrowska
7Vox populi, vox Ecclesiae?
     

Ocalić Boga?

   
Monika Waluś
10Miłość jest możliwa
Nad encykliką Benedykta XVI
Wojciech Prus OP
Katarzyna Jabłońska
16Trudno człowiekowi z Bogiem
rozmowa
Antoni Libera
25Zagadka łaski wiary
Lidia Kosk
31Raj • W twoim głosie moje imię • Metafizyka • Gloria victis
Marek Szulakiewicz
34Od chrześcijaństwa metafizycznego do dialogicznego
Michał Wojciechowski
46Dzieje spotkania. Chrześcijaństwo a kultura grecka
ks. Andrzej Draguła
56Między pociechą a ocaleniem. Ewangelizacja w epoce pometafizycznej
ks. Grzegorz Strzelczyk
65Chrześcijaństwo dialogiczne czy pluralistyczne?
Małgorzata Felicka
72Szukając języka wolności.
Simone Weil o spisku przeciwko chrześcijaństwu
Zbigniew Dmitroca
80Przebaczyłem • Wróciła żona • Datownik
Piotr Wojciechowski
82Jeden świat, jeden mózg
Nad kartami urojonej księgi
     

Polemiki

   
Tomasz Wiścicki
86Kościół, homoseksualizm, człowiek i... kultura
Cezary Gawryś
94Nie zatrzaskujmy drzwi
     

Z NAJNOWSZEJ HISTORII POLSKI

   
Jan M.Piskorski
99Od Monachium przez Wannsee do Auschwitz. Droga do zagłady
     

POLACY I ICH SĄSIEDZI

   
Agata Skowron-Nalborczyk
113Czy reforma islamu wyjdzie z Europy?
Michał Kurkiewicz
121Kronika wschodnia
     

KOŚCIÓŁ W ŚWIECIE

   
Józef Majewski
126Kronika religijna
     

PEJZAŻ KULTURALNY

   
Barbara Majewska
135Namiętność sztuki
Bohdan Pociej
138Zmęczenie metafizyczne
     

NAD KSIĄŻKAMI

   
Jacek Borkowicz
143Dlaczego przegraliśmy sprawę białoruską?
Sławomir Jacek Żurek
148Żołnierz Mesjasza
Wojciech Kaliszewski
151Świat, który łatwo zdmuchnąć
     
155Zmarli
Tadeusz Mazowiecki
158Człowiek z charakterem. Krystyna Zgorzelska-Zonn (1927-2006)
Krzysztof Choiński
158Krystyna
     
Jerzy Sosnowski
161Eks Post
Wyzwanie Leona N.
Małgorzata Borkowska OSB
165Nasze pytania do Niego
Powiedz, żeby ci dwaj synowie moi siedzieli w twoim królestwie na pierwszych miejscach...
     

Listy do redakcji

   
Adam Markowski
166Granice wolności, granice kompromisu
166Nie bagatelizujmy problemu
167O dziedzictwie Tischnera – IV Debata Tischnerowska
     

Pobierz
okładkę

Wybrane artykuły z numeru

Wojciech Prus OP, Katarzyna Jabłońska

Trudno człowiekowi z Bogiem
rozmowa

Wielu pobożnych ludzi ma mylne przeświadczenie, że sami powinni poradzić sobie ze swoją słabością, swoimi grzechami, również z pytaniem „dlaczego?” Cóż jednak z tego, że znamy wszystkie teologiczne uzasadnienia dla jakiegoś bolesnego „dlaczego?”, skoro nasze serce jest niegotowe, aby te uzasadnienia przyjąć?
czytaj więcej

Małgorzata Borkowska OSB

Nasze pytania do Niego
Powiedz, żeby ci dwaj synowie moi siedzieli w twoim królestwie na pierwszych miejscach...

W świetnym filmie „Amadeusz” Salieri modli się tak: „Boże, zrób mnie naj-większym kompozytorem, a będę tworzył na Twoją chwałę”. I buntuje się, kiedy się okazuje, że Bóg takiego układu nie przyjął i że zjawia się kompozytor większy od niego. Trudno o lepszy komentarz do tego urywka Ewangelii.
czytaj więcej

Małgorzata Felicka

Szukając języka wolności.
Simone Weil o spisku przeciwko chrześcijaństwu

Jak nie odpychać ateistów dzisiaj? Przede wszystkim, należy odnowić język. Język, jakim posługują się chrześcijanie, może bowiem stanowić przeszkodę w dążeniu do porozumienia. Dla niechętnego słuchacza może on wręcz stanowić sygnał, że jest to mowa dla wtajemniczonych, którzy nie dbają o porozumienie z ludźmi spoza własnego kręgu. Trzeba rozmawiać, a nie deklamować, mówić tak, aby być rozumianym.
czytaj więcej

Tadeusz Mazowiecki

Człowiek z charakterem. Krystyna Zgorzelska-Zonn (1927-2006)

Pamiętam ją ze wspólnej pracy w „Więzi”, w trudnym okresie mojego rzecznikowania głodówce w kościele Św. Marcina w 1977 roku, co narażało „Więź” na permanentną inwigilację SB. Myślę, że o mało kim, tak jak o niej, można powiedzieć: człowiek z charakterem, człowiek z mocnym kręgosłupem moralnym.
czytaj więcej

Jerzy Sosnowski

Eks Post
Wyzwanie Leona N.

Klimaty „Czarodziejskiej góry” ogarnęły mnie niedawno, może dwa lata temu, gdy po książkę sięgnąłem na nowo. (…) Minęły lata, a ja, podobnie jak podczas pierwszej lektury, pozostaję admiratorem Leona Naphty. Cóż za kompromitujący pociąg do tej postaci! A jednak nie wątpię, że Mann, choćby bliższe mu były wyważone argumenty racjonalnego i liberalnego Włocha, odepchnął pokusę uczynienia z jego adwersarza figury karykaturalnej – i stworzył postać tyleż mroczną, co zachwycającą.
czytaj więcej

Jan M.Piskorski

Od Monachium przez Wannsee do Auschwitz. Droga do zagłady

Hitler był dzieckiem swoich czasów. W jego pracach i przemówieniach nie ma w zasadzie nic nowego. Są one eklektycznym zlepkiem opinii dawno już wymyślonych i łatwych wtedy do usłyszenia nie tylko na europejskiej ulicy, ale i w europejskich salonach, szczególnie mieszczańskich. Ówczesnym elitom wspólne były do pewnego stopnia tak antysemityzm, jak i obawy związane z powstawaniem społeczeństwa masowego.
czytaj więcej

Monika Waluś

Miłość jest możliwa
Nad encykliką Benedykta XVI

Encyklika „Deus caritas est” to pierwszy dokument w historii magisterium Kościoła, który przedstawia miłość erotyczną, małżeńską jako archetyp każdego przejawu i rodzaju miłości, w tym także miłości między Bogiem a człowiekiem.
czytaj więcej

Bohdan Pociej

Zmęczenie metafizyczne

Mahlerowska mowa dźwięków, nieustannie sublimująca romantyczne uczucia w refleksję, przedstawia mi to zmęczenie jako przejaw stylu późnego z niezrównanie sugestywną, Mahlerowi tylko właściwą, symboliką motywów, linii, kantylen, współbrzmień, barw, kontrapunktów dźwiękowych. Mamy tu do czynienia ze szczególnym paradoksem i osobliwą dialektyką.
czytaj więcej

 

Copyright (c) Towarzystwo „WIĘŹ”
00-074 Warszawa, ul. Trębacka 3
e:mail: wiez@wiez.pl

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?